Dette er et spørsmål for
@AndyHagen eller
@rosnes, men jeg vil anta at en infeksjon vil forsette så lenge det er fuktighet/gjærslam i fatet
Det enkle svaret på spørsmålet til
@Roadrune er ja. Men svaret i seg selv er helt uinteressant. Det finnes absolutt mikroorganismer som trives i anaerobe miljøer, men man må se på sannsynligheten for at en eller flere av dem befinner seg i fatet ditt. Vi skiller mellom fakultativt anaerobe organismer (som kan leve og replikere både med og uten oksygen), mikroaerofile (som lever i oksygenfattige miljøer) og obligat anaerobe organismer (som ikke har noen aerob næringsomsetning). De sistnevnte kan ha en viss toleranse for oksygen, men oksygen er giftig for dem, og de dør hovedsaklig etter 8-72 timer i et oksygenholdig miljø.
Spørsmålet blir da hvor sannsynlig at noen organismer med slike egenskaper har funnet veien ned i fatet ditt. Hvis du er nøye med renhold, er det svært lite sannsynlig, med mindre du har for vane å ha innvoller fra drøvtyggere, jord, leire, sjødyr eller tarminnhold i fatene dine. Fuktighet er en betingelse for vekst, men de må også ha næringstilgang i form av en karbonkilde - altså en eller annen form for sukker. Det er ofte ikke så veldig mye å hente i et ferdig fermentert øl.
Hva er sannsynligheten for at en anaerob organisme befinner seg i fatet ditt? Den er forsvinnende liten, med tanke på at eventuell kontaminasjon betinger at den må ha kommet inn i fatet på en eller annen måte. Luften i huset ditt må formodes å inneholde ca. 21 % oksygen (det finnes anaerobe organismer som er
aerotolerante, men disse tåler ikke lengre opphold i oksygenrike miljøer). Det er med andre ord liten sannsynlighet for at du har kontaminert fatet ditt utenfra med noe slikt. Dårlig rengjøring kan medføre små mengder med tørket materiale som kan fungere som habitat for sporer, som vil reaktiveres i kontakt med fuktighet. Dette vil typisk forekomme inne i stigrør eller koblinger. Men fremdeles skal disse organismene konkurrere med en enorm mengde gjærceller om knappe næringsressurser.
En allerede etablert infeksjon vil selvsagt kunne utvikle seg videre, men bare så lenge det er tilgang på en karbonkilde. Du vil sannsynligvis ha merket en infeksjon lenge før du har tømt fatet (med mindre du har skjenket ut alt over en kort periode). Da vil du sannsynligvis ha merket enten usmak eller unormalt stor mengde av kullsyre.
Fatet må uansett rengjøres grundig før bruk. Jeg har mange ganger latt fat stå med gjærslam og fukt i lange tider etter å ha tømt dem, men passet på å ikke slippe inn oksygen. Jeg har aldrig opplevd noe som indikerer noen infeksjon av den grunn - men selvfølgelig må man rengjøre før man tapper nytt øl i dem.
Hvis du er nøye med hygiene, ville jeg ikke brukt mye tid på å tenke på dette. Det er mye lettere å få infeksjon i flaskeøl, hvis du gjenbruker flasker. Bare husk å pumpe desinfeksjonsmiddel gjennom stigrør og koblinger til fatet, og sørg for å holde tappelinjer og kraner rene. Rengjør pakninger jevnlig. Fat kan gjerne stå tomme med karbondioksid frem til du rengjør dem for videre bruk.