Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
77 grader er for å låse maltprofilen og denaturere enzymer. Tenk steiking av grandis.. Grandisen er ikke ferdig sjøl om ovnen melder at den har nådd 200 grader varme.Selv om man har en pumpe som sirkulerer?
77 grader er for å låse maltprofilen og denaturere enzymer. Tenk steiking av grandis.. Grandisen er ikke ferdig sjøl om ovnen melder at den har nådd 200 grader varme.Selv om man har en pumpe som sirkulerer?
Hei igjen!
Har et spørsmål angående formuleringer i oppskrifter.
Finest Porter
Slik som i denne står det at først skal meskes på 66 i 60min og 77 i 10 min.
Hvordan skal man regne tiden i slike tilfeller hvis man benytter seg av et "alt i ett system"? Skal man etter 60 min sette temperatur til 77 og i det temperaturen når 77 grader ta tiden i 10 min?
Jeg tenkte da jeg begynte å brygge at det etterhvert kunne være moro å delta i konkurranser. Men jeg tapper, i likhet med svært mange kommersielle bryggerier, på 0,33-flasker. Jeg har derfor rett og slett kommet til at konkurranser ikke er for meg. Jeg synes likevel det er rart at man ekskluderer en flaskestørrelse på den måten.Jeg har også noe øl som er på feil flasker, fordi jeg ikke tenkte på det som konkurranseøl. Jeg tror vi må omstille oss litt for å bli konkurransebryggere. Så langt har det mest blitt til at jeg har sett meg rundt i beholdningen når en konkurranse dukker opp, og så har jeg sendt inn det jeg har funnet som har passet. Det er ikke noen god strategi.
De fleste av oss brygger jo for å ha godt øl til eget - og slekt og venners - konsum. Konkurransebrygging krever at vi ser framover mot konkurransene, og dessuten tenker strategisk i forhold til å bruke typedefinisjonene på best mulig måte. Det blir en litt annerledes praksis.
Nå passer jeg i det minste på å tappe noe av det ølet jeg brygger, på "riktige" flasker for det tilfellets skyld at de skulle bli så gode at de er verd å sende inn. (Blodig synd at bjørnunger ikke godtas lenger.)
Jeg tenkte da jeg begynte å brygge at det etterhvert kunne være moro å delta i konkurranser. Men jeg tapper, i likhet med svært mange kommersielle bryggerier, på 0,33-flasker. Jeg har derfor rett og slett kommet til at konkurranser ikke er for meg. Jeg synes likevel det er rart at man ekskluderer en flaskestørrelse på den måten.
Nei, ikke nødvendigvis. Jeg har ganske mange flasker igjen av de 5-6 siste batchene. Men som sagt: Jeg foretrekker 0.33, og det er nok mer av prinsipp at jeg ikke tapper på 0.5 bare for konkurranse. Uansett, beklager avsporingen. Det er nok feil tråd.Med små batcher blir det vel vanskeligere å legge av til konkurranser, også - kanskje?
Kanskje et rart spørsmål, men er det noen i Telemark/Vestfold her som kunne tatt på seg den tvilsomme æren av å smake på en av mine øl? Noe gjør jeg galt, men jeg vet ikke hva, så har et håp om at kanskje noen med litt erfaring i dette kan smake seg litt frem til hva jeg gjør galt.
Jeg anbefaler å sende inn til evaluering, men hvis du noen gang er i Oslo på en Torsdag så har Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug samling som jeg deltar på der vi smaker på hjemmebrygg og har foredrag. Der er det bare å komme!Kanskje et rart spørsmål, men er det noen i Telemark/Vestfold her som kunne tatt på seg den tvilsomme æren av å smake på en av mine øl? Noe gjør jeg galt, men jeg vet ikke hva, så har et håp om at kanskje noen med litt erfaring i dette kan smake seg litt frem til hva jeg gjør galt.
Kanskje et rart spørsmål, men er det noen i Telemark/Vestfold her som kunne tatt på seg den tvilsomme æren av å smake på en av mine øl? Noe gjør jeg galt, men jeg vet ikke hva, så har et håp om at kanskje noen med litt erfaring i dette kan smake seg litt frem til hva jeg gjør galt.
Norbrygg har dette som en av sine muligheter. På hjemmesiden kan du gå til fanen «bedømming av øl» så «evaluering av innsendt øl». Der står fremgangsmåten for dette. Det finnes flere sertifiserte norbrygg øldommere i Telemark og Vestfold, meg selv inkludert, så det finnes mange muligheter [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Får man der en evaluering av smaken på ølet, eller hva som er galt med det? Om det er førstnevnte regner jeg jo med at det vil smake mildt av gårsdagens ølrester med et hint av oppvask, men jeg lurer på hvorfor det smaker som det gjør istedenfor deilig pilsner.
Om det er sistnevnte kan det jo absolutt være en mulighet for å få litt mer svar
Får man der en evaluering av smaken på ølet, eller hva som er galt med det? Om det er førstnevnte regner jeg jo med at det vil smake mildt av gårsdagens ølrester med et hint av oppvask, men jeg lurer på hvorfor det smaker som det gjør istedenfor deilig pilsner.
Om det er sistnevnte kan det jo absolutt være en mulighet for å få litt mer svar
Oval, rett eller med ring?2-3 cm funker.
Ja den som fulgte med var 3 cm, men jeg tenkte det kunne være lurt å høre om noe hadde erfaringer med de forskjellige magnetene Men takk for svar og med mindre noen har noen innvendinger så kjøper jeg bare en identisk som jeg har.Den som følger med de er ca 2.5-3cm, rett.
Oval, rett eller med ring?
Den KAN ligge å "vippe" mens den går rundt. Jeg bruker oval, går aldri tilbake til rett eller med ringRett med ring funker.