Bruk
denne kalkulatoren for å beregne maltmengden. (Samme sted finne du også en IBU-kalkulator.)
Jeg aner ikke hva slags system du brygger på, eller hvor høy effektivitet du får. Men om du kjøper et sett, vil det vanligvis regne at du får 75%. (Jeg mener de fleste bør få en del mer, men hvis du har brygget med sett før, så veit du sånn omtrent hvordan det vil gå om du legger inn 75% i kalkulatoren.)
Jeg vil regne at det blir igjen 4 liter i kjelen etter at du har tappa over i gjæringskaret. (Noen tar med alt, og det går sikkert bra, det også - men jeg gjør det ikke.) Du skal altså ha 24 liter nedkjølt vørter etter kok. Så regner jeg et svinn på 4 liter på en times koking, så di må starte kokinga med 28 liter. Legger jeg dette inn i kalkulatoren, med en beregnet attenuasjon (utgjæring) på 77%, bør du ha en OG på 1.046 får å få et øl på butikkstyrke. (7Fjell regner 11P, som blir 1.044. De må da også regne med en litt bedre utgjæring. Men det gjør vel ikke noe om du skulle komme opp mot 5% her.)
Med disse forutsetningene lagt inn, trenger du 4,5 kg pale malt. (Jeg regner 82% effektivitet med batch sparge her, og da ville jeg trengt 4,1 kg. Med kontinuerlig skylling vil du kunne komme nærmere 90%, kanskje. La oss si 87%. Da ville du trengt 3,9 kg.)
Lær deg å bruke kalkulatorene på Brewersfriend - eller eventuelt andre.
Denne er viktig; den lar deg beregne effektiviteten du får. (Det er pre-boil efficiency - meskeeffektivitet - som er interessant; det er den du trenger å kjenne når du skal beregne maltmengden i en oppskrift, som jeg gjorde over her.) Uten å kjenne effektiviteten din, kan du ikke få beregnet hvor mye malt du trenger for å nå en gitt OG i et gitt volum.