Tråden for dumme spørsmål.

Du kan faktisk gå i butikken, kjøpe en ufiltrert øl og lage gjærstarter fra bunnslammet i denne. Carlsberg gjorde vel det for å gjenskape en 100 år gammel øl de fant gjemt unna. Er litt mer arbeid (spesielt i Carlsberg sitt tilfelle) men det er mulig.
Det kan man gjøre, det er gøy og gir god mestringsfølelse. :) Dessverre er det ikke all øl som ettergjæres med hovedgjæren, så man bør lese seg litt opp på hva som befinner seg i bunnfallet. I verste fall dyrker man opp en lagergjær eller en champagnegjær til liten nytte,

Da er Stord lagt inn, det blir litt langt å kjøre til Strømmen for en pakke gjær :D

Wlp028 var litt mer tilgjengelig, ja.

Stemmer det at jeg kan lage en stor starter (evt to små) og få nok gjær til alle fire batchene fra en pakke? Det høres ut til å være for godt til å være sant...

Ikke noe problem, det. Du trenger i prinsippet ikke mer enn én gjærcelle:).

Oppdyrkingen kan du gjøre på flere måter, men det mest effektive er med en magnetrører og en stor erlenmeyerkolbe. Da får du for hver liter vørter med OG 1.040 nye 160 milliarder celler. OG NB! - du får ikke mer gjær om du starter med mye gjær. Det er altså ikke noe poeng i å kjøpe mer enn ei pakke.

Da høres det ut som magnetrører er det neste på ønskelisten. Har noen testet de billige på Ebay? Er de verdt pengene?

Da høres det ut som magnetrører er det neste på ønskelisten. Har noen testet de billige på Ebay? Er de verdt pengene?
Jepp, jeg har en slik. Fungerer fint på 3-liters kolbe, ihvertfall. Vel verdt pengene. Husk at 350-kroners grensen forsvinner 1. april. Frakten tar alltid litt tid, så du bør handle raskt.

Så bra. Kan dere linke direkte til den dere har? Er et par typer å velge i...

Hvor lenge kan en oppdyrket gjærkultur lagres? Det er vel kjøleskap som gjelder?

Hvor kraftig bevegelse får du da? Jeg får ikke min til å dra mer enn to liter, og sjøl da er det litt skralt. Jeg kunne sikkert få magneten til å spinne rolig rundt på 5 liter, sånn at jeg holdt gjæren i suspensjon og antakelig fikk ut CO2, men jeg mener du skal ha en ganske kraftig bevegelse for å få skikkelig innblanding av oksygen, jfr. forsøkene til Kai Troester. Og prøver jeg noe sånt, detter magneten av med en gang.

Så til større batcher må jeg ha noe kraftigere (Bryggselv-rører'n, og sjøl den er jeg ikke helt fornøyd med. Lurer på om jeg kan bytte ut magnetene. Er det noen som aner noe om hva som sitter i disse rørerne? Man kan jo få temmelig kraftige neodymmagneter.

Høres veldig rart ut. De drar på så jeg får en skikkelig malstrøm. Kjører jeg de på max så spretter magneten av, men de tilfredsstiller.
Jeg liker disse bedre enn bryggselv-røreren. Den drar sikkert til liter om man har det i en bøtte oppå (og det tror jeg at jeg har sett på forumet her, var det @Einar Michelsen ?). Men den viften i den driver meg fra vettet, så den står stort sett ubrukt.

Høres veldig rart ut. De drar på så jeg får en skikkelig malstrøm. Kjører jeg de på max så spretter magneten av, men de tilfredsstiller.
Jeg liker disse bedre enn bryggselv-røreren. Den drar sikkert til liter om man har det i en bøtte oppå (og det tror jeg at jeg har sett på forumet her, var det @Einar Michelsen ?). Men den viften i den driver meg fra vettet, så den står stort sett ubrukt.

Jeg må ha fått en mandagsrører, da:(. Får åpne den og se om jeg kan gjøre noe.

magnet stirrer | eBay

Mange har den blå du ser mest av her (inkludert meg), du ser den omtalt på denne siden av tråden også faktisk.
Det er grei start frem til du finner ut om du trenger en kraftigere.

Selges i Norge også, men til 1000kr.

Får noen få med varmeelement som også går under momsgrensen:

Digital 1L Magnetic Stirrer Mixer Heater Chemical Lab 0-3000 RPM | eBay

Men det varmeelementet har du jo ikke bruk for. Hadde det vært et kjøleelement, derimot:).

Så bra. Kan dere linke direkte til den dere har? Er et par typer å velge i...

Hvor lenge kan en oppdyrket gjærkultur lagres? Det er vel kjøleskap som gjelder?

Pass på å skaffe en 5-literskolbe. 2- og 3-litere har ikke stor nok kapasitet om du skal brygge 25 liter pils - eller av andre grunner vil dyrke mye. Og du kan dyrke små mengder like godt i 5-liter'n som i 2-liter'n.

Hvis du har frisk gjær, og gjør det riktig, kan den ligge i mange måneder. Da må du dyrke den opp igjen, du kan kan ikke bruke den direkte. Nyoppdyrket gjær bør du helst bruke innen ei uke, to uker skal gå fint - og så går det nedover. Men generelt; lagre så kort tid som mulig før du bruker den.

Oppbevares i kjøleskap, ja. Du kan fryse gjær, også - men det krever litt ekstra.

Jeg må ha fått en mandagsrører, da:(. Får åpne den og se om jeg kan gjøre noe.

Bare så vi er sikker på at vi snakker om samme:
e1b7e3aba5b8126417b48c819ee55214.jpg

Eg kjøpte to neodymmagnetar på Clas Ohlson, 16mm. Passa nedi med presspasning. Problemet var at dei er kun kraftig "eine veien". Visst begge står samme vei vil den trekke til seg eine enden av rørepinne og skubbe ifrå den andre.

Tilbake
Topp