Tråden for dumme spørsmål.

Den KAN ligge å "vippe" mens den går rundt. Jeg bruker oval, går aldri tilbake til rett eller med ring :)
Da plukker jeg med meg en oval og en rett, gjør jo ingenting å ha en ekstra, ser de har 3 cm, 4 cm og 5 cm, hvilken lengde anbefaler du til 3 liters kolbe?
 
Jeg har en oval på 7cm til 5 literen og en på 4 cm til 3 literen. Ta den på 4 cm eller 5 du, om du senere også kommer til å kjøpe en større kolbe :)
 
Jeg har en oval på 7cm til 5 literen og en på 4 cm til 3 literen. Ta den på 4 cm eller 5 du, om du senere også kommer til å kjøpe en større kolbe :)
Jeg ser at min lokale bryggselv bare hadde 5 cm inne, men fisker med meg en av de, og ja jeg blir garantert å kjøpe en 5 liters kolbe i løpet av de neste månedene :)
 
Har to intllab rørere. De drar lett fem liter [emoji1417]

Hvor kraftig bevegelse får du da? Jeg får ikke min til å dra mer enn to liter, og sjøl da er det litt skralt. Jeg kunne sikkert få magneten til å spinne rolig rundt på 5 liter, sånn at jeg holdt gjæren i suspensjon og antakelig fikk ut CO2, men jeg mener du skal ha en ganske kraftig bevegelse for å få skikkelig innblanding av oksygen, jfr. forsøkene til Kai Troester. Og prøver jeg noe sånt, detter magneten av med en gang.

Så til større batcher må jeg ha noe kraftigere (Bryggselv-rører'n, og sjøl den er jeg ikke helt fornøyd med. Lurer på om jeg kan bytte ut magnetene. Er det noen som aner noe om hva som sitter i disse rørerne? Man kan jo få temmelig kraftige neodymmagneter.
 
Bruk denne kalkulatoren for å beregne maltmengden. (Samme sted finne du også en IBU-kalkulator.)

Jeg aner ikke hva slags system du brygger på, eller hvor høy effektivitet du får. Men om du kjøper et sett, vil det vanligvis regne at du får 75%. (Jeg mener de fleste bør få en del mer, men hvis du har brygget med sett før, så veit du sånn omtrent hvordan det vil gå om du legger inn 75% i kalkulatoren.)

Jeg vil regne at det blir igjen 4 liter i kjelen etter at du har tappa over i gjæringskaret. (Noen tar med alt, og det går sikkert bra, det også - men jeg gjør det ikke.) Du skal altså ha 24 liter nedkjølt vørter etter kok. Så regner jeg et svinn på 4 liter på en times koking, så di må starte kokinga med 28 liter. Legger jeg dette inn i kalkulatoren, med en beregnet attenuasjon (utgjæring) på 77%, bør du ha en OG på 1.046 får å få et øl på butikkstyrke. (7Fjell regner 11P, som blir 1.044. De må da også regne med en litt bedre utgjæring. Men det gjør vel ikke noe om du skulle komme opp mot 5% her.)

Med disse forutsetningene lagt inn, trenger du 4,5 kg pale malt. (Jeg regner 82% effektivitet med batch sparge her, og da ville jeg trengt 4,1 kg. Med kontinuerlig skylling vil du kunne komme nærmere 90%, kanskje. La oss si 87%. Da ville du trengt 3,9 kg.)

Lær deg å bruke kalkulatorene på Brewersfriend - eller eventuelt andre. Denne er viktig; den lar deg beregne effektiviteten du får. (Det er pre-boil efficiency - meskeeffektivitet - som er interessant; det er den du trenger å kjenne når du skal beregne maltmengden i en oppskrift, som jeg gjorde over her.) Uten å kjenne effektiviteten din, kan du ikke få beregnet hvor mye malt du trenger for å nå en gitt OG i et gitt volum.

Da har jeg fått lagt inn alt i Brewfather, og har ganske klart for meg mengdene, men jeg sliter med å finne en butikk som har alt jeg trenger her, så et par spørsmål:

7-fjell oppgir Fuglsang pale malt, jeg finner kun pale ale malt, jeg regner med dette er samme produkt?
Kan jeg bytte ut dette med en Pale ale malt fra en annen produsent?

Gjæren er også litt vrien, Wyeast 1728 har slett ikke alle, og de som har den har ikke humlene som trengs. Kan den erstattes med noe fra en annen produsent, eller er det helt essensielt for smaken at det er gjær fra akkurat Wyeast?

Dette er jo flytende gjær, slik jeg har forstått det bør/må det da settes en starter.
Er det riktig å tolke gjærkalkulatorene dit hen at jeg kan sette en starter på 5 liter (OG 1.040) med en eneste pakke gjær, og ende opp med nok gjær til 100 liter ( da får jeg brukt nesten all humlen også) av dette ølet, bare dele starteren i fire like deler og kjøle ned de tre som ikke blir brygget med en gang?
Da estimert 850b små luringer, med behov 205b pr 25l. 100b pr pakke.
For ordens skyld er det snakk om 7-fjell sin Go stemning 01: brewourgostemning01
 
En hvilken som helst pale malt er grei (ikke av Maris Otter). Jeg foretrekker Weyermanns, men det er ikke viktig.

Det er en skotsk gjær. WLP028 har samme opphav. Imperial A31 hvis du kon komme deg til Strømmen Hjemmebrygg. (Ville jeg gjort!) Den har så mange celler (200 milliarder) at du normalt ikke trenger å sette en starter, og da er den helt klart verdt de 40 kronene ekstra som den koster. Dessuten mener jeg kvaliteten er suveren. Med de andre trenger du enten to pakker, eller du må sette en starter.

Legg inn bosted i profilen din; det er kjekt i en del sammenhenger å vite hvor i landet du holder til:).
 
Da er Stord lagt inn, det blir litt langt å kjøre til Strømmen for en pakke gjær :D

Wlp028 var litt mer tilgjengelig, ja.

Stemmer det at jeg kan lage en stor starter (evt to små) og få nok gjær til alle fire batchene fra en pakke? Det høres ut til å være for godt til å være sant...
 
Da er Stord lagt inn, det blir litt langt å kjøre til Strømmen for en pakke gjær :D

Wlp028 var litt mer tilgjengelig, ja.

Stemmer det at jeg kan lage en stor starter (evt to små) og få nok gjær til alle fire batchene fra en pakke? Det høres ut til å være for godt til å være sant...

Du kan faktisk gå i butikken, kjøpe en ufiltrert øl og lage gjærstarter fra bunnslammet i denne. Carlsberg gjorde vel det for å gjenskape en 100 år gammel øl de fant gjemt unna. Er litt mer arbeid (spesielt i Carlsberg sitt tilfelle) men det er mulig.
 
Du kan faktisk gå i butikken, kjøpe en ufiltrert øl og lage gjærstarter fra bunnslammet i denne. Carlsberg gjorde vel det for å gjenskape en 100 år gammel øl de fant gjemt unna. Er litt mer arbeid (spesielt i Carlsberg sitt tilfelle) men det er mulig.
Det kan man gjøre, det er gøy og gir god mestringsfølelse. :) Dessverre er det ikke all øl som ettergjæres med hovedgjæren, så man bør lese seg litt opp på hva som befinner seg i bunnfallet. I verste fall dyrker man opp en lagergjær eller en champagnegjær til liten nytte,
 
Da er Stord lagt inn, det blir litt langt å kjøre til Strømmen for en pakke gjær :D

Wlp028 var litt mer tilgjengelig, ja.

Stemmer det at jeg kan lage en stor starter (evt to små) og få nok gjær til alle fire batchene fra en pakke? Det høres ut til å være for godt til å være sant...

Ikke noe problem, det. Du trenger i prinsippet ikke mer enn én gjærcelle:).

Oppdyrkingen kan du gjøre på flere måter, men det mest effektive er med en magnetrører og en stor erlenmeyerkolbe. Da får du for hver liter vørter med OG 1.040 nye 160 milliarder celler. OG NB! - du får ikke mer gjær om du starter med mye gjær. Det er altså ikke noe poeng i å kjøpe mer enn ei pakke.
 
Da høres det ut som magnetrører er det neste på ønskelisten. Har noen testet de billige på Ebay? Er de verdt pengene?
 
Da høres det ut som magnetrører er det neste på ønskelisten. Har noen testet de billige på Ebay? Er de verdt pengene?
Jepp, jeg har en slik. Fungerer fint på 3-liters kolbe, ihvertfall. Vel verdt pengene. Husk at 350-kroners grensen forsvinner 1. april. Frakten tar alltid litt tid, så du bør handle raskt.
 
Så bra. Kan dere linke direkte til den dere har? Er et par typer å velge i...

Hvor lenge kan en oppdyrket gjærkultur lagres? Det er vel kjøleskap som gjelder?
 
Hvor kraftig bevegelse får du da? Jeg får ikke min til å dra mer enn to liter, og sjøl da er det litt skralt. Jeg kunne sikkert få magneten til å spinne rolig rundt på 5 liter, sånn at jeg holdt gjæren i suspensjon og antakelig fikk ut CO2, men jeg mener du skal ha en ganske kraftig bevegelse for å få skikkelig innblanding av oksygen, jfr. forsøkene til Kai Troester. Og prøver jeg noe sånt, detter magneten av med en gang.

Så til større batcher må jeg ha noe kraftigere (Bryggselv-rører'n, og sjøl den er jeg ikke helt fornøyd med. Lurer på om jeg kan bytte ut magnetene. Er det noen som aner noe om hva som sitter i disse rørerne? Man kan jo få temmelig kraftige neodymmagneter.

Høres veldig rart ut. De drar på så jeg får en skikkelig malstrøm. Kjører jeg de på max så spretter magneten av, men de tilfredsstiller.
Jeg liker disse bedre enn bryggselv-røreren. Den drar sikkert til liter om man har det i en bøtte oppå (og det tror jeg at jeg har sett på forumet her, var det @Einar Michelsen ?). Men den viften i den driver meg fra vettet, så den står stort sett ubrukt.
 
Høres veldig rart ut. De drar på så jeg får en skikkelig malstrøm. Kjører jeg de på max så spretter magneten av, men de tilfredsstiller.
Jeg liker disse bedre enn bryggselv-røreren. Den drar sikkert til liter om man har det i en bøtte oppå (og det tror jeg at jeg har sett på forumet her, var det @Einar Michelsen ?). Men den viften i den driver meg fra vettet, så den står stort sett ubrukt.

Jeg må ha fått en mandagsrører, da:(. Får åpne den og se om jeg kan gjøre noe.
 
Tilbake
Topp