Tråden for dumme spørsmål.

magnet stirrer | eBay

Mange har den blå du ser mest av her (inkludert meg), du ser den omtalt på denne siden av tråden også faktisk.
Det er grei start frem til du finner ut om du trenger en kraftigere.

Selges i Norge også, men til 1000kr.

Får noen få med varmeelement som også går under momsgrensen:

Digital 1L Magnetic Stirrer Mixer Heater Chemical Lab 0-3000 RPM | eBay

Men det varmeelementet har du jo ikke bruk for. Hadde det vært et kjøleelement, derimot:).
 
Så bra. Kan dere linke direkte til den dere har? Er et par typer å velge i...

Hvor lenge kan en oppdyrket gjærkultur lagres? Det er vel kjøleskap som gjelder?

Pass på å skaffe en 5-literskolbe. 2- og 3-litere har ikke stor nok kapasitet om du skal brygge 25 liter pils - eller av andre grunner vil dyrke mye. Og du kan dyrke små mengder like godt i 5-liter'n som i 2-liter'n.

Hvis du har frisk gjær, og gjør det riktig, kan den ligge i mange måneder. Da må du dyrke den opp igjen, du kan kan ikke bruke den direkte. Nyoppdyrket gjær bør du helst bruke innen ei uke, to uker skal gå fint - og så går det nedover. Men generelt; lagre så kort tid som mulig før du bruker den.

Oppbevares i kjøleskap, ja. Du kan fryse gjær, også - men det krever litt ekstra.
 
Jeg må ha fått en mandagsrører, da:(. Får åpne den og se om jeg kan gjøre noe.

Bare så vi er sikker på at vi snakker om samme:
e1b7e3aba5b8126417b48c819ee55214.jpg
 
Eg kjøpte to neodymmagnetar på Clas Ohlson, 16mm. Passa nedi med presspasning. Problemet var at dei er kun kraftig "eine veien". Visst begge står samme vei vil den trekke til seg eine enden av rørepinne og skubbe ifrå den andre.
 
@Finn Berger Tenkte for en gangs skyld jeg skulle la vørteren bånnfelle før jeg overførte til gjæringsfat. Vanligvis tapper jeg bare rett i fatet fra motstrømskjøleren, men siden jeg brygger for de kresne tenkte jeg å gjøre det annerledes i dag. Hvor lenge kan den stå før jeg får den på gjæringsfatet? Går det bra om jeg lar den stå mens jeg går på kino? Går det bra om den står til imorra? Kan jo pakke igjen åpninga i lokket med litt alufolie, så bør det være ganske tett.
 
@Finn Berger Tenkte for en gangs skyld jeg skulle la vørteren bånnfelle før jeg overførte til gjæringsfat. Vanligvis tapper jeg bare rett i fatet fra motstrømskjøleren, men siden jeg brygger for de kresne tenkte jeg å gjøre det annerledes i dag. Hvor lenge kan den stå før jeg får den på gjæringsfatet? Går det bra om jeg lar den stå mens jeg går på kino? Går det bra om den står til imorra? Kan jo pakke igjen åpninga i lokket med litt alufolie, så bør det være ganske tett.

Til i morgen høres ut som et forsøk på kjelesyrning for meg. Men å lge en skikkelig whirlpool og gå på kino bør være innafor.
 
Det viser seg at det funker skikkelig dårlig å kjøle tilbake til gryta med mottrykksfylleren. Tror jeg får kjøre det over i gjæringskaret og innse at whirlflocen får koagulere der. Er det en skikkelig dårlig idé? @Finn Berger? Andre?
Mottrykksfyllere kjøler dårlig, ja. :D

Nei, det er ikke meningen at motstrømskjølere skal tilbakeføre vørteren til kokekjeen. Restvarmen i elementet gjør at det blir veldig lite effektivt.
 
Sist redigert:
Mottrykksfyllere kjøler dårlig, ja. :D

Nei, det er ikke meningen at motstrømskjølere skal tilbakeføre vørteren til kokekjeen. Restvarmen i elementet gjør at det blir veldig lite effektivt.
Så hjalp det heller ikke at motstrømskjøleren gikk tett. Jøje meg. Hvis hot side oxidation er en virkelig greie burde dette brygget ha plukka opp det som er å få. Og infeksjonsfaren har vel også vært mindre. Noen ganger vil det seg bare ikke. Flaks jeg ikke kjøpte billetter til niern.
 
Tilbake
Topp