Om du har vaskemaskin så kan du sette kassa med øl oppå. Vibrasjon og varme har funket fjell for min del. Evt. så tar det ofte bare lengre tid med sterkiser.Nå prøvde jeg meg på dette,
men etter å ha jekka et par flasker så angra jeg meg, for det var jo søren meg kullsyre der
om ikke mye
Der må du bruke en bryggekalkulator til 29 IBU, fordi dette avhenger litt av alfasyra i humla som blir til bitterhet. Med en sterkere humle så trenger du mindre, men med en svakere humle trenger du mer. Ville satt inn oppskrifta i brewfather f.eks og lekt meg fram med humla du har!Jeg har selvsagt flere spørsmål på lur:
Jeg fant denne linken i en annen tråd, og det ølet var utrolig godt så det vil jeg gjerne brygge men lurer litt på mengder.
Hvor mye malt og humle skal det brukes på f. eks en 20-liter (i gjæringskaret) batch?
På tre av humlene står det 1 g/l jeg regner da med at disse tre skal det være 20 gram av hver i en slik batch, mens en av humlene står det kun g/l uten noe tall og den siste (første) humlen og maltet står det ingen mengde...
Jeg har selvsagt flere spørsmål på lur:
Jeg fant denne linken i en annen tråd, og det ølet var utrolig godt så det vil jeg gjerne brygge men lurer litt på mengder.
Hvor mye malt og humle skal det brukes på f. eks en 20-liter (i gjæringskaret) batch?
På tre av humlene står det 1 g/l jeg regner da med at disse tre skal det være 20 gram av hver i en slik batch, mens en av humlene står det kun g/l uten noe tall og den siste (første) humlen og maltet står det ingen mengde...
Ja, man regner ikke med tiden det tar å skifte mellom stegene.Hei igjen!
Har et spørsmål angående formuleringer i oppskrifter.
Finest Porter
Slik som i denne står det at først skal meskes på 66 i 60min og 77 i 10 min.
Hvordan skal man regne tiden i slike tilfeller hvis man benytter seg av et "alt i ett system"? Skal man etter 60 min sette temperatur til 77 og i det temperaturen når 77 grader ta tiden i 10 min?
Takk for et utrolig lærerikt innlegg Finn.
Her er tallene fra mitt foreløpig eneste brygg:
Vis vedlegget 43429
Jeg mener effektiviteten ville vært høyere om jeg ikke hadde bommet med mengden skyllevann.
Skal brygge en Kølsch i morgen, så da får jeg litt mer data.
Men er dette rett måte og gjøre det på, eller skal man tilsette en viss mengde kokende vann for og få medlem på ønsket temperatur med en gang?Ja, man regner ikke med tiden det tar å skifte mellom stegene.
Men er dette rett måte og gjøre det på, eller skal man tilsette en viss mengde kokende vann for og få medlem på ønsket temperatur med en gang?
Dette vil kanskje medføre en del uønskede tanniner i ølet da det kokende vannet ikke blir blandet ut perfekt med en gang
Ok, takk for svar Finn!Noen minutter fra eller til når du allerede har mesket en time, spiller ingen rolle. Det kan være viktig om du har et ganske kort første steg for å ikke få for høy gjærbarhet. Det kan være aktuelt ved tostegsmesking, f.eks. 63 + 72 grader (såkalt hochkurz meskeskjema).
Men det er helt greit å tilsette kokende vann for å få opp temperaturen raskt. Jeg gjør alltid det. (Men har ikke maskin.)
Ok, takk for svar Finn!Alltid vært redd for og ødelegge brygget med og tilsette kokende vann. Da i form av at det kokende vannet kom i kontakt med malten og frigjorde uønskede smaker.
Ja, det er det vanlige. Man regner tiden man er på en temperatur, og ikke tiden som brukes til oppvarming.Hei igjen!
Finest Porter
Hvordan skal man regne tiden i slike tilfeller hvis man benytter seg av et "alt i ett system"? Skal man etter 60 min sette temperatur til 77 og i det temperaturen når 77 grader ta tiden i 10 min?
Tenkte å delta i NM i år for første gang, med et par favorittbrygg fra den siste tiden. Meeen, de er i flasker med patentkork, som jeg akkurat har innsett at kvalifiserer til automatisk diskvalifisering.
Antar det er relativt dødfødt å helle dem over i en godkjent flaske med trakt mtp oksidering? Finnes det en ikke-dødfødt løsning for å få bryggene mine til NM i noenlunde original kvalitet, eller må jeg nøye meg med å stille med det jeg kan brygge og tappe på godkjent flaske i siste liten?
Jeg regner meske steget som starta når jeg måler den temp jeg ønsker 5-10 cm under vannspeilet i mesken. Det er ikke 77 grader i mesken når kjelen melder at det er 77 grader i bunn ved sensoren.Hvordan skal man regne tiden i slike tilfeller hvis man benytter seg av et "alt i ett system"? Skal man etter 60 min sette temperatur til 77 og i det temperaturen når 77 grader ta tiden i 10 min?
Selv om man har en pumpe som sirkulerer?Jeg regner meske steget som starta når jeg måler den temp jeg ønsker 5-10 cm under vannspeilet i mesken. Det er ikke 77 grader i mesken når kjelen melder at det er 77 grader i bunn ved sensoren.
77 grader er for å låse maltprofilen og denaturere enzymer. Tenk steiking av grandis.. Grandisen er ikke ferdig sjøl om ovnen melder at den har nådd 200 grader varme.Selv om man har en pumpe som sirkulerer?
Hei igjen!
Finest Porter