Tråden for dumme spørsmål.

Nede på 1.028 etter 1. tørrhumling(som jeg fryktet) ,dumpet etter 3 dager. 2. tørrhumling i går, håper på mer hjelp fra hopcreep men religiøs har jeg ikke blitt.
Hva ville de Vise gjort?
Har noen pakker med us05 som skriker etter å få være med....skal skal ikke?
Dropper det av åpenbare grunner.
(Ikke meningen å skrive tankene/notatene mine på forumet, vil ikke gjenta seg...)
 
En kompressor vil ikke ha godt av å bli kjørt i kalde omgivelser. Den vil ikke skru seg på dersom luft-temp er kaldere enn innstilt temp.
Dersom det er kaldt, ville jeg ha trukket ut strømmen på den, og kun kjørt varme.
Selv om du skaffer deg en gratis fryser, er det mye styr når de slutter å virke...
 
En kompressor vil ikke ha godt av å bli kjørt i kalde omgivelser. Den vil ikke skru seg på dersom luft-temp er kaldere enn innstilt temp.
Dersom det er kaldt, ville jeg ha trukket ut strømmen på den, og kun kjørt varme.
Selv om du skaffer deg en gratis fryser, er det mye styr når de slutter å virke...
Det er nettopp det som er greia. Så lenge det er minusgrader i boden vil kun varmelementet gå. I det det blir varmere ute (over på pluss) så vil det bli bruk for kjøleelementer igjen. Altså vil aldri selve fryseren gå når det er for kaldt.
 
Det er nettopp det som er greia. Så lenge det er minusgrader i boden vil kun varmelementet gå. I det det blir varmere ute (over på pluss) så vil det bli bruk for kjøleelementer igjen. Altså vil aldri selve fryseren gå når det er for kaldt.
Hvis du ikke skal bruke den til cold crash, da.
 
Hvordan gjør dere det med batcher på over 19liter som skal på fat?
Fylle ett fat helt, og resten på nr to, litt på flasker, eller to halvfulle fat?

Eller betyr det ikke noe i praksis?
 
Hvordan gjør dere det med batcher på over 19liter som skal på fat?
Fylle ett fat helt, og resten på nr to, litt på flasker, eller to halvfulle fat?

Eller betyr det ikke noe i praksis?

Ekstra på flasker.. betyr vel lite korleis du fordeler det, Men til mindre du fyller opp ett fat til meir nazi må du være på oksygen i luftrommet.
 
Jeg fyller overskytende på en uKeg, og drikker opp det først.

Har for øvrig Ball-Lock til den, så kan få den relativt oksygenfri også.
 
Sist redigert:
Hvordan gjør dere det med batcher på over 19liter som skal på fat?
Fylle ett fat helt, og resten på nr to, litt på flasker, eller to halvfulle fat?

Eller betyr det ikke noe i praksis?
To halvfulle fat...

Jeg har skaffet en samling 12 og 9 liters fat for å kunne kombinere. 19 liter er for stort for kjøleskapet.

Kjører starsan som blåses ut med co2 slik at fatene er nokså oksygenfattige før lukket overføring fra gjæringskar.
 
Alle mine fat er O2 fri. Tapper siste rest på 9L. Når jeg tidligere tappet fra gjæringskar, hadde jeg øl-ballock på slangen til tappestaven. Når øl går inn i fatet, slippes CO2 ut av sikkerhetsventilen.
Passe O2-fritt.
Nå har jeg lukket overføring fra ståltank.
 
Ja, alle nyere kompaktbryggere kan kjøres på automat. Det hadde jo vært helt håpløst om de måtte manipuleres for at mesketemperaturene skulle bli riktige.
Det må du. Der er varmetap fra sensoren i kjelen, gjennom pumpa og stigrøret for sirkulering. Både på BB maskiner og Brewtools maskina mi er det ca 2 grader temperatur fall. Jeg har 72-73 grader varmt vann før tilsetting av malt, da havner jeg som regel på 64-65 mesketemp.
 
Alle mine fat er O2 fri. Tapper siste rest på 9L. Når jeg tidligere tappet fra gjæringskar, hadde jeg øl-ballock på slangen til tappestaven. Når øl går inn i fatet, slippes CO2 ut av sikkerhetsventilen.
Passe O2-fritt.
Nå har jeg lukket overføring fra ståltank.

Men fatene rengjøres etter hver bruk, eller kan de stå med CO2 til neste batch?
 
Men fatene rengjøres etter hver bruk, eller kan de stå med CO2 til neste batch?
Begge deler går.
Jeg bruker tre forskjellige teknikker SLT etter vær-og-føreforhold
1
Når fatet er tomt, er det ofte litt bunnslam og 2 bar trykk
Fyller varmt vann på fatet (uten å åpne lokket). Rist, og bruk eksisterende trykk for å spyle ut bunnslammet
2
Åpne fatet og rengjør på vanlig måte. Fyll med StarSanvann.
a
Press StarSanvann ut med CO2 fra flaske
b
Press StarSanvann ut med overtrykk fra gjæringstanken (stål)
 
Begge deler går.
Jeg bruker tre forskjellige teknikker SLT etter vær-og-føreforhold
1
Når fatet er tomt, er det ofte litt bunnslam og 2 bar trykk
Fyller varmt vann på fatet (uten å åpne lokket). Rist, og bruk eksisterende trykk for å spyle ut bunnslammet
2
Åpne fatet og rengjør på vanlig måte. Fyll med StarSanvann.
a
Press StarSanvann ut med CO2 fra flaske
b
Press StarSanvann ut med overtrykk fra gjæringstanken (stål)
Hvor ofte/lenge gjør du punkt 1 før samvittigheten tar deg?
 
Er det ikke da bedre med varm starsan og riste, så trykke det ut med co2 (enten fra gjæringskar eller flaske)?

Er det noe som er skadelig for øl eller folk som overlever i en ren co2 atmosfære?
 
Er det ikke da bedre med varm starsan og riste, så trykke det ut med co2 (enten fra gjæringskar eller flaske)?

Er det noe som er skadelig for øl eller folk som overlever i en ren co2 atmosfære?
Bruker alltid varmt vann. Bruker metode 1 kun unntaksvis.
Skjønte ikke ditt andre spørsmål...
 
Bruker alltid varmt vann. Bruker metode 1 kun unntaksvis.
Skjønte ikke ditt andre spørsmål...

Det jeg mener er:

Er det noen organismer/bakterier/gjær eller andre ting som kan overleve i et fat som er fylt med CO2 over lengre tid?

Altså, om ølet en allerede har drukket opp hadde en svakt begynnende infeksjon og en lar være å rengjøre, bare lar det stå med co2 en stund, vil infeksjonen utvikle seg, eller vil den dø?
 
Tilbake
Topp