Tråden for dumme spørsmål.

2 kjappe spørsmål: Har latt min Star-San løsning stå på loftet i minusgrader fra høsten og til nå. Vil det forringe egenskapene til StarSan? Bør jeg lage en ny løsning?

Mesketemperaturen: Jeg økte setpoint temp i GF til 70 grader, og etter jeg tilsatte korn, sank den til ca 68 grader. Temp målt i SELVE MESKEN var da 63 grader. Mesking skal skje på 65 grader. Bør jeg neste gang øke temp enda litt mer slik at temp i selve meskemassen viser 65 grader?
Har nå med god margin bikket 100 batcher på GF. Jeg har aldri manipulert temperaturen – og faktisk heller aldri målt temperaturen i maltrøret. Prøvde å google problemstillingen – og bortsett fra noen tidligere poster på dette forumet er det veldig lite informasjon å finne. På GF sine Q&A-sider er det ingenting.

Selv har jeg tenkt at det er temperaturen i væsken som er viktigst – og at det er der hoveddelen av konverteringen skjer. Utgjæringen på egne øl er helt på linje med denne teorien. Mesker jeg lavt blir det god utgjæring – og alltid opp mot grensen for hva gjæren teoretisk skal kunne klare. Mesker jeg høyt blir utgjæringen i den lave del av gjærens kapasitet.

Kan det være at du ”overtenker” dette? 70 grader ved innmesk er veldig høyt – og 72 nærmer seg farlige nivåer for enzymene.

Skal innrømme at jeg ikke er skråsikker på dette, men jeg ville tenkt at om problemstillingen var reell ville en større del av bryggemiljøet ver opptatt av det. Dette gjelder jo ikke bare GF, men alle som brygger med maltrør i en kompaktbrygger.

Sier Ølbrygging at man skal meske inn 7 grader høyere ved bruk av kompaktbrygger? Var hos Nøgne Ø forrige dagen. Der mesker de inn 2 grader over.
 
Sist redigert:
ja, går sikkert også, men jeg følger Ølbrygging.no sine retningslinjer. De sier vi skal øke temp ca 7 grader over for å kompansere. Jeg endrer ikke vannmengden.
¨
Hvis det er 63 grader du skal ha, så er det jo greit.
Trodde du skulle meske på 68, og satt den på 70 før tilsetningen av malt, og derav målte 63 i massen.
 
Jeg har etterhvert med god margin bikket 100 batcher på GF. Jeg har aldri manipulert temperaturen – og faktisk heller aldri målt temperaturen i maltrøret. Prøvde å google problemstillingen – og bortsett fra noen tidligere poster på dette forumet er det veldig lite informasjon å finne. På GF sine Q&A-sider er det ingenting.

Selv har jeg tenkt at det er temperaturen i væsken som er viktigst – og at det er der hoveddelen av konverteringen skjer. Utgjæringen på egne øl er helt på linje med denne teorien. Mesker jeg lavt blir det god utgjæring – og alltid opp mot grensen for hva gjæren teoretisk skal kunne klare. Mesker jeg høyt blir utgjæringen i den lave del av gjærens kapasitet.

Kan det være at du ”overtenker” dette? 70 grader ved innmesk er veldig høyt – og 72 nærmer seg farlige nivåer for enzymene.

Skal innrømme at jeg ikke er skråsikker på dette, men jeg ville tenkt at om problemstillingen var reell ville en større del av bryggemiljøet ver opptatt av det. Dette gjelder jo ikke bare GF, men alle som brygger med maltrør i en kompaktbrygger.

Sier Ølbrygging at man skal meske inn 7 grader høyere ved bruk av kompaktbrygger? Var hos Nøgne Ø forrige dagen. Der mesker de inn 2 grader over.
Ja, vil si det. Se vedlegg. Men siden "bevegelsen" følger væsketemperatur, så skal jeg også gjøre det. Noen kommentar på Star-San? Hvis det er noe risk for at den ikke virker, så lager jeg selvsagt ny bøtte.
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 16
¨
Hvis det er 63 grader du skal ha, så er det jo greit.
Trodde du skulle meske på 68, og satt den på 70 før tilsetningen av malt, og derav målte 63 i massen.
Skal ha 65 grader. Observerte også en annen ting. Dersom jeg vil skylle på 78 grader (mange skyller på 75 grader, ulike oppfatninger her også), så må jeg varme opp vannet minst 4 grader over dette, fordi når vannet har gått gjennom tappekran og nådd mitt plast-dl mål, så synker temperaturen så mye på sekunder.
 
Ja, vil si det. Se vedlegg. Men siden "bevegelsen" følger væsketemperatur, så skal jeg også gjøre det. Noen kommentar på Star-San? Hvis det er noe risk for at den ikke virker, så lager jeg selvsagt ny bøtte.
Starsan tåler godt å stå. Har du pH-meter? Er blandingen under 3, vil den fungere etter hensikten. Hvis ikke, er det bare å etterfylle litt fra flasken.
 
Skal ha 65 grader. Observerte også en annen ting. Dersom jeg vil skylle på 78 grader (mange skyller på 75 grader, ulike oppfatninger her også), så må jeg varme opp vannet minst 4 grader over dette, fordi når vannet har gått gjennom tappekran og nådd mitt plast-dl mål, så synker temperaturen så mye på sekunder.
Ja, jeg sikter mot 80 grader ved skylling. Men det skal sies at skylletemperaturen har liten betydning for ferdig produkt. Noen skyller med kaldt vann. Lengre tid før det koker opp og litt lavere utbytte, men ellers er det uproblematisk.
 
Starsan tåler godt å stå. Har du pH-meter? Er blandingen under 3, vil den fungere etter hensikten. Hvis ikke, er det bare å etterfylle litt fra flasken.
ja, hadde glemt jeg kan sjekke dette med pH-måling. Har pH-papir som jeg bruker, det er vel nøyaktig nok så lenge det er godt innenfor surt område (3 og under).
 
2 kjappe spørsmål: Har latt min Star-San løsning stå på loftet i minusgrader fra høsten og til nå. Vil det forringe egenskapene til StarSan? Bør jeg lage en ny løsning?

Mesketemperaturen: Jeg økte setpoint temp i GF til 70 grader, og etter jeg tilsatte korn, sank den til ca 68 grader. Temp målt i SELVE MESKEN var da 63 grader. Mesking skal skje på 65 grader. Bør jeg neste gang øke temp enda litt mer slik at temp i selve meskemassen viser 65 grader?

Starsanen er sikkert like god.

Det med temperaturen skal jeg ikke si så mye om; jeg har ingen erfaring med makiner. Men vil ikke vannet utafor og innafor blandes fort? (Folk sier jo gjerne at en fordel med en maskin er at den holder mesketemperaturen jevn.) Og dermed vil jo temperaturen i mesken stige. Så om du styrer innmesktemperaturen etter det du opplevde her, vil du fort få en høyere mesketemperatur enn du ønsker.
 
Starsanen er sikkert like god.

Det med temperaturen skal jeg ikke si så mye om; jeg har ingen erfaring med makiner. Men vil ikke vannet utafor og innafor blandes fort? (Folk sier jo gjerne at en fordel med en maskin er at den holder mesketemperaturen jevn.) Og dermed vil jo temperaturen i mesken stige. Så om du styrer innmesktemperaturen etter det du opplevde her, vil du fort få en høyere mesketemperatur enn du ønsker.
Men problemet her er at temperatur målt i væsken på bunnen av kjelen er annerledes enn temp i mesken (som ligger i meske-silen). Hvilken bør jeg bruke? Væsken på bunnen eller mesken med tykk konsistens?
 
Men problemet her er at temperatur målt i væsken på bunnen av kjelen er annerledes enn temp i mesken (som ligger i meske-silen). Hvilken bør jeg bruke? Væsken på bunnen eller mesken med tykk konsistens?

Jeg regner med at disse blandes ganske fort? Og sånn jeg forstår det, må du da måle deg fram til den temperaturen du skal velge etter at de er blandet. Den vil jo ligge et eller annet sted i mellom de to, og det vil bli temperaturen i mesken.
 
Jeg tror du overtenker dette. Fordelen med å bruke bryggemaskin er jo at du bare kan stille inn på de temperaturene du vil ha, så ordner maskinen resten.
 
Jeg tror du overtenker dette. Fordelen med å bruke bryggemaskin er jo at du bare kan stille inn på de temperaturene du vil ha, så ordner maskinen resten.
Ja, alle nyere kompaktbryggere kan kjøres på automat. Det hadde jo vært helt håpløst om de måtte manipuleres for at mesketemperaturene skulle bli riktige.
 
Bestemt meg for og bygge om en fryser til gjæring. Etter litt undersøkelse har jeg funnet ut at de beste delene for jobben (tror jeg) er følgende.
400liter fryser kjøpt brukt.
INKBIRD ITC 310T-B.
Og en MANGROVE JACK'S HEAT PAD 220-240V 25W.

Er veldig usikker på dette og tar imot råd med åpne armer; Er det bedre temperaturkontroller? Burde jeg ha en annen varmekilde?
 
Bestemt meg for og bygge om en fryser til gjæring. Etter litt undersøkelse har jeg funnet ut at de beste delene for jobben (tror jeg) er følgende.
400liter fryser kjøpt brukt.
INKBIRD ITC 310T-B.
Og en MANGROVE JACK'S HEAT PAD 220-240V 25W.

Er veldig usikker på dette og tar imot råd med åpne armer; Er det bedre temperaturkontroller? Burde jeg ha en annen varmekilde?

Blir nok bra, dette. Jeg kjører samme opplegg, men bruker aldri varmekilde siden jeg så langt aldri har hatt behov for å gjære på høyere temperatur enn romtemperatur. I slike tilfeller mener jeg det er bedre å bare bruke kjøling, så unngår du "yoyo-effekt".
 
Blir nok bra, dette. Jeg kjører samme opplegg, men bruker aldri varmekilde siden jeg så langt aldri har hatt behov for å gjære på høyere temperatur enn romtemperatur. I slike tilfeller mener jeg det er bedre å bare bruke kjøling, så unngår du "yoyo-effekt".
Jeg liker å kjøre opp temperaturen over romtemperatur mot slutten av gjæringa for å få pressa siste innsats ut av gjæra. Men nå står mitt gjæringsskap i kjelleren hvor det er ganske kjølig, da.
 
Målte 1.030 i går(dag 3), ingen aktivitet nå så fremskynder tørrhumlingen, skal følge nøye med ;)
Nede på 1.028 etter 1. tørrhumling(som jeg fryktet) ,dumpet etter 3 dager. 2. tørrhumling i går, håper på mer hjelp fra hopcreep men religiøs har jeg ikke blitt.
Hva ville de Vise gjort?
Har noen pakker med us05 som skriker etter å få være med....skal skal ikke?
 
Blir nok bra, dette. Jeg kjører samme opplegg, men bruker aldri varmekilde siden jeg så langt aldri har hatt behov for å gjære på høyere temperatur enn romtemperatur. I slike tilfeller mener jeg det er bedre å bare bruke kjøling, så unngår du "yoyo-effekt".
Fryseren blir stående under garasjen, hvor det på denne årstiden bikker ned mot minusgrader der. Er kanskje varmekilden da for svak i såfall?
 
Tilbake
Topp