Takk for svar
Setter virkelig pris på rådene dere gir.
Ser for meg at det er på tide å bli betalende medlem .)
Takk for svarSetter virkelig pris på rådene dere gir.
Jeg er veldig glad for å se at denne tråden er tilbake. Den har en spesiell funksjon, og er nesten et lite forum i forumet - mener jeg.
Man kunne kanskje si at den er et "lavterskeltilbud"? Den signaliserer at det er lov å stille de dumme spørsmålene, og for nye bryggere som ikke helt veit hvordan de skal finne "riktig" tråd for det de lurer på, er en slik åpen tråd god å kunne gå til.
Nå har det vært diskusjoner om denne tråden tidligere, og mange har ment/mener at den bør fjernes (og var kanskje ikke helt ulykkelige over at jeg nesten greidde å fikse det i går). Det finnes relevante argumenter for det synet:
Nå plager det meg fint lite om spørsmål som har vært stilt hundre ganger før, blir stilt en hundre og første gang, også. For nye bryggere er de gamle spørsmålene nye, og forumet skal være et godt forum for både nye bryggere og for folk som har holdt på lenge og har lest mye. Og kanskje er det like godt at de "saklige" trådene ikke fylles opp med 101 enkle spørsmål? Eller at vi får 101 nye tråder?
- Spørsmål bør i størst mulig grad stilles i en sammenheng der de har vært behandlet tidligere.
- Leiter man etter den "riktige" tråden, finner man kanskje ut at svaret på spørsmålet finnes allerede.
- Sjøl et enkelt spørsmål kan lede til en diskusjon som går grundig i dybden, og slike diskusjoner bør være tilgjengelige for framtida i en tråd der de er mulige å finne igjen. I denne uendelige generelle tråden blir de borte i dypet.
Jeg er sikkert en av dem (eller dén?) som oftest sklir ut i lange diskusjoner. Jeg har flytta et par sånne til den relevante tråden. Her får vi nok rett og slett bli flinkere til å stoppe med en gang vi aner hva som skjer - og lenke til et sted der det er naturlig å fortsette.
Noen spørsmål er ikke dumme nok til å havne i denne tråden. Da kan vi også passe på, slik at de kan behandles på riktig sted.
Kanskje hører dette innlegget jeg skriver nå, hjemme et annet sted? Det veit jeg i og for seg at det gjør, men jeg syntes at det at tråden på sett og vis er gjenfødt i dag,var en god anledning til å si noen få velvalgte (?) ord.
Dette forumet har faktisk en utmerket søkefuksjon som tar deg rett til det relevante innlegget i tråden, så det er ganske oversiktlig å hoppe tilbake til det en lurer på.
...
Limte inn listen din i første post. Da forsvinner i alle fall ikke det så lett i massene.
Uten å være helt sikker, så reklamerer vel Sodastream med at du kan bruke de til 60 liter til sitt opprinnelige formål. Dermed må du vel trolig bytte en gang eller to i måneden?Dette forumet har faktisk en utmerket søkefuksjon som tar deg rett til det relevante innlegget i tråden, så det er ganske oversiktlig å hoppe tilbake til det en lurer på.
Så nok et dumt spørsmål fra meg, som jeg har søkt på uten å få helt svar;
Jeg skal til med CO2 for både flytting og tvangskarbonering. Blir det for lite med Sodastreamflasker om jeg brygger to batcher på 20-25 liter i måneden?
Har fått tilbud om 5kg brannslukningsapparat til 500,- men de er over ti år med originalgassen, så jeg er litt skeptisk til hygienen her...
Jeg har en Quad som er litt slapt karbonet og en Tripel under stormgjæring (hhv. wlp530 og wlp500)
Vil det være en god idé å tilsette noen dråper av tripel til Quaden for å få i gang karboneringa?
Dette er en Quad og den skal forbli på flaske
Sent from my iPhone using Tapatalk
Du driver med naturlig karbonering på fat, gjør du ikke? Den naturlige løsninga ville jo da være å bare tilføre "kunstig" CO2 - men det var kanskje det du ikke ville?
Då vil det vel bli for søtt? Har muligens samme problemet sjølv.. Tappa Trippel på fat på fredag,karbonert med vørter. Ifølge spundingventilen har det ikkje bygd seg opp meir en 0.3 bar hittil. På 23 grader.
Har et lite problem når det kommer til Tørrhumling!
Skulle gjøre klar humlen til bryggeøkta jeg hadde i helga og kom til og glemme at siste humlen som skulle i var til tørrhumling. Altså jeg tok ikke spesielt hensyn til at alt skulle være sterilt da det tross alt skulle kokes uansett. Når jeg så oppdaget feilen tok jeg humlen tilbake i humleposen og la dette i fryseren. Er denne humlen nå infisert og umulig og benytte til tørrhumling?
Estimert ABV er på rundt 7,5 prosent. Helte det bare i en ren bolle for så og helle tilbake etter 20minutter. Er ikke humle et konserveringsmiddel i seg selv og dreper bakterier, eller har jeg misforstått noe der?Hvis du bare helte den i et reint glass eller bolle eller noe sånt, og så helte den tilbake i posen etter en time eller to eller så - og den bare sto i et vanlig reint rom - så hadde jeg ikke brydd meg. Det er vel en del alkohol i det ølet du skal tørrhumle, så eventuelle bakterier - de finnes sikkert, og de finnes uansett - skal slåss for å formere seg oppi der.