Tråden for dumme spørsmål.

Gjærstarter wlp 830. Ca 2.5 liter starter, en pakke 830.
Har stått skal brukes til helga, nærmer seg da ganske 3 uker i kjøleskapet.
Skal til enkle pils 20-22 liter 1.045-50

Kast?
Bruk tørrgjær heller!
Eller kan eg friske den litt opp?

ser at man kan lage gjærstarter med flere steg. Hvorfor er det et alternativ? er det ikke bra nokk å lage 1 steg gjærstarter så lenge man treffer picthingrate på 1 steg?
Jeg forbinder flersteg med utdatert kunnskap. Dersom jeg trenger mer gjær enn hva jeg kan lage i en runde, heller jeg av 3/4 og heller ny vørter i kolben. Det jeg heller av settes kaldt for dekantering.
Den eneste gangen jeg stepper, er dersom gjæren er gammel. Da stepper jeg med OG 1L 1.020 og heller på 2L 1.040 etter et døgn.. ca...

Du har en del gjør som ikke er gammel. Da ville jeg ikke ha satt den på rører, men splittet i to, og brukt den som aktiv starter i sin helhet

Dekanter det du har i dag, tilsett vørter og la den komme i gang fra fredag til lørdag. Deretter tilsetter du den rett i karet etter brygging lørdag.

jepp...
Det er lenge siden jeg bodde i Kopervik (Karmøy), men jeg kjente at den ' hææææ'en ' rammet mitt formidlings-ego :)

jepp...
Det er lenge siden jeg bodde i Kopervik (Karmøy), men jeg kjente at den ' hææææ'en ' rammet mitt formidlings-ego :)
Eg har ingenting med Kopervik å gjøre...!!!:D
Forøvrig bor eg utenfor Bææærgen nå ;)

Men, for læringen. Hvorfor 1,5 liter vørter? Hvorfor så mye?

Aha! Ingen snurring, bare vørter/DME rett i kolben, la stå til eg pithcer alt?

Rist den så grundig du kan når du heller i vørteren. Gjæren kan antakelig bruke det oksygenet du da tilfører. Så lar du den stå i ro. Da trenger du ikke dekantere. Men det er mulig den eter opp vørteren såpass fort at den rekker å bunnfelle seg - og da er det jo ingen grunn til ikke å dekantere.

Rist den så grundig du kan når du heller i vørteren. Gjæren kan antakelig bruke det oksygenet du da tilfører. Så lar du den stå i ro. Da trenger du ikke dekantere. Men det er mulig den eter opp vørteren såpass fort at den rekker å bunnfelle seg - og da er det jo ingen grunn til ikke å dekantere.
Virker jo til å være et bra triks, aldri vært klar over dette. Må prøves. Kanskje eg får gjort det i kveld og. Det ville jo vært bedre.

Les: 'jeg bodde i Kopervik' = jeg er også Vestlending...
Godt! Etter fylkessammenslåingen, så har eg havnet i en slags vestlandsidentiteskrise. Nå vet eg ikkje lenger ka eg er.
Jo, eg er vestlending, så får fylke og stat være fylke og stat.

Siden startere blei et tema:
Yeast Propagation and Maintenance: Principles and Practices | Maltose Falcons
Yeast

Jeg mener det der er gode artikler, og begge går inn for stegvis oppbygging av startere, dessverre uten egentlig å begrunne det. Men da er det snakk om oppdyrking fra veldig små mengder. Det er antakelig ikke så smart å hive en gjærskvett på et par milliliter oppi tre liter vørter. (Jeg har gjort det, og det funker jo. Men hvor mye bedre den gjæren kunne vært, aner jeg jo ikke.)

En begrunnelse for å ikke ha for skjeivt forhold mellom gjær og vørter er at du da gir bakterier bedre muligheter til å formere seg opp. Det virker ikke helt urimelig.

Da har eg laget en ny vørter på 1,5 liter, dekantert og hatt gjæren oppi.
Så får vi se. Hvorfor skal den ikkje snurre?

Dersom du skal lage en vanlig starter, ønsker du mye gjær på bekostning av oksidert vørter som derfor må kastes. Skal du starte gjæren før bruk, ønsker du ikke å ødelegge vørteren siden alt kastes i gjæringsbøtta

Dersom du skal lage en vanlig starter, ønsker du mye gjær på bekostning av oksidert vørter som derfor må kastes. Skal du starte gjæren før bruk, ønsker du ikke å ødelegge vørteren siden alt kastes i gjæringsbøtta
Nettopp. Gir mening. Nå står den på kjøkkenbenken. Var begynt fint å boble litt før eg gikk på jobb, så da får vi se. Kanskje den kan få en natt i kjøleskapet til lørdag.

Noen som har erfaringer med å tvangskarbonere cider i fat? Ekstrakt-sett fra mangrove jack.

Sliter med mye skum og en cider som ikke virker å beholde co2 lenge, den blir fort flat.

Tilbake
Topp