Friskes opp. Del den i to og tilsett 1,5L ny vørter i hver.... ca..Gjærstarter wlp 830. Ca 2.5 liter starter, en pakke 830.
Har stått skal brukes til helga, nærmer seg da ganske 3 uker i kjøleskapet.
Skal til enkle pils 20-22 liter 1.045-50
Jau, ved pakkedato. 5 / 6 mrd kan hende det er ved best før datoen?Det der er vel minimum garantert celletetthet. I virkeligheten så er det nok mer. Ikke uvanlig å anta 10mrd/g. Sett noen anta 14 men så optimist tør ikke jeg å være
Jeg forbinder flersteg med utdatert kunnskap. Dersom jeg trenger mer gjær enn hva jeg kan lage i en runde, heller jeg av 3/4 og heller ny vørter i kolben. Det jeg heller av settes kaldt for dekantering.ser at man kan lage gjærstarter med flere steg. Hvorfor er det et alternativ? er det ikke bra nokk å lage 1 steg gjærstarter så lenge man treffer picthingrate på 1 steg?
Får nok ikke gjort det før fredag ettermiddag. Hva tenker man da om brygging på lørdag? Umulig? Heller søndag?Friskes opp. Del den i to og tilsett 1,5L ny vørter i hver.... ca..
Mulig eg er blitt mindre intelligent, men "hva" eller "hæææ?" som vi sier på vestlandetDu har en del gjør som ikke er gammel. Da ville jeg ikke ha satt den på rører, men splittet i to, og brukt den som aktiv starter i sin helhet
Aha! Ingen snurring, bare vørter/DME rett i kolben, la stå til eg pithcer alt?Dekanter det du har i dag, tilsett vørter og la den komme i gang fra fredag til lørdag. Deretter tilsetter du den rett i karet etter brygging lørdag.
Eg har ingenting med Kopervik å gjøre...!!!jepp...
Det er lenge siden jeg bodde i Kopervik (Karmøy), men jeg kjente at den ' hææææ'en ' rammet mitt formidlings-ego
Aha! Ingen snurring, bare vørter/DME rett i kolben, la stå til eg pithcer alt?
2,5 liter starter for en Pils synes jeg personlig er for lite.Men, for læringen. Hvorfor 1,5 liter vørter? Hvorfor så mye?
Virker jo til å være et bra triks, aldri vært klar over dette. Må prøves. Kanskje eg får gjort det i kveld og. Det ville jo vært bedre.Rist den så grundig du kan når du heller i vørteren. Gjæren kan antakelig bruke det oksygenet du da tilfører. Så lar du den stå i ro. Da trenger du ikke dekantere. Men det er mulig den eter opp vørteren såpass fort at den rekker å bunnfelle seg - og da er det jo ingen grunn til ikke å dekantere.
Godt! Etter fylkessammenslåingen, så har eg havnet i en slags vestlandsidentiteskrise. Nå vet eg ikkje lenger ka eg er.Les: 'jeg bodde i Kopervik' = jeg er også Vestlending...
Nettopp. Gir mening. Nå står den på kjøkkenbenken. Var begynt fint å boble litt før eg gikk på jobb, så da får vi se. Kanskje den kan få en natt i kjøleskapet til lørdag.Dersom du skal lage en vanlig starter, ønsker du mye gjær på bekostning av oksidert vørter som derfor må kastes. Skal du starte gjæren før bruk, ønsker du ikke å ødelegge vørteren siden alt kastes i gjæringsbøtta