Tråden for dumme spørsmål.

Den er vel messing?.

Om det skulle være messing dette... Bør man ha noen betenkeligheter med å drikke ølet om det har kommet i kontakt med noe grums fra messingen? Jeg tror ikke det er tilfellet, altså, men man vet jo aldri. Det virker som det har vært ganske tett ved overføring, så vidt jeg har fått med meg. Jeg overfører jo og med trykk, slik at ølet vil i så måte presses ut en eventuell "utetthet", og ikke inn... Slik sett vil vel ikke ølet som havner i fatet uansett ha vært i kontakt med dette grumsete messingpartiet (?). Kronglete forklart, I know.
 
Om det skulle være messing dette... Bør man ha noen betenkeligheter med å drikke ølet om det har kommet i kontakt med noe grums fra messingen? Jeg tror ikke det er tilfellet, altså, men man vet jo aldri. Det virker som det har vært ganske tett ved overføring, så vidt jeg har fått med meg. Jeg overfører jo og med trykk, slik at ølet vil i så måte presses ut en eventuell "utetthet", og ikke inn... Slik sett vil vel ikke ølet som havner i fatet uansett ha vært i kontakt med dette grumsete messingpartiet (?). Kronglete forklart, I know.

Det skal ikke komme i kontakt med det som enten er eller er ikke messing. Men hvis du har stål mot "stål" så tror jeg fortsatt at du egentlig skal ha en pakning. Hvis du ser på ball locks så har disse en plast-tupp, det er "pakningen" på ball locks. Men, det kan være jeg tar feil.

Da jeg jobbet i bryggesjappe så bestilte jeg ball locks fra CMD og nippler til disse, fra produsent. Jeg spurte om denne nippelen (som du holder i hånden på bildet) om hvorfor den også ikke var i rustfritt, og fikk til svar at det trenger den ikke være siden ølet ikke kommer i kontakt med den.
 
I dag kom vekta fra Brewshop, steike de folkene er god på levering, og det betyr at jeg skal prøve meg på en lukka overføring. Da dukker det naturligvis opp noen dumme spørsmål:rolleyes:

1. Jeg er jo vandt til å tappe første slumpen fra gjæringskaret til FG prøve, men også for å få ut den lille første "slushen" med trub som har samlet seg i kranen. Jeg har kun en CO2 tank og den er meget tungvindt å skulle flytte rundt på. Så da ser jeg 2 muligheter. Den ene er å gi f og bare fylle rett på fatet og ta FG prøven etter fatet er fylt, eller tappe av 100ml og satse på at det er såpass lite O2 som kommer inn i bøtta at det er ubetydelig. Hva anbefaler dere?

2. Jeg tørrhumler jo ofte og uten coldcrash er det jo sjanse for at det ligger å flyter litt i overflaten. Jeg har dunket og vugget på bøtta og håper jo det meste har sunket, men vil jo ikke åpne å sjekke. Er det sjanse for at posten går tett under tapping? Noen som vil dele erfaringer?

Jeg skal bruke denne metoden:
Vis vedlegget

Noe jeg bør tenke på?
 
I dag kom vekta fra Brewshop, steike de folkene er god på levering, og det betyr at jeg skal prøve meg på en lukka overføring. Da dukker det naturligvis opp noen dumme spørsmål:rolleyes:

1. Jeg er jo vandt til å tappe første slumpen fra gjæringskaret til FG prøve, men også for å få ut den lille første "slushen" med trub som har samlet seg i kranen. Jeg har kun en CO2 tank og den er meget tungvindt å skulle flytte rundt på. Så da ser jeg 2 muligheter. Den ene er å gi f og bare fylle rett på fatet og ta FG prøven etter fatet er fylt, eller tappe av 100ml og satse på at det er såpass lite O2 som kommer inn i bøtta at det er ubetydelig. Hva anbefaler dere?

2. Jeg tørrhumler jo ofte og uten coldcrash er det jo sjanse for at det ligger å flyter litt i overflaten. Jeg har dunket og vugget på bøtta og håper jo det meste har sunket, men vil jo ikke åpne å sjekke. Er det sjanse for at posten går tett under tapping? Noen som vil dele erfaringer?

Jeg skal bruke denne metoden:
Vis vedlegget 44097

Noe jeg bør tenke på?
Jeg syns egentlig det går ganske uproblematisk. Nå tørrhumler jeg sånn ca aldri, og hvis jeg gjør coldcrasher jeg, så akkurat det har jeg ikke testa. Når det gjelder det første spørsmålet ditt, hvis du kobler til gass ut først kan du vel tappe deg en FG-prøve før du kobler til slangen for øl?
 
2. Jeg tørrhumler jo ofte og uten coldcrash er det jo sjanse for at det ligger å flyter litt i overflaten. Jeg har dunket og vugget på bøtta og håper jo det meste har sunket, men vil jo ikke åpne å sjekke. Er det sjanse for at posten går tett under tapping? Noen som vil dele erfaringer?
Ja, jeg har hatt problemer med at ballocken og/eller posten på keg'en har tetta seg. Jeg kjøpte en slik en.

BouncerMD Inline Beer Filter (Mac Daddy)
 
Hei, jeg brukte 9 liters fat til å karbonere, da ble det jo nesten 30 halvlitere som jeg karbonerte med sukker og sette rett i kjøleskap de også. Hva gjør jeg nå? Flaskene skulle stått 14 dager i romtemperatur først??
 
Hei, jeg brukte 9 liters fat til å karbonere, da ble det jo nesten 30 halvlitere som jeg karbonerte med sukker og sette rett i kjøleskap de også. Hva gjør jeg nå? Flaskene skulle stått 14 dager i romtemperatur først??
Ta dem ut og få dem varmt. Romtemperatur +.
 
Jeg syns egentlig det går ganske uproblematisk. Nå tørrhumler jeg sånn ca aldri, og hvis jeg gjør coldcrasher jeg, så akkurat det har jeg ikke testa. Når det gjelder det første spørsmålet ditt, hvis du kobler til gass ut først kan du vel tappe deg en FG-prøve før du kobler til slangen for øl?

Tjaaa, jeg er ikke den skarpeste kniven i skuffa, men jeg trodde jeg måtte koble på begge slangene samtidig for å få flushet de med CO2? Får ikke coldcrashet om jeg skal unngå O2, med det oppsettet jeg har nå...

Ja, jeg har hatt problemer med at ballocken og/eller posten på keg'en har tetta seg. Jeg kjøpte en slik en.

BouncerMD Inline Beer Filter (Mac Daddy)
Jeg snakker med pengene mine og alt jeg rekker å si er adjø, men takk for tips, får vel investere enda litt for å få billig øl:D
 
Hei,

lurte på om noen hadde noen «startpakker» til en som er helt fersk og ikke ønsker å bruke mange titalls tusen på et «sett» med det meste?

har sett noen pakker her inne, men er så mye ekstra man må ha til de fleste, så er det noen komplette startsett?
Trenger ikke å være stort, bare komplett.
~20-30L, og gjerne enklest mulig?
Har lyst til å brygge lettdrikkelig IPA selv

evt. link til en tråd med startsett hadde og vært topp.

mvh
Trønder som ønsker å brygge
 
Tjaaa, jeg er ikke den skarpeste kniven i skuffa, men jeg trodde jeg måtte koble på begge slangene samtidig for å få flushet de med CO2? Får ikke coldcrashet om jeg skal unngå O2, med det oppsettet jeg har nå...
Det tar litt tid før overtrykket tømmes gjennom slangene. Jeg tror du får det til.
 
Hei,

lurte på om noen hadde noen «startpakker» til en som er helt fersk og ikke ønsker å bruke mange titalls tusen på et «sett» med det meste?

har sett noen pakker her inne, men er så mye ekstra man må ha til de fleste, så er det noen komplette startsett?
Trenger ikke å være stort, bare komplett.
~20-30L, og gjerne enklest mulig?
Har lyst til å brygge lettdrikkelig IPA selv

evt. link til en tråd med startsett hadde og vært topp.

mvh
Trønder som ønsker å brygge
Ville ha vurdert BIAB som startsett.
Legg ut en ønskes kjøpt under kjøp/salg kanskje?
 
Hei,

lurte på om noen hadde noen «startpakker» til en som er helt fersk og ikke ønsker å bruke mange titalls tusen på et «sett» med det meste?

har sett noen pakker her inne, men er så mye ekstra man må ha til de fleste, så er det noen komplette startsett?
Trenger ikke å være stort, bare komplett.
~20-30L, og gjerne enklest mulig?
Har lyst til å brygge lettdrikkelig IPA selv

evt. link til en tråd med startsett hadde og vært topp.

mvh
Trønder som ønsker å brygge

Sjekk ut et sett som ser bra ut i forhold til behovene dine - og se om du kan få tak i de dyre delene brukt.

Skal du bare brygge ekstraktsett, er det veldig lite du trenger, men skal du brygge med malt, trengs det mye mer.
Hvor mye du vil brygge av gangen, er også nokså avgjørende. Nøyer du deg med brygge 10-12 liter i stedet for 20-30, kan du kanskje fikse det stort sett med ting du allerede har + litt kreativitet.
 
Sjekk ut et sett som ser bra ut i forhold til behovene dine - og se om du kan få tak i de dyre delene brukt.

Skal du bare brygge ekstraktsett, er det veldig lite du trenger, men skal du brygge med malt, trengs det mye mer.
Hvor mye du vil brygge av gangen, er også nokså avgjørende. Nøyer du deg med brygge 10-12 liter i stedet for 20-30, kan du kanskje fikse det stort sett med ting du allerede har + litt kreativitet.

Har lest litt (riktignok på sider som muligens er partner med butikkene det gjelder), og for min del så er det disse to som har fanget oppmerksomheten min.
Og ja, jeg ønsker en selvstående koker. Har et rom å sette det på, så ønsker ikke å koke på komfyren min :)

Robobrew BrewZilla 35L, startpakke - Ølbrygging AS

Digiboil 35 BIAB Startpakke - Ølbrygging AS

Heller litt mer mot siste, da jeg såvidt skjønner at det kan være litt mer læringsrikt å kjøre BIAB?
Og ikke minst prisen.

Noen kommentarer å få på disse to, eventuelt hvorfor man ikke skulle velge noen av de? :)
 
Har lest litt (riktignok på sider som muligens er partner med butikkene det gjelder), og for min del så er det disse to som har fanget oppmerksomheten min.
Og ja, jeg ønsker en selvstående koker. Har et rom å sette det på, så ønsker ikke å koke på komfyren min :)

Robobrew BrewZilla 35L, startpakke - Ølbrygging AS

Digiboil 35 BIAB Startpakke - Ølbrygging AS

Heller litt mer mot siste, da jeg såvidt skjønner at det kan være litt mer læringsrikt å kjøre BIAB?
Og ikke minst prisen.

Noen kommentarer å få på disse to, eventuelt hvorfor man ikke skulle velge noen av de? :)

Den siste er det samme som jeg starta med for 5 år sida, og jeg brygger på samme måten fremdeles, bare med et litt annet utstyr. Så det skal kanskje ikke overraske at jeg synes det er en god idé:).

Nå kjører jeg ikke BIAB - og har aldri gjort det - men "batch sparge", dvs. at jeg mesker, tapper ut, og fyller på en ny omgang med vann for å skylle ut mer av maltet. (Den siste omgangen står bare 10 minutter.) Du kan også kjøre kontinuerlig skylling ("fly sparge") med det utstyret + litt kreativitet. Det var det jeg starta med, men jeg har endt opp med batch sparging, som er enklere, og som ikke gir vesentlig dårligere utbytte.

Meskeposen er uansett praktisk; du kan bare heise ut det brukte maltet når du er ferdig med meskinga, og så funker den som et ekstra filter. Så jeg bruker meskepose sjøl om jeg altså ikke kjører BIAB.

Skulle du etter hvert ønske å gå over til en automatisk maskin, er den enkle en veldig fin vannvarmer, så det er uansett ikke sånn at du kjøper noe du risikerer å ikke få bruk for seinere.

Jeg våger den påstanden at det både er mer lærrerikt og enklere å velge den billige løsningen. Mange nybegynnere sliter med å få de automatiske maskinene til å fungere godt, mens den manuelle løsningen er problemfri.

Den automatiske gjør jo en del av jobben for deg, så du rekker kanskje et par kopper kaffe ekstra underveis, og den passer på å holde temperaturen stabil for deg (hvis det funker som det skal), men for min egen del så trives jeg med å styre med meskinga sjøl. Og jeg får i meg kaffe, jeg også:).

I den pakka mangler det et termometer. Det kan du ikke klare deg uten, og det digitale termometeret som følger med den dyrere pakka, er veldig godt - særlig fordi det har en lang føler - så jeg ville forhandla om å få med et sånt. Det mangler også en tappestav (jeg regner med at du starter med å tappe på flasker.) Jeg ville også kjøpt med en ekstra meskepose. Jeg bruker to, og dermed slites de mye mindre. Og så ville jeg fått med et 3-liters litermål. Nyttig til mye. (Jeg har tre, og bruker alle hele tida:)!)

Du klarer deg vanskelig uten slanger. Jeg bruker det alltid når jeg skal tappe ut av kjelen, og når jeg skal stikke om fra gjæringskar til blandekar før tapping. Og jeg har laget en fleksibel overgang fra kran til tappestav med en liten stubb. Kjøper du et par meter silikonslange med indre diameter på 10 mm, har du nok og litt til.

Du bør også ha to bøtter til. Du trenger ei bøtte til å tappe vørteren over i. Den kan du kjøpe på Europris; gjæringsbøtte med lokk og hank, uten kran. Der får du også ei gjæringsbøtte med kran, som du trenger til å stikke om til når du skal flaske. (Europrisbøttene er bedre enn de som bryggebutikkene selger.) Du kommer til å ende opp med en haug med bøtter, men de kjøper du etter hvert:). (Og stell pent med gjæringsbøttene; de skal vaskes forsiktig med en svamp - ikke med skrubbeflate! Bruk aldri noe som kan ripe den mjuke plasten.)

Noe du vanskelig kan klare deg uten, er kjele/kjeler til å varme skyllevann i. Jeg starta med å varme vann i husets vanlige kjeler på komfyren, og det går det - men det er kjekt med en større kjele. Du kan greie deg med 15 liter, men skal du kjøpe, ville jeg prøvd å finne en som tar 20 liter.

Det er sikkert noe jeg har glemt. Det er masse duppeditter du anskaffer etter hvert, eller du finner ut at ting du har liggende kan brukes til mye rart. Du kommer til å lage ditt eget personlige system med alskens Petter Smart-løsninger, og jeg skal ikke prøve å dytte på deg mine:).

edit: Glemte å si at du også trenger korker og et korkeapparat av et eller annet slag.
 
Sist redigert:
Hvis den ene bøtta skal være uten kran trengs vel også en hevert?

Jeg bruker den bare til å lagre vørteren i mellom mesk og kok - og strengt tatt vil du trenge to bøtter om du skal ha mer enn 27-28 liter til kok. (Men man har sikkert noe stående som kan brukes.) Jeg bruker en slange som hevert når jeg skal ha vørteren over i kjelen til kok, det stemmer det. Jeg vil unngå plasking på alle nivåer så langt mulig. Men man kan jo få den forsiktig over på andre måter, også - f.eks. ved hjelp av det store litermålet.

Men man trenger jo to bøtter med kran, også, om man vil unngå å flaske ved hjelp av hevert.

edit: Jeg har jo to kjeler og to kokeplater - hvilket jeg ikke hadde da jeg begynte. Og hadde jeg hatt dem stående i et fast oppsett, hadde jeg kunnet tappe rett opp i kokekjelen. Men jeg mesker på badet og koker på kjøkkenet, og dessuten bruker jeg kokekjelen til å varme opp vann til runde to i, så det hele blir litt mer klønete enn det hadde kunnet være. Men jeg har jo fått ganske brukbar rutine på dette etter hvert, da:).
 
Tilbake
Topp