erikraude
Norbrygg-medlem
Det hele kan egentlig gjøres veldig enkelt. Du må slett ikke ha noe kjøleskap. @Finn Berger gjærer i en ganske kjølig kjeller og lager nydelig øl. Jeg bruker et kjøleskap fordi da slipper jeg å stresse med endringer i temperaturen ute og sånt, men det var ikke det første jeg fikk i hus. Når det er sagt var det kanskje det nyttigste.Ja, ser jeg har mikset mellom et par forskjellige ting her.
At jeg må koble til en kran (enkelt å koble rett i kranen på kjøkkenet? eller vil det være enklere å ha selve bryggeprosessen på badet feks?) er ikke ille.
Så for meg kontinuerlig tilgang til en kran i gjæringen av en eller annen grunn (mulig pga. mye forskjellig info fra mange på en gang),
men ser da at jeg må og kjøpe inn et billig kjøleskap, modifisere dette litt, få tak i Inkbird sin wifi kontroller og en varmeplate feks (så enkelt ut).
Når det er gjort, så har jeg vel gjæringsprosessen i boks? Må selvfølgelig se på oppskrifter og hvilke temperaturer det skal være på, men før jeg starter så skal det holde.
En kompis av meg snakker om kran (taljer). Er dette noe som er nødvendig uansett oppsett, eller er det kun ved BIAB?
Mulig jeg må ta meg en tur i boden i parkeringskjelleren, men ville helst hatt et enkelt oppsett som jeg kan sette i en bod i leiligheten, eventuelt ute i vinterhagen - men er litt usikker på alt jeg trenger.
Har vel egentlig selve kokeprosessen i boks, men er gjæringen og tappeprosessen som står igjen nå.
Edit: Taljer er nødvendig hvis du brygger med mer korn enn du kan løfte når det er vått. Hvis ikke er det bare å se bort fra.