Finn Berger
Moderator
Bah, jeg stusset på åssen det ville stabilisere vannet til 5,2 uansett hva.... Så i virkeligheten gjør det altså ikke det? Som du sikker så så la jeg ut det lille jeg vet om vannet i borehullet mitt, men om det er noe du kan se som ikke gir menig legger jeg det gjerne ut på nytt.
PH: 7.9
TDS: 162
Hardhet: 9.1 °dH
Turbiditet: 0.16 FNU
Konduktivitet: 31.0 mS/m (25°C)
Kimtall: 45 cfu/ml (22°C)
Nitrat (NO3-N): 10.0 µg/l
Jern (Fe): 5.4 µg/l
Kalsium (Ca): 58 mg/l
Magnesium (Mg): 4.1 mg/l
Mangan (Mn): 16 µg/l
Natrium (Na): 4.9 µg/l
Fluorid (F): 1.84 mg/l
Jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter, men som nevnt i tidligere innlegg, starsan blandingen min blir hvit... Også som nevnt tidligere, den ene NEIPA'en jeg har brygget og det var første gang jeg fylte fatet med starsan og tømte det med CO2 så var den beske bitterheten jeg opplever ikke tilstedet, det brygget var også en delmesk... Jeg er rimelig tom for ideer om ikke ph justering og lukket overføring løser problemet. Lager, cream ale, stout, porter og irsk rød har ikke hatt den bitterheten, så jeg mistenker at noe kræsjer med vannet og mye humle, men vet ikke hva
Stemmer det, ja - jeg husker bare ikke. Med en dH på 9 så risikerer du nok tanninuttrekk, ja. Jeg har bare det halve, men sjøl det er over snittet her i Norge. Jeg justerer alltid skyllevannet mitt med et par milliliter Lactol, og det kan du også sikkert gjøre.
Med den hardheten tror jeg jeg ville overveid å hente vann til brygginga et annet sted fra - hvis det er praktisk mulig. I alle fall til lyse øl. (Men du sier på den annen side at NEIPA'en blei helt fin, så dette er litt rart.) Du kunne jo gjøre det som et forsøk, om ikke annet.