Tråden for dumme spørsmål.

Som sagt, jeg har gjort dette flere ganger, og har ikke merket noen forskjell. Jeg har også laget en liten starter i beholderen før pitch, den kan settes rett på magnetrøreren.

Når ventilen åpnes vil vørteren strømme ned i beholderen, og en luftboble vil fyke opp til toppen av tanken. Det blir en del turbulens på grunn av dette og vørter og gjær blander seg med en gang.
 
Dumt og dumt, men likevel. Jeg har en porter stående til gjæring på Nottingham. Den toppa ut gjæringa i natt og har fra i morges begynt å roe seg. Da jeg kom ned nå så jeg at den hadde spydd gjærgly utover hele seg. 23 liter øl i en vanlig 30-litersbøtte. Pleier Nottingham å lage så mye gris? Er ikke vant til sånt fra britisk gjær.
 
Er det noen fra Finnmark med fat her inne? Jeg har bekjentskap der oppe, spesifikt Lakselv i Porsanger, hvor kan de få fylt CO2 tankene sine?
 
Tviler voldosmt på at det spiller noen som helst rolle. Vedkommende jeg referte til som skylte med kaldt vann mente at det ikke gikk ut over effektiviteten - uten at jeg nødvendigvis tror at det stemmer helt.
Etter å ha lest denne sammenligningen som ikke viste noen signifikant forskjell i sluttresultat mellom kaldt og varmt skyllevann har jeg valgt å gå for kaldt skyllevann, oppmålt i en bøtte som jeg løfter meskepose over i, som den enkleste løsningen for meg (eller i hvert fall den som krever minst utstyr). Oppkok tar litt lengre tid, men jeg bruker samtidig bare en kjele og får da brygget en større mengde i den enn jeg kunne gjort uten å skylle.
Sparge Temperature – Pt. 1: Standard vs. Cool | exBEERiment Results!
 
Etter å ha lest denne sammenligningen som ikke viste noen signifikant forskjell i sluttresultat mellom kaldt og varmt skyllevann har jeg valgt å gå for kaldt skyllevann, oppmålt i en bøtte som jeg løfter meskepose over i, som den enkleste løsningen for meg (eller i hvert fall den som krever minst utstyr). Oppkok tar litt lengre tid, men jeg bruker samtidig bare en kjele og får da brygget en større mengde i den enn jeg kunne gjort uten å skylle.
Sparge Temperature – Pt. 1: Standard vs. Cool | exBEERiment Results!

Skal bli interessant å høre hvordan det går. Har du tall på det utbyttet du pleier å få, så du kan vurdere virkningen?
 
Skal bli interessant å høre hvordan det går. Har du tall på det utbyttet du pleier å få, så du kan vurdere virkningen?

En ting er virkningsgrad, en annen er tid; dersom jeg hadde skylt med kaldt vann, så hadde jeg brukt lengre tid på å koke opp vørteren. Men jeg varmer skyllevannet med min dyppvarmer - mens jeg mesker. Men, ingen fasit. Dette kommer nok an på bryggeutstyr/metode. Men, uomtvistelig, veldig interessant hvis kaldt vann "skyller like bra" som varmt.
 
Skal bli interessant å høre hvordan det går. Har du tall på det utbyttet du pleier å få, så du kan vurdere virkningen?
Jeg har altså kun brygget med kaldt skyllevann, så har ikke noen annen metode å sammenligne med. Basert på brewersfriend effektivitets-kalkulator, har jeg på brygg nr. 1, 2 og 3 oppnådd hhv. 59, 71 og 79 % effektivitet. På første brygg brukte jeg mindre skyllevann, og det var nok for lite. Men både brygg 1 og 2 ble godt drikkelig, nr. 3 står nå til gjæring.

Bruker nok kanskje en halvtime lengre på oppkok, på induksjonsplate.
 
Skal bli interessant å høre hvordan det går. Har du tall på det utbyttet du pleier å få, så du kan vurdere virkningen?

En ting er virkningsgrad, en annen er tid; dersom jeg hadde skylt med kaldt vann, så hadde jeg brukt lengre tid på å koke opp vørteren. Men jeg varmer skyllevannet med min dyppvarmer - mens jeg mesker. Men, ingen fasit. Dette kommer nok an på bryggeutstyr. Men, uomtvistelig, veldig interessant hvis kaldt vann "skyller like bra" som varmt.
 
Jeg har ingen ubåt som svømmer rundt i gjæringskaret. Men jeg flyttet termometerproben fra luften omkring dunkene til exhaust'en, dvs. oppi det lille begeret som blow-off tuben ender i. Denne står oppå lokket til gjæringskaret. Jeg tenker at varmen fra vørteren og varmen fra CO2'en some plopper ut under stormgjæringen, vil gi meg en indikasjon på temperaturen i karet. (dette er en lager). Luften målte 9.5 grd, mens Starsan'en i blow-off tube begeret viser 11.6 grd. Gjærer jeg for varmt?
 
Jeg har ingen ubåt som svømmer rundt i gjæringskaret. Men jeg flyttet termometerproben fra luften omkring dunkene til exhaust'en, dvs. oppi det lille begeret som blow-off tuben ender i. Denne står oppå lokket til gjæringskaret. Jeg tenker at varmen fra vørteren og varmen fra CO2'en some plopper ut under stormgjæringen, vil gi meg en indikasjon på temperaturen i karet. (dette er en lager). Luften målte 9.5 grd, mens Starsan'en i blow-off tube begeret viser 11.6 grd. Gjærer jeg for varmt?
Litt avhengig av gjær og sånt, kanskje, men jeg ville nok noen grader ned, ja.
 
Jeg har ingen ubåt som svømmer rundt i gjæringskaret. Men jeg flyttet termometerproben fra luften omkring dunkene til exhaust'en, dvs. oppi det lille begeret som blow-off tuben ender i. Denne står oppå lokket til gjæringskaret. Jeg tenker at varmen fra vørteren og varmen fra CO2'en some plopper ut under stormgjæringen, vil gi meg en indikasjon på temperaturen i karet. (dette er en lager). Luften målte 9.5 grd, mens Starsan'en i blow-off tube begeret viser 11.6 grd. Gjærer jeg for varmt?

Litt, antakelig. Men hvor viktig det er ... ?

Min erfaring med temperatur er ellers at med lager så blir det omtrent samme temperatur i dunken som i omgivelsene, dvs. 10 grader, som er temperaturen i kjelleren min vinterstid. Det går såpass rolig for seg at forskjellen blir minimal.

Jeg bruker klistre-på-termometer med flytende krystaller, og de gangene jeg har kontrollmålt med digoitalt termometer i dunken, har de vist riktig.
 
Jeg har altså kun brygget med kaldt skyllevann, så har ikke noen annen metode å sammenligne med. Basert på brewersfriend effektivitets-kalkulator, har jeg på brygg nr. 1, 2 og 3 oppnådd hhv. 59, 71 og 79 % effektivitet. På første brygg brukte jeg mindre skyllevann, og det var nok for lite. Men både brygg 1 og 2 ble godt drikkelig, nr. 3 står nå til gjæring.

Bruker nok kanskje en halvtime lengre på oppkok, på induksjonsplate.

Da finner vi jo ikke ut noe mer:(.

Men jeg ville ikke brukt den ekstra halvtimen sjøl, uansett:). Brygginga tar nok tid som den gjør.
 
Ja, nok en myte er avlivet, jeg har alltid varmet opp gjærslurry til omtrent samme temperatur som vørteren for pitch.
Men at gjæra ikke har godt av temperatursjokket var tydeligvis en myte.

Hmm, det gir jo mening når han sier det sånn.
Ut over det skal eg ikkje mene så veldig mye.
 
Skal prøve allrounderen for første gang. Har tenkt å brygge en pale ale og har noen spm.
Hadde tenkt å gjære uten trykk først for å bruke trykk etter tørrhumling.
Er det beste løsning? Eller bør jeg gjære under trykk hele tiden?
Hvilket trykk bør jeg legge meg på? Kjøpte allrounderen for å karbonere under gjæring og oksygenfri overføring.
 
Tilbake
Topp