Tråden for dumme spørsmål.

Det er jo selvfølgelig nok et dumt spørsmål siden det sikkert er diskutert opp og ned tidligere, men er den noen som har erfaring med kokende vann til skylling
regner med at det har mindre negative konsekvenser ved partiskylling

Jeg har ikke hørt at noe har brukt kokende vann til skylling. (Kaldt vann, derimot, har noen påstått går helt fint:).) Jeg bruker opptil 84 grader, men er ellers ikke så nøye med det. Det er ikke noe poeng i bruke så varmt vann som mulig, vel? Men om du skyller ølene dine med kokende vann, så er det sikkert såpass mye sukker der også i skylleomgangen at det ikke er så farlig;).

Men når jeg brygger øl med en alkoholprosent rundt 4 eller lavere, ville jeg nok ikke gjort det, sjøl om jeg mistenker at pH er en nokså viktig faktor, og at det sannsynligvis går bra da også så lenge den ikke er for høy. Jeg justerer alltid skyllevannet med et par ml laktol for sikkerhets skyld (og fordi jeg uansett vil senke pH til kok).
 
Ord, så lenge det blir godt øl, det er vel hovedårsaken til at jeg ikke har tatt steget å oppgradert enda, det er mange andre aspekter av brygging der jeg har mye igjen å lære før en oppgradering vil være til særlig nytte.

Ja hadde det ikke vært for at jeg er skeptisk til hva varmt vann vil dra med seg fra rørene som har vært her siden 76' så hadde det vært en enkel løsning, men jeg er som sagt enda veldig fersk på all grain. Har en mistanke om at jeg klarer å dra ut tanniner pga ph, så har kjøpt denne: 5,2 pH Stabilizer (113g) - BryggSelv og i dag startet med lukket overføring, det er et eller annet som kødder med humle ølene mine, og pr. nå tenker jeg tanniner eller oksidering.

Og som sagt vil jeg finne ut av det først, syns ikke ølene mine blir mørkere så tanniner er hovedmistenkt, og derfor kan jeg like greit varme i en ekstra kjele så jeg får tilsatt den ph stabilisatoren, men setter enorm pris på tips og ting jeg ikke engang har tenkt på :)

Justerer du bryggevannet ditt? Følte noen ganger at humleølla mine mangla den lille snerten før jeg begynte, men less is more
Bruker ikke lukket overføring, men syntes fortsatt de holder seg godt på både flaske og fat
 
... Har en mistanke om at jeg klarer å dra ut tanniner pga ph, så har kjøpt denne: 5,2 pH Stabilizer (113g) - BryggSelv og i dag startet med lukket overføring, det er et eller annet som kødder med humle ølene mine, og pr. nå tenker jeg tanniner eller oksidering.

Og som sagt vil jeg finne ut av det først, syns ikke ølene mine blir mørkere så tanniner er hovedmistenkt, og derfor kan jeg like greit varme i en ekstra kjele så jeg får tilsatt den ph stabilisatoren, men setter enorm pris på tips og ting jeg ikke engang har tenkt på :)

Det stoffet der er virkningsløst. Det er utviklet for bruk i et bestemt vann. Jeg synes det er ganske opprørende at det selges uten at det blir gjort oppmerksom på det.

For høy pH risikerer du mest i det lyse ølet - om du har et normalt norsk vann. Men du kan nok få tanninuttrekk om du skyller alkoholsvake øl med ujustert vann, altså hvis du har en kombinasjon av lav SG og høy pH.
 
Om det har noe hensikt med mashout skal jeg ikke si noe om. Har nå bare alltid gjort det og trodd at da stopper man enzymaktivitet osv. Har ikke tenkt så mye mer over det.
 
Noen andre som har hatt problemer med karbonering på fat under trykk?
Har 2 stk. fulle cornelius fat med NEIPA som har stått i 2 uker med 1bar og deretter 4 uker med 2 bar! ca 4°C. Fortsatt ikke nok kullsyre i ølen..?
Har ikke prøvd å rulle tankene enda , det er vel en teknikk man bruker hvis man har dårlig tid.

Noen som har noe tips på hva problemet kan være?
 
Noen andre som har hatt problemer med karbonering på fat under trykk?
Har 2 stk. fulle cornelius fat med NEIPA som har stått i 2 uker med 1bar og deretter 4 uker med 2 bar! ca 4°C. Fortsatt ikke nok kullsyre i ølen..?
Har ikke prøvd å rulle tankene enda , det er vel en teknikk man bruker hvis man har dårlig tid.

Noen som har noe tips på hva problemet kan være?

Kan ikke se noe annet enn at du må ha en lekkasje. Hadde jeg gjort det i mitt oppsett hadde det vært ekstremt overkarbonert og bare skum.
 
Noen andre som har hatt problemer med karbonering på fat under trykk?
Har 2 stk. fulle cornelius fat med NEIPA som har stått i 2 uker med 1bar og deretter 4 uker med 2 bar! ca 4°C. Fortsatt ikke nok kullsyre i ølen..?
Har ikke prøvd å rulle tankene enda , det er vel en teknikk man bruker hvis man har dårlig tid.

Noen som har noe tips på hva problemet kan være?

Det må jo være lekkasje
1 hvis mr. Morten var før meg
 
Om det har noe hensikt med mashout skal jeg ikke si noe om. Har nå bare alltid gjort det og trodd at da stopper man enzymaktivitet osv. Har ikke tenkt så mye mer over det.

Det gir vel bare mening hvis du ønsker å stoppe beta-amylaseaktivitet. Men jeg skjønner ikke helt når du skulle ville gjøre det, for hvis poenget er å få en høy andel av dekstriner, vil du jo uansett meske på en temperatur der beta-amylasen etter hvert blir denaturert

Om du får litt mer dekstriner, spiller fint liten rolle. Og så vidt jeg veit, må du over 80 grader for å ta helt knekken på ala-amylasen.

Jeg har kutta ut utmesk helt. Men jeg bruker så å si alltid et steg på 70-72 (dekstrinasjonssteg), og du kunne jo si at det fungerer som utmesksteg, også.
 
Det gir vel bare mening hvis du ønsker å stoppe beta-amylaseaktivitet. Men jeg skjønner ikke helt når du skulle ville gjøre det, for hvis poenget er å få en høy andel av dekstriner, vil du jo uansett meske på en temperatur der beta-amylasen etter hvert blir denaturert

Om du får litt mer dekstriner, spiller fint liten rolle. Og så vidt jeg veit, må du over 80 grader for å ta helt knekken på ala-amylasen.

Jeg har kutta ut utmesk helt. Men jeg bruker så å si alltid et steg på 70-72 (dekstrinasjonssteg), og du kunne jo si at det fungerer som utmesksteg, også.

Jeg bruker og alltid dekstrinasjonssteg på 72 grader. Og du har sikkert rett i resten. Jeg låste meg liksom i den ideen om mashout siden det var en vedtatt sannhet når jeg lekte med de tingene. Så forandret fokuset seg til andre ting og jeg har ikke tenkt mer på det.
Mange ting å nerde på i denne hobbyen, og bare så mange timer i døgnet [emoji41]
 
Justerer du bryggevannet ditt? Følte noen ganger at humleølla mine mangla den lille snerten før jeg begynte, men less is more
Bruker ikke lukket overføring, men syntes fortsatt de holder seg godt på både flaske og fat
Nei, eller har nettopp kommet dit, jeg har borehull og vannet smaker ypperlig, men starsan blandinga blir hvit, så noe er det der. Jeg har målt ph til rundt 7, men noe er litt ute å kjører. Når jeg koker vann til rehydrering så ligger det noe i bunnen av vannet, eneste jeg vet om vannet pr. dags dato er :

PH: 7.9
TDS: 162
Hardhet: 9.1 °dH
Turbiditet: 0.16 FNU
Konduktivitet: 31.0 mS/m (25°C)
Kimtall: 45 cfu/ml (22°C)
Nitrat (NO3-N): 10.0 µg/l
Jern (Fe): 5.4 µg/l
Kalsium (Ca): 58 mg/l
Magnesium (Mg): 4.1 mg/l
Mangan (Mn): 16 µg/l
Natrium (Na): 4.9 µg/l
Fluorid (F): 1.84 mg/l

Så jeg starter med PH og lukket overføring så får jeg heller prøve flaskevann om ingen av de tingene hjelper, men hadde virkelig håpet at jeg ikke måtte kjøpe flaskevann, ikke bare blir det dyrere, men tungvindt.

Det merkelige er at det samme ølet kan bli veldig forskjellig selv om jeg ikke gjør endringer, men en ting som går igjen er at delmesk ofte blir bedre, som gir mening om det er ph, for med mer korn trekker det ph'en ned til et mer aksepterende nivå.

Er det mulig å trekke ut tanniner på 300 gram spesialmalt steepet til 70 grader pga ph? Jeg vet det er en veldig løs og også mye brukt ordsetting, men det er en eller annen besk bitterhet, altså den er skarp og snerpete og sitter lenge på tunga , jeg har aldri fått enn pappsmak av ølet mitt, men den bitterheten overdøver alt, og såvidt jeg har forstått så er det første som skjer ved oksidering at all humle aroma og smak forsvinner..

Jeg skal i alle fall nå prøve ph stabilisator og lukket overføring, hjelper ikke det, så er de utelukket, men kan bli rimelig oppgitt til tider...
 
Jeg bruker og alltid dekstrinasjonssteg på 72 grader. Og du har sikkert rett i resten. Jeg låste meg liksom i den ideen om mashout siden det var en vedtatt sannhet når jeg lekte med de tingene. Så forandret fokuset seg til andre ting og jeg har ikke tenkt mer på det.
Mange ting å nerde på i denne hobbyen, og bare så mange timer i døgnet [emoji41]

Du sparer jo litt tid på å kutte ut utmesken, da;). (Jeg mener forresten at Palmer og Zainasheff allerede i en snart 10 år gammel podcast var skjønt enige om at utmesk ikke har noen hensikt.)
 
Det stoffet der er virkningsløst. Det er utviklet for bruk i et bestemt vann. Jeg synes det er ganske opprørende at det selges uten at det blir gjort oppmerksom på det.

For høy pH risikerer du mest i det lyse ølet - om du har et normalt norsk vann. Men du kan nok få tanninuttrekk om du skyller alkoholsvake øl med ujustert vann, altså hvis du har en kombinasjon av lav SG og høy pH.
Bah, jeg stusset på åssen det ville stabilisere vannet til 5,2 uansett hva.... Så i virkeligheten gjør det altså ikke det? Som du sikker så så la jeg ut det lille jeg vet om vannet i borehullet mitt, men om det er noe du kan se som ikke gir menig legger jeg det gjerne ut på nytt.

PH: 7.9
TDS: 162
Hardhet: 9.1 °dH
Turbiditet: 0.16 FNU
Konduktivitet: 31.0 mS/m (25°C)
Kimtall: 45 cfu/ml (22°C)
Nitrat (NO3-N): 10.0 µg/l
Jern (Fe): 5.4 µg/l
Kalsium (Ca): 58 mg/l
Magnesium (Mg): 4.1 mg/l
Mangan (Mn): 16 µg/l
Natrium (Na): 4.9 µg/l
Fluorid (F): 1.84 mg/l

Jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter, men som nevnt i tidligere innlegg, starsan blandingen min blir hvit... Også som nevnt tidligere, den ene NEIPA'en jeg har brygget og det var første gang jeg fylte fatet med starsan og tømte det med CO2 så var den beske bitterheten jeg opplever ikke tilstedet, det brygget var også en delmesk... Jeg er rimelig tom for ideer om ikke ph justering og lukket overføring løser problemet. Lager, cream ale, stout, porter og irsk rød har ikke hatt den bitterheten, så jeg mistenker at noe kræsjer med vannet og mye humle, men vet ikke hva:mad:
 
Tilbake
Topp