Har lest litt (riktignok på sider som muligens er partner med butikkene det gjelder), og for min del så er det disse to som har fanget oppmerksomheten min.
Og ja, jeg ønsker en selvstående koker. Har et rom å sette det på, så ønsker ikke å koke på komfyren min
Robobrew BrewZilla 35L, startpakke - Ølbrygging AS
Digiboil 35 BIAB Startpakke - Ølbrygging AS
Heller litt mer mot siste, da jeg såvidt skjønner at det kan være litt mer læringsrikt å kjøre BIAB?
Og ikke minst prisen.
Noen kommentarer å få på disse to, eventuelt hvorfor man ikke skulle velge noen av de?
Den siste er det samme som jeg starta med for 5 år sida, og jeg brygger på samme måten fremdeles, bare med et litt annet utstyr. Så det skal kanskje ikke overraske at jeg synes det er en god idé
.
Nå kjører jeg ikke BIAB - og har aldri gjort det - men "batch sparge", dvs. at jeg mesker, tapper ut, og fyller på en ny omgang med vann for å skylle ut mer av maltet. (Den siste omgangen står bare 10 minutter.) Du kan også kjøre kontinuerlig skylling ("fly sparge") med det utstyret + litt kreativitet. Det var det jeg starta med, men jeg har endt opp med batch sparging, som er enklere, og som ikke gir vesentlig dårligere utbytte.
Meskeposen er uansett praktisk; du kan bare heise ut det brukte maltet når du er ferdig med meskinga, og så funker den som et ekstra filter. Så jeg bruker meskepose sjøl om jeg altså ikke kjører BIAB.
Skulle du etter hvert ønske å gå over til en automatisk maskin, er den enkle en veldig fin vannvarmer, så det er uansett ikke sånn at du kjøper noe du risikerer å ikke få bruk for seinere.
Jeg våger den påstanden at det både er mer lærrerikt og enklere å velge den billige løsningen. Mange nybegynnere sliter med å få de automatiske maskinene til å fungere godt, mens den manuelle løsningen er problemfri.
Den automatiske gjør jo en del av jobben for deg, så du rekker kanskje et par kopper kaffe ekstra underveis, og den passer på å holde temperaturen stabil for deg (hvis det funker som det skal), men for min egen del så trives jeg med å styre med meskinga sjøl. Og jeg får i meg kaffe, jeg også
.
I den pakka mangler det et termometer. Det kan du ikke klare deg uten, og det digitale termometeret som følger med den dyrere pakka, er veldig godt - særlig fordi det har en lang føler - så jeg ville forhandla om å få med et sånt. Det mangler også en
tappestav (jeg regner med at du starter med å tappe på flasker.) Jeg ville også kjøpt med en ekstra meskepose. Jeg bruker to, og dermed slites de mye mindre. Og så ville jeg fått med et
3-liters litermål. Nyttig til mye. (Jeg har tre, og bruker alle hele tida
!)
Du klarer deg vanskelig uten slanger. Jeg bruker det alltid når jeg skal tappe ut av kjelen, og når jeg skal stikke om fra gjæringskar til blandekar før tapping. Og jeg har laget en fleksibel overgang fra kran til tappestav med en liten stubb. Kjøper du et par meter silikonslange med indre diameter på 10 mm, har du nok og litt til.
Du bør også ha to bøtter til. Du trenger ei bøtte til å tappe vørteren over i. Den kan du kjøpe på Europris; gjæringsbøtte med lokk og hank, uten kran. Der får du også ei gjæringsbøtte med kran, som du trenger til å stikke om til når du skal flaske. (Europrisbøttene er bedre enn de som bryggebutikkene selger.) Du kommer til å ende opp med en haug med bøtter, men de kjøper du etter hvert
. (Og stell pent med gjæringsbøttene; de skal vaskes forsiktig med en svamp - ikke med skrubbeflate! Bruk
aldri noe som kan ripe den mjuke plasten.)
Noe du vanskelig kan klare deg uten, er kjele/kjeler til å varme skyllevann i. Jeg starta med å varme vann i husets vanlige kjeler på komfyren, og det går det - men det er kjekt med en større kjele. Du kan greie deg med 15 liter, men skal du kjøpe, ville jeg prøvd å finne en som tar 20 liter.
Det er sikkert noe jeg har glemt. Det er masse duppeditter du anskaffer etter hvert, eller du finner ut at ting du har liggende kan brukes til mye rart. Du kommer til å lage ditt eget personlige system med alskens Petter Smart-løsninger, og jeg skal ikke prøve å dytte på deg mine
.
edit: Glemte å si at du også trenger korker og et korkeapparat av et eller annet slag.