Tråden for dumme spørsmål.

Starteren min vil ikke starte!

Vis vedlegget

Er det normalt med null aktivitet 17-18 timer etter pitching?

Det er 1.6 liter vann med 157g DME og en halv teskje Servomyces kokt i 10-15 minutter rett i kolben, så kjølt ned til rundt 20°C før pitching av en pakke WLP028 med utløpsdato 8/5-20. Er det grunn til bekymring her, eller er det bare "nybakt mor syndromet" som slår til?
 
Starteren min vil ikke starte!

Vis vedlegget 44184

Er det normalt med null aktivitet 17-18 timer etter pitching?

Det er 1.6 liter vann med 157g DME og en halv teskje Servomyces kokt i 10-15 minutter rett i kolben, så kjølt ned til rundt 20°C før pitching av en pakke WLP028 med utløpsdato 8/5-20. Er det grunn til bekymring her, eller er det bare "nybakt mor syndromet" som slår til?
Kjent problem!

Og litt mer matnyttig: Jeg syns Whitelabsgjæra kan være utrolig treig. La den stå. Og så kan jeg anbefale Imperialgjæra til neste gang, den er mye bedre.
 
Da får jeg vente, jaggu glad jeg bestemte meg for å være tidlig ute med den, deadline for brygget er torsdag da jeg begynner på jobb igjen på fredag...

Oppskriften sa Imperial, men valgte WL pga tilgjengelighet...
 
Starteren min vil ikke starte!

Vis vedlegget 44184

Er det normalt med null aktivitet 17-18 timer etter pitching?

Det er 1.6 liter vann med 157g DME og en halv teskje Servomyces kokt i 10-15 minutter rett i kolben, så kjølt ned til rundt 20°C før pitching av en pakke WLP028 med utløpsdato 8/5-20. Er det grunn til bekymring her, eller er det bare "nybakt mor syndromet" som slår til?
Det der ser ikke ut som null aktivitet. Det produseres co2 (skum langs kanten). Jeg ville slått av røreren etter normal tid og sett an hvor mye gjær som felles ut. Hvis du er usikker, kan du ta en liten prøvesmak eller sg-måling.
 
Det der ser ikke ut som null aktivitet. Det produseres co2 (skum langs kanten). Jeg ville slått av røreren etter normal tid og sett an hvor mye gjær som felles ut. Hvis du er usikker, kan du ta en liten prøvesmak eller sg-måling.
Ville også sjekket med refraktmeter hvis du har tilgjengelig. Den ser for lys ut til at det ikke har vært aktivitet
 
Jeg sjekket ikke OG, men den skal vel være i området 1.040 så kan sjekke litt senere.
Vil refraktometer bli rett etter gjæring?

Den er kanskje litt lysere en i går, men ikke mye...
 
Jeg sjekket ikke OG, men den skal vel være i området 1.040 så kan sjekke litt senere.
Vil refraktometer bli rett etter gjæring?

Den er kanskje litt lysere en i går, men ikke mye...
Nei, ikke riktig verdi, men det gir en indikasjon på om det har vært sukkerspising på gang. Du kan bruke en kalkulator i feks brewfather eller brewersfriwnd for å regne rett refraktometerverdi etter gjæring.
 
Hjelp, hygrometere knust i tuppen.
Ett lite panisk spørsmål på bryggedagen. Gjør det att metere er ubrukelig ? Regnerr jeg med den funker som en flytebøye såpnn sett. Men spør alikevel jeg.
 
Jeg sjekket ikke OG, men den skal vel være i området 1.040 så kan sjekke litt senere.
Vil refraktometer bli rett etter gjæring?

Den er kanskje litt lysere en i går, men ikke mye...
Men whitelabs kan være treg i startblokka når de nærmer seg utløpsdato. Jeg har også en pakke wlp028 med utløp i mai liggende, den må nok snart settes i bevegelse. Tenker en IPA-greie gjæret i nedre del av skalaen
 
Starteren min vil ikke starte!

Vis vedlegget 44184

Er det normalt med null aktivitet 17-18 timer etter pitching?

Det er 1.6 liter vann med 157g DME og en halv teskje Servomyces kokt i 10-15 minutter rett i kolben, så kjølt ned til rundt 20°C før pitching av en pakke WLP028 med utløpsdato 8/5-20. Er det grunn til bekymring her, eller er det bare "nybakt mor syndromet" som slår til?
Er du sikker på at den ikke er ferdig?
Har tenkt det samme som deg noen ganger men da har den gjæret ut over natta uten at jeg har registrert det. SG har da vist at den var utgjæret
 
Er du sikker på at den ikke er ferdig?
Har tenkt det samme som deg noen ganger men da har den gjæret ut over natta uten at jeg har registrert det. SG har da vist at den var utgjæret

Jeg kan jo ikke utelukke det. Men om jeg stopper røreren ser det helt likt ut etter noen minutter, ville den ikke begynt å flokkulere relativt kjapt om den var ferdig?

Skal få tatt en måling, men vil helst ikke åpne unødig...
 
Starteren min vil ikke starte!

Vis vedlegget 44184

Er det normalt med null aktivitet 17-18 timer etter pitching?

Det er 1.6 liter vann med 157g DME og en halv teskje Servomyces kokt i 10-15 minutter rett i kolben, så kjølt ned til rundt 20°C før pitching av en pakke WLP028 med utløpsdato 8/5-20. Er det grunn til bekymring her, eller er det bare "nybakt mor syndromet" som slår til?

Som LIghtnin' Hopkins og @erikraude sier; "you just been burnin' bad gasoline".

Det der har hendt meg noen ganger med gjæren til Chris White. Gi den tid; den kommer til slutt - som regel. Men det er forbasket irriterende. Du får jo ikke fred i sjela før det viser seg tegn til liv.
 
Jeg kan jo ikke utelukke det. Men om jeg stopper røreren ser det helt likt ut etter noen minutter, ville den ikke begynt å flokkulere relativt kjapt om den var ferdig?

Skal få tatt en måling, men vil helst ikke åpne unødig...
Jo burde vel kanskje flokkulert da. Sikreste er å måle. En ting jeg har tenkt på er å sette starteren varmt hvis man har gammel eller lite gjær. Har den som regel i vanlig romtemperatur. Kanskje du kan prøve å få opp tempen hvis den er treg?
 
Er du sikker på at den ikke er ferdig?
Har tenkt det samme som deg noen ganger men da har den gjæret ut over natta uten at jeg har registrert det. SG har da vist at den var utgjæret

Da vil du gjerne se avleiringer etter kräusen et stykke opp på innsida av kolben. Og du får ofte også en del kondensasjon på innsida, fordi gjæren ikke bare fermenterer. Den respirerer også, når den blir tilført oksygen, og da produserer den CO2 og vann i stedet for CO2 og etanol. Det kan bli så mye at det renner ned på utsida av kolben, også.

Litt erfaring med å lukte på starteren forteller deg også ganske effektivt om det har skjedd noe. Den søtlige lukta av fersk vørter med gjær i er et greit tegn på at du ikke har fått start på starteren.
 
Da vil du gjerne se avleiringer etter kräusen et stykke opp på innsida av kolben. Og du får ofte også en del kondensasjon på innsida, fordi gjæren ikke bare fermenterer. Den respirerer også, når den blir tilført oksygen, og da produserer den CO2 og vann i stedet for CO2 og etanol. Det kan bli så mye at det renner ned på utsida av kolben, også.

Litt erfaring med å lukte på starteren forteller deg også ganske effektivt om det har skjedd noe. Den søtlige lukta av fersk vørter med gjær i er et greit tegn på at du ikke har fått start på starteren.
Har faktisk opplevd å ikke se så mye spor av gjæring på innsiden av kolben. Varierer kanskje med hvilken gjær det er også?
Har du erfaring med å sette starteren opp på feks 30 gr? Vil det være noe negativt med det?
 
Har faktisk opplevd å ikke se så mye spor av gjæring på innsiden av kolben. Varierer kanskje med hvilken gjær det er også?
Har du erfaring med å sette starteren opp på feks 30 gr? Vil det være noe negativt med det?

Kanskje med noen gjærtyper, ja (wlp036?). Men kondens vil du i alle fall få om du har sånn noenlunde effektiv tilførsel av luft.

Alle råd jeg har sett går ut på at du ikke skal over 24-25 grader. Men hvor farlig det er, skal jeg ikke ha sagt noe om. Gjæren vil antakelig synes du er en grei kar som sender dem på sydetur:). Og om gjæren ikke starter på annen måte, så hvorfor ikke? Men jeg hadde nok venta i det lengste.
 
Rehydrerte en pakke CBC-1 da jeg flaska Imperial Brown Stout i dag
Hvor lenge holder rehydrert gjær seg i kjøleskapet?
Burde kanskje også ha brukt den på forrige batch med RIS
 
Da vil du gjerne se avleiringer etter kräusen et stykke opp på innsida av kolben. Og du får ofte også en del kondensasjon på innsida, fordi gjæren ikke bare fermenterer. Den respirerer også, når den blir tilført oksygen, og da produserer den CO2 og vann i stedet for CO2 og etanol. Det kan bli så mye at det renner ned på utsida av kolben, også.

Litt erfaring med å lukte på starteren forteller deg også ganske effektivt om det har skjedd noe. Den søtlige lukta av fersk vørter med gjær i er et greit tegn på at du ikke har fått start på starteren.

Den lukter nesten som ferskgjær til baking.
Den kondenserer litt, men bare litt og jeg ser ingen spor jeg tror kan være krausen.
 
Og refraktometerprøven (Ebay, har stemt relativt bra mot hydrometer) sier 1.022, vet ikke om jeg ble så klok av det...

Edit: hvis jeg har gjort korrigeringen rett i Brewfather så er SG 1.013, da er den kanskje ferdig da?
 
Sist redigert:
Og refraktometerprøven (Ebay, har stemt relativt bra mot hydrometer) sier 1.022, vet ikke om jeg ble så klok av det...

Edit: hvis jeg har gjort korrigeringen rett i Brewfather så er SG 1.013, da er den kanskje ferdig da?

Da er den ganske nær, i alle fall. Har du brukt lyst DME, skal du nok under 1.010 med den gjæren der.
 
Tilbake
Topp