Tråden for dumme spørsmål.

Vis vedlegget

Jeg tok en råkjangs å satte den i kjøleskapet for en time siden, og nå er det et hint av flokkulering, men da burde jeg ta den ut igjen å gi den mer tid selv om det ikke er krausen eller andre tegn til aktivitet?
 
Vis vedlegget 44185

Jeg tok en råkjangs å satte den i kjøleskapet for en time siden, og nå er det et hint av flokkulering, men da burde jeg ta den ut igjen å gi den mer tid selv om det ikke er krausen eller andre tegn til aktivitet?

Kommer an på hvor hardt du trenger de der ekstra cellene, ville jeg si. Og jeg er forresten ikke sikker på at gjæren utnytter de aller siste ressursene til å formere seg, heller. Men det skulle vi nok hatt en fagperson til å uttale seg om.
 
Kjapt om eikekubber.
Har noen prøvd det til cider eller mjød?
I tilfelle hvor mye. Medium roast.
Og.
Desinfisere de i sprit i 12-24 timer?
 
Jeg lager te på eikeflis, og har brukt det i en graff, som :

Malt til 7 liter vørter, som blandes med 18 liter eplejuice:
900 gr pale malt
900 gr lyst münchnermalt
150 gr Caramalt 30 EBC
150 gr Carared 50 EBC
150 gr Caramunich 1 100 EBC
150 gr Crystal 100 EBC
Humle:
5 gr Perle @ 60
20 gr Saaz @ 2
Gjær
WLP036 Düsseldorf Alt Ale Yeast
Annet
2 gr Supermoss @ 5
Eikefliste av 1,75 dl fransk mellomrøstet eikeflis
1/2 ts gjærnæring
200 gram sukrin til søting før tapping.

Dette er jo ikke kuber, som du har, så det sier vel ikke så mye om mengden. Men effekten i en ciderlignende drikk er i alle fall fin, synes jeg. Jeg oppfatter det som en form for syrlighet.
 
Takk @Finn Berger det er da noe, eg ser for meg å legge noen kuber i hvit rom, la de trekke, og ha de rett i sammen med gjær osv.
Dette er enkel firstprice juice, men dama har bestilt mer, hun digget den knusktørr med Nottingham.
For nysgjerrighetens skyld så prøver eg og noen liter med wlp 002 og noen eikekuber, lurer bare på hvor mye. Et ørlite preg for å gjøre den mer spennende.
 
Kommer an på hvor hardt du trenger de der ekstra cellene, ville jeg si. Og jeg er forresten ikke sikker på at gjæren utnytter de aller siste ressursene til å formere seg, heller. Men det skulle vi nok hatt en fagperson til å uttale seg om.


En oppdatering:

Da det tok litt tid før jeg fikk svar (neida, forventer ikke at folk sitter å venter på å svare akkurat meg på et forum, men tenkte at tiden var litt kritisk) tok jeg kolben ut igjen fra kjøleskapet og satte den tilbake på røreren i 5-6 timer til.
Det var ingenting som tydet på aktivitet gjennom de timene, så rett før leggetid bestemte jeg meg for å slå den over i noe annet, jeg tror det var en god ide å tømme over direkte fra røreren med tanke på fordelingen av gjær, en til brygg og en til neste starter.
Skulle jeg kjølt ned og dekantert først tenkte jeg det ville blitt mye synsing på mengder, nå skulle en liter med starter i brygget og en halvliter til lagring, etter natten over i kjøleskap har jeg dette:

Vis vedlegget

Jeg syns det er litt lite gjær som har flokkulert, men på den andre siden er vel mengden litt mer en tre pakker ny gjær som jeg hadde trengt i brygget om jeg bare brukte kjøpt gjær, og mer en én pakke til lagring så jeg har trua til det motsatte er bevist.

Et spørsmål har jeg likevel; er det best å bare la de stå med vørteren i til de skal brukes? Den er jo allerede desinfisert, og risikoen for infeksjon er vel mye større om jeg dekanterer og erstatter vørteren med luft?
 
En oppdatering:

Da det tok litt tid før jeg fikk svar (neida, forventer ikke at folk sitter å venter på å svare akkurat meg på et forum, men tenkte at tiden var litt kritisk) tok jeg kolben ut igjen fra kjøleskapet og satte den tilbake på røreren i 5-6 timer til.
Det var ingenting som tydet på aktivitet gjennom de timene, så rett før leggetid bestemte jeg meg for å slå den over i noe annet, jeg tror det var en god ide å tømme over direkte fra røreren med tanke på fordelingen av gjær, en til brygg og en til neste starter.
Skulle jeg kjølt ned og dekantert først tenkte jeg det ville blitt mye synsing på mengder, nå skulle en liter med starter i brygget og en halvliter til lagring, etter natten over i kjøleskap har jeg dette:

Vis vedlegget 44193

Jeg syns det er litt lite gjær som har flokkulert, men på den andre siden er vel mengden litt mer en tre pakker ny gjær som jeg hadde trengt i brygget om jeg bare brukte kjøpt gjær, og mer en én pakke til lagring så jeg har trua til det motsatte er bevist.

Et spørsmål har jeg likevel; er det best å bare la de stå med vørteren i til de skal brukes? Den er jo allerede desinfisert, og risikoen for infeksjon er vel mye større om jeg dekanterer og erstatter vørteren med luft?

Ølet beskytter fint, så la det være der. Og det er sikkert normalt med gjær, det der. Jeg synes også alltid at det er lite. Men tenk da på at det bare er 35 millilter i en pure pitch-pose, og at det er mest væske.

Ser jo at det sikkert funker med å ha gjæren i bånn av den koppen der - i alle fall med de fleste gjærtypene. Jeg ville likevel ikke gjort det med de aller mest flokkulerende typene (= wlp002 og alle variantene).

Lurt å fordele før du dekanterer; bedre styring da, ja. Jeg glemmer alltid å gjøre det:).
 
Supert å få en bekreftelse på at hodet fungerer til logisk tenking da, og at det som er logisk for meg som ikke kan dette faktisk stemmer med virkeligheten :D

Jeg tenker på bryggedagen, som nok blir i morgen, at jeg tar av noen desiliter fra motstrømskjøleren før whirlpool og tar på beholderen (selvsagt etter dekantering) og rister det opp i suspensjon, så kan den stå å jobbe litt mens jeg tar whirlpool og venting, så er den kanskje litt ivrigere i tjenesten når den slipper til en halvtimes tid etterpå.
 
Takk @Finn Berger det er da noe, eg ser for meg å legge noen kuber i hvit rom, la de trekke, og ha de rett i sammen med gjær osv.
Dette er enkel firstprice juice, men dama har bestilt mer, hun digget den knusktørr med Nottingham.
For nysgjerrighetens skyld så prøver eg og noen liter med wlp 002 og noen eikekuber, lurer bare på hvor mye. Et ørlite preg for å gjøre den mer spennende.

Jeg har også bare brukt first price-juice. Laget faktisk akkurat den dama di likte første gangen. Den blei tørr! De 200 grammene med sukrin jeg brukte i graff'en, rundet smaken litt, uten at det blei merkbart søtt.

Disse ciderne er forresten veldig fin basis for lys gløgg. Spisses gjerne med litt calvados. (Men det er lenge til jul, da:).)
 
Jeg husker sesverre ikke om det var denne tråden eller en annen, men for litt tid tilbake var det diskusjon om magnetrørere og magnetstørrelse i forhold til kolbestørrelse.
Her er min billige Ebay rører med standard rette magnet på ca 30mm på øyemål med en smekkfull 5-literkolbe på halv speed:

Vis vedlegget

Tror det skal holde for det aller meste?

Ps: den må kjøres sakte opp for å få bevegelse i væsken, skrur en opp for fort hopper magneter av.
 
Mask, er det egnet som kompost rundt bærbusker?
Har en balje som er på tur ned til sjøen, men hvis det kan brukes
som gjødsel, gjør jeg heller det.
Hva med rotter, kan det bli et problem?
Noen som har forsøkt?
 
Mask, er det egnet som kompost rundt bærbusker?
Har en balje som er på tur ned til sjøen, men hvis det kan brukes
som gjødsel, gjør jeg heller det.
Hva med rotter, kan det bli et problem?
Noen som har forsøkt?
Det skal være endel nitrogen i det så du kan grave den ned i jorda rundt planter og bed, skal ikke ligge oppå jorda. Eller så kan du lage kompost med 2 deler mask og 1 del blader f.eks.

Det andre det egner seg til selv om det sikker er for spesielt interesserte er å bruke det som substrat når man gror sopp:D
 
Mask, er det egnet som kompost rundt bærbusker?
Har en balje som er på tur ned til sjøen, men hvis det kan brukes
som gjødsel, gjør jeg heller det.
Hva med rotter, kan det bli et problem?
Noen som har forsøkt?
Jeg strør det bare rundt busker og trær.
Orker ikke å grave det ned. Det blir jord etter hvert.
 
God aften

Jeg leser i lokalavisen at puber som er stengt i disse tider er redde for at flere tusen liter med øl må kastes grunnet holdbarhetsdato... hvordan er det mulig? Trodde at øl som var lagret på fat/tanker med trykk kunne lagres over lengre tid, type ett halvt år? De skriver de fylte opp tanken(e) like før de fikk beskjed om å stenge som et tiltak for epidemien...
 
Lallemand Belle Saison, har lest at denne kan sette seg i gjæringskar, og er vanskelig å bli kvitt.
Men gjelder dette alle Saison-gjær? Har lyst til å prøve en Saison, men "gidder" ikke om jeg må ha nye gjæringskar, siliconeslanger, flaskefyller ++
 
Gjærstarter på "last runnings".
Brygger en del øl uten skylling fortiden og da er det jo mye godsaker igjen i mesken som kan benyttes til gjærstarter.
MÅ denne kokes, eller holder det med kolbe i vannbad og en temperatur på ca 70C i 15min?
Tok ut 2-3 liter denne gangen med SG 1,040.
 
Jeg husker sesverre ikke om det var denne tråden eller en annen, men for litt tid tilbake var det diskusjon om magnetrørere og magnetstørrelse i forhold til kolbestørrelse.
Her er min billige Ebay rører med standard rette magnet på ca 30mm på øyemål med en smekkfull 5-literkolbe på halv speed:

Vis vedlegget 44194

Tror det skal holde for det aller meste?

Ps: den må kjøres sakte opp for å få bevegelse i væsken, skrur en opp for fort hopper magneter av.
Leste nylig her at man ikke kan sammenligne effekten av magnetrører med vann og vørter. Vørteren har vesentlig mer motstand (tetthet), og er derfor ikke sammenlignbart.
 
Lallemand Belle Saison, har lest at denne kan sette seg i gjæringskar, og er vanskelig å bli kvitt.
Men gjelder dette alle Saison-gjær? Har lyst til å prøve en Saison, men "gidder" ikke om jeg må ha nye gjæringskar, siliconeslanger, flaskefyller ++
Jeg klarte å dra med meg 3711 over i flere batcher.
Mener jeg er kvitt den nå. Brukte klorblanding skyllet og så Starsan før neste batch.
 
Tilbake
Topp