Finn Berger
Moderator
Lallemand Belle Saison, har lest at denne kan sette seg i gjæringskar, og er vanskelig å bli kvitt.
Men gjelder dette alle Saison-gjær? Har lyst til å prøve en Saison, men "gidder" ikke om jeg må ha nye gjæringskar, siliconeslanger, flaskefyller ++
Sjekk produsentens beskrivelse av gjæren. Det vil stå dersom det er en diastaticus-type - altså en gjær med et gen som setter den i stand til å nyttiggjøre seg dekstriner, og dermed gjære mye lenger ned enn vanlig gjær. Det er disse du skal være på vakt mot. Husker i farten ikke om det er noen av de mest typiske saison-gjærtypene som ikke har dette genet, men du kan bruke en annen belgier, f.eks. wlp530/Wyeast 3787. Det er den Kinn bruker som husgjær til alle belgiske øltyper de brygger.
Men jeg tror ikke det er farlig å bruke f.eks. wlp 565 - min favoritt - sjøl om det er en diastaticus-type. Du skal bare passe på å skylle og vaske utstyret godt med en gang du har brukt det. Og ikke bruk den i ei gammel bøtte som du ikke er sikker på er fri for riper. (Sånne skal du kassere uansett, riktignok.) Men akkurat Belle Saison hadde jeg ligget unna. (Og ikke lager den spesielt godt øl, heller - synes jeg, da.)