Tråden for dumme spørsmål.

Bruk speise. Ta meg på ordet, du vil få en mye bedre hefe enn å bruke sukker, og en del bedre enn å bare tvangskorbonere det på fat. Sukker + hvete = No good.

Gå for ca 7g/l co2.
Ser at 7g/L vil gi ca. 2,8vol, mens anbefalingene er 2,9 til 4,5 vil i henhold til BJCP. Ikke det at jeg har noen grunn til å betvile deg bare lurer …? Jeg liker godt karbonert øl på det øllet som tåler det, og liker f.eks pilsen min på 3vol eller litt mere, noe som tilsvarer ca 8g/L.

Satt akkurat å så på speise faktisk, har ikke gjort dette før. Det planlagte brygget med OG på 1046 og FG 1011 skal med 3vol trenge 0,44dl speise per 0.33flaske og 0,5dl ved 3,3vol. Virker dette korrekt? Brukte denne Gyle and Krausen Priming Calculator - Brewer's Friend
 
Ser at 7g/L vil gi ca. 2,8vol, mens anbefalingene er 2,9 til 4,5 vil i henhold til BJCP. Ikke det at jeg har noen grunn til å betvile deg bare lurer …? Jeg liker godt karbonert øl på det øllet som tåler det, og liker f.eks pilsen min på 3vol eller litt mere, noe som tilsvarer ca 8g/L.

Satt akkurat å så på speise faktisk, har ikke gjort dette før. Det planlagte brygget med OG på 1046 og FG 1011 skal med 3vol trenge 0,44dl speise per 0.33flaske og 0,5dl ved 3,3vol. Virker dette korrekt? Brukte denne Gyle and Krausen Priming Calculator - Brewer's Friend

Det skal gi ca 3.6 vol (faktoren er 1.96). 1 vol *1,96 = 1,96 g/l co2. | 7g/l co2/1.96 = 3.57 vol.

Altså ikke 7g sukker pr liter, men 7g CO2 pr liter. Jeg bruker metriske mål i steden for amerikanske vol/co2, som jeg synes er tullete, i likhet med inches, feet, elbows and farts..

Jeg har brukt denne formelen

Formula_kraeusen_volume_metric.gif


where

  • VK: Kräusen volume in liter
  • Vpb: volume of the primed beer in liters. The volume of the primed beer includes the Kräusen volume. See text for further explanation
  • ck: the carbonation that needs to be provided by the Kräusen in g/l CO2
  • AEk: the current apparent extract of the Kräusen in Plato. This is taken from a hydrometer reading
  • AEb: the current apparent extract of the beer. This is taken from a hydrometer reading and assumes that the beer has completed fermentation. I.e. this is the final extract of both the beer and the Kräusen.
Du vil nok få ganske samme resultat med priming-kalkulatoren.
 
Sist redigert:
Det skal gi ca 3.6 vol (faktoren er 1.96). 1 vol *1,96 = 1,96 g/l co2. | 7g/l co2/1.96 = 3.57 vol.

Altså ikke 7g sukker pr liter, men 7g CO2 pr liter. Jeg bruker metriske mål i steden for amerikanske vol/co2, som jeg synes er tullete, i likhet med inches, feet, elbows and farts..

Jeg har brukt denne formelen

Formula_kraeusen_volume_metric.gif


where

  • VK: Kräusen volume in liter
  • Vpb: volume of the primed beer in liters. The volume of the primed beer includes the Kräusen volume. See text for further explanation
  • ck: the carbonation that needs to be provided by the Kräusen in g/l CO2
  • AEk: the current apparent extract of the Kräusen in Plato. This is taken from a hydrometer reading
  • AEb: the current apparent extract of the beer. This is taken from a hydrometer reading and assumes that the beer has completed fermentation. I.e. this is the final extract of both the beer and the Kräusen.
Du vil nok få ganske samme resultat med priming-kalkulatoren.
Ahh … My bad! Med kalkulatoren får jeg da 0,6dl per 0.33 flaske. Virker det fornuftig?
 
Ser den. Men samtidig. En hefe på 4.5% og en på 5.2% er en del forskjell, til det bedre. Sånn er det vel med alt øl forsåvidt.
Her må vi være enige om å være uenige ;)

En artig anledning til å være uenig med to som er uenige:).

Innafor visse grenser blir ølet bedre når du jekker opp maltmengden. Men det finnes alltid en øvre grense. F.eks. er kølsch ikke like godt når du kommer over 5,2-5,3% - synes jeg. (Egentlig mener jeg det der om alt lyst tysk øl.)

La oss være enige om å være uenige;).
 
Så egentlig bør jeg vente til det nesten er ferdig karbonert da?

Hva menes med ikke optimalt med lengre tid, hvilke negative følger vil det få?
Aha, du skal tørrhumle og karbonere i en Fermzilla? Da ville jeg stengt summerfuglventlilen, dumpet gjær/trub, fylt opp med tørrhumle, purget/trykksatt beholderen med høyt trykk, åpnet ventilen og tørrhumlet i 2 døgn. Det enkleste er bare å stenge ventilen igjen.

Studiene som jeg linket til viser at de fleste humleoljene er frigjort etter to døgn. Lengre eksponering kan føre til problemer som hop creep, dårligere skumfasthet, øket oksideringsfare (fra sporstoffer som Mangan) og mer bitterhet/astringens. Mange mener også at lang eksponering gir en viss gressaktig smak fra biomassen i humlen. Det kan virke som at kjøligere tørrhumling demper problemene.
 
Sist redigert:
Aha, du skal tørrhumle og karbonere i en Fermzilla? Da ville jeg stengt summerfuglventlilen, dumpet gjær/trub, fylt opp med tørrhumle, purget/trykksatt beholderen med høyt trykk, åpnet ventilen og tørrhumlet i 2 døgn. Det enkleste er bare å stenge ventilen igjen.

Studiene som jeg linket til viser at de fleste humleoljene er frigjort etter to døgn. Lengre eksponering kan føre til problemer som hop creep, dårligere skumfasthet, øket oksideringsfare (fra sporstoffer som Mangan) og mer bitterhet/astringens. Mange mener også at lang eksponering gir en viss gressaktig smak fra biomassen i humlen. Det kan virke som at kjøligere tørrhumling demper problemene.

Jeg tapper opp sesongens første NEIPA i morra. Da har den fått 3+4+3, dvs. 3 dager fram til første dose med humle, så fire dager til andre, og tre dager derfra til tapping. For meg er det et ganske komprimert skjema. Det lukter lovende, i alle fall:). Den har stått på 21 grader i tørrhumlingstida.
 
En artig anledning til å være uenig med to som er uenige:).

Innafor visse grenser blir ølet bedre når du jekker opp maltmengden. Men det finnes alltid en øvre grense. F.eks. er kølsch ikke like godt når du kommer over 5,2-5,3% - synes jeg. (Egentlig mener jeg det der om alt lyst tysk øl.)

La oss være enige om å være uenige;).
Jeg er enig i at vi skal være uenige, men er allikevel langt på vei enig med deg … Altså enig i dette du skriver om lyst tysk øl :p
 
Jeg er enig i at vi skal være uenige, men er allikevel langt på vei enig med deg … Altså enig i dette du skriver om lyst tysk øl :p

Jeg skal ikke helt avskrive den muligheten at det har noe å gjøre med bryggeferdighetene mine:oops: - men jeg liker stort sett ikke sånt øl jeg kjøper heller.

Men nettopp derfor kjøper jeg det ikke, så ... :confused::D

Men seriøst så går det ei grense ikke langt over 5% for meg der. Jeg krysser fingrene for den weissbieren jeg tappa opp for et par dager siden, og som jeg smakte på i dag. Den havna desseverre helt oppe på 5,5, men det ser ut til å ha gått bra.
 
Jeg skal ikke helt avskrive den muligheten at det har noe å gjøre med bryggeferdighetene mine:oops: - men jeg liker stort sett ikke sånt øl jeg kjøper heller.

Men nettopp derfor kjøper jeg det ikke, så ... :confused::D

Men seriøst så går det ei grense ikke langt over 5% for meg der. Jeg krysser fingrene for den weissbieren jeg tappa opp for et par dager siden, og som jeg smakte på i dag. Den havna desseverre helt oppe på 5,5, men det ser ut til å ha gått bra.
Jeg lot meg inspirere litt av @Miguel og har justert min opp noen poeng. OG 1048 er midt i anbefalingene for stilen, og vil ut fra min oppskrift gi meg 4,8%. Det får holde ;). Med to mislykkede forsøk bak meg er gristen enkel:
60% Hvete
34% Pils
3% Syremalt
3% av noe annet jeg ikke helt har landa på enda. Enten Carahell, melanoidin eller victory.
Ellers bare Mitterlfrueh som FWH til 12IBU.
Så tenker jeg det blir 3% risskall også …
 
Jeg lot meg inspirere litt av @Miguel og har justert min opp noen poeng. OG 1048 er midt i anbefalingene for stilen, og vil ut fra min oppskrift gi meg 4,8%. Det får holde ;). Med to mislykkede forsøk bak meg er gristen enkel:
60% Hvete
34% Pils
3% Syremalt
3% av noe annet jeg ikke helt har landa på enda. Enten Carahell, melanoidin eller victory.
Ellers bare Mitterlfrueh som FWH til 12IBU.
Så tenker jeg det blir 3% risskall også …

Mye hvete skulle gi mye banan, mens hvis en vil ha mer nellik, skulle en bruke under 50% hvete - følge denne: Brewing Bavarian Weissbier — all you ever wanted to know Den kjenner du sikkert, så da går du vel for banan? (Jeg fikk masse banan uansett, sjøl om jeg hadde under 50% hvete, og gjæra på 13 grader. Ville gjerne hatt et tydelig islett av nellik, men neida ... :(.)
 
Mye hvete skulle gi mye banan, mens hvis en vil ha mer nellik, skulle en bruke under 50% hvete - følge denne: Brewing Bavarian Weissbier — all you ever wanted to know Den kjenner du sikkert, så da går du vel for banan? (Jeg fikk masse banan uansett, sjøl om jeg hadde under 50% hvete, og gjæra på 13 grader. Ville gjerne hatt et tydelig islett av nellik, men neida ... :(.)
Jeg har lest ganske mye rundt dette, og jeg vil ikke ha mye banan, men absolutt noe! Informasjonen "der ute" spriker litt synes jeg, men jeg finner flere gode kilder som hevder at overpitch og mye oksygen gir redusert banan, så jeg har bestemt meg for å "behandle den som en lager". Altså pitche lagermengde gjær og minimum 1,5min med oksygen, kanskje 2. I tillegg vil jeg prøve å gjære lavt som du, og har planlagt 14 grader. Jeg har temperaturkontroll og en sånn PLAATO som måler gjæringsaktivitet ved å telle bobler, og vil gripe inn og senke temperaturen dersom den går over vanlig "ale-aktivitet". På meskingen vil jeg ligge 20min på 44 grader for å fremheve nellik, 5 min på 55 for å bryte ned noe av de store proteinene og deretter på 68 og muligens 72 (siden den er lavere en normalt på alkoholstyrken). Ikke vet jeg, men dette er i hvert fall planen …

Gjær blir WLP380

Er også usikker på om jeg skal introdusere noe humle f.eks ved flameout, men tror jeg tar den avgjørelsen først ved å smake på vørt mot slutten av kok. Prøvde nylig ut Spalter Select i en Schwartzbier, og tror det også kunne vært fint i en weiss. Var en sødme der som jeg tror også kan bidra til å bygge opplevelse av kropp i tillegg til smak.
 
Tilbake
Topp