Finn Berger
Moderator
Hei! Følger opp med et dumt spørsmål om gjæring. Jeg har ingen ekstra rom til disposisjon annet enn boden. Her står vin, øl og cider lagret. Jeg vil sette opp litt øl og cider i disse korona-tider. Tidligere har jeg varmet opp hele rommet til 21-22 grader for gjæring. Ulempen er at alt som er lagret blir også varmet opp... Så finnes det gjæringskar eller utstyr hvor man ikke trenger å fyre opp temperaturen på rommet? Helst ikke så dyrt... Temperaturen i rommet ligger vanligvis på 12-grader.
Den oppvarminga er avgjort ikke bra for det som står lagret. Men det er mye som kan brygges på 12 grader; du skal bare bruke den rette gjæren.
Fermentis w-34/70 er den klassiske tørrgjæren til pils - og kan greit gjære alt undergjæret øl. Og den jobber veldig bra på 12 grader.
Weissbier av alle slag kan du også gjære på 12 grader uten problemer. Bruk bare litt ekstra gjær, kanskje.
Videre kan du bruke kølsch- og altbiergjær på 12 grader, så du kan brygge kølsch og altbier - og så kan du eksperimentere litt med å bruke disse til andre øltyper. Jeg har brygget amerikansk red ale og irish red med altbiergjær. Ikke helt typeriktig - men det blei veldig godt øl.
Jeg har ikke prøvd det, men jeg vil tro at du kan få skotsk alegjær til å jobbe i et rom som holder 12 grader. WLP028, Wyeast 1728 og Imperials Tartan. Om det funker, kan du brygge alt britisk og amerikansk (med et par unntak) øl i boden din. Tørrgjæren Nottingham er også en mulig kandidat. (Den har jeg brukt til cider.)
Belgisk øl kan du ikke brygge i boden på 12 grader. Det kan du på den annen side brygge i vanlig romtemperatur.
Under hovedgjæringa er det både to og tre grader varmere i dunken enn i rommet, så i praksis kan du regne at du gjærer på 14 grader når du setter et øl til gjæring i en bod som holder 12 grader. Jeg ville tilsatt gjæren på 14-5 grader for å gjøre det litt lettere for den å komme i gang, med unntak for 34/70, der jeg ville gjort omvendt og tilsatt den på 10 grader.
Et problem: du bør antakelig kunne flytte dunkene til et varmere sted, eller på en eller annen måte tilføre dem litt varme, etter at hovedgjæringa er unnagjort. Er det helt uaktuelt å sette dem i et hjørne i et soverom eller et oppholdsrom?