Tråden for dumme spørsmål.

Hei! Følger opp med et dumt spørsmål om gjæring. Jeg har ingen ekstra rom til disposisjon annet enn boden. Her står vin, øl og cider lagret. Jeg vil sette opp litt øl og cider i disse korona-tider. Tidligere har jeg varmet opp hele rommet til 21-22 grader for gjæring. Ulempen er at alt som er lagret blir også varmet opp... Så finnes det gjæringskar eller utstyr hvor man ikke trenger å fyre opp temperaturen på rommet? Helst ikke så dyrt... Temperaturen i rommet ligger vanligvis på 12-grader.

Den oppvarminga er avgjort ikke bra for det som står lagret. Men det er mye som kan brygges på 12 grader; du skal bare bruke den rette gjæren.

Fermentis w-34/70 er den klassiske tørrgjæren til pils - og kan greit gjære alt undergjæret øl. Og den jobber veldig bra på 12 grader.
Weissbier av alle slag kan du også gjære på 12 grader uten problemer. Bruk bare litt ekstra gjær, kanskje.
Videre kan du bruke kølsch- og altbiergjær på 12 grader, så du kan brygge kølsch og altbier - og så kan du eksperimentere litt med å bruke disse til andre øltyper. Jeg har brygget amerikansk red ale og irish red med altbiergjær. Ikke helt typeriktig - men det blei veldig godt øl.
Jeg har ikke prøvd det, men jeg vil tro at du kan få skotsk alegjær til å jobbe i et rom som holder 12 grader. WLP028, Wyeast 1728 og Imperials Tartan. Om det funker, kan du brygge alt britisk og amerikansk (med et par unntak) øl i boden din. Tørrgjæren Nottingham er også en mulig kandidat. (Den har jeg brukt til cider.)

Belgisk øl kan du ikke brygge i boden på 12 grader. Det kan du på den annen side brygge i vanlig romtemperatur.

Under hovedgjæringa er det både to og tre grader varmere i dunken enn i rommet, så i praksis kan du regne at du gjærer på 14 grader når du setter et øl til gjæring i en bod som holder 12 grader. Jeg ville tilsatt gjæren på 14-5 grader for å gjøre det litt lettere for den å komme i gang, med unntak for 34/70, der jeg ville gjort omvendt og tilsatt den på 10 grader.

Et problem: du bør antakelig kunne flytte dunkene til et varmere sted, eller på en eller annen måte tilføre dem litt varme, etter at hovedgjæringa er unnagjort. Er det helt uaktuelt å sette dem i et hjørne i et soverom eller et oppholdsrom?
 
Enig med Finn, kjør øl med gjær som trives på lave temperaturer hvis du må gjære i boden. 12 grader er midt i komfortsonen til W34/70. Alternativt, hvis du har et rom som holder normal romtemperatur kan du snu deg mot Belgisk som Finn sier. Brygge en Saison d'Erpe Mere som beskrevet i denne tråden. Min framgangsmetode på den øla, er å kjøle til 18C, tilsette gjær, og så står gjæringstanken på ei ølkasse i trappeoppgangen til loftet i huset mitt. Der er det jevnt 22-23 grader. Ved stormgjæring går da temperatur i tanken opp til 25-26, og det bare trives BE-134 kjempegodt med. Er på tredje batchen med denne Saison nå og etter 2 mnd kaldlagring er det ei nydelig øl.
 
Jeg styrer fortsatt med Go Stemning klonen min der jeg har brukt WLP028 istedet for Wyeast 1728 som 7-fjell brukte, jeg ser at utgjæringen begynner å flate veldig ut nå ifølge ispindelen:

Vis vedlegget 44283

Oppskriften sier 18°C i 14 dager, 028 har anbefalt lavtemp på litt over 16°C mens 1728 kan jobbe ned mot 13°C, kan det være årsaken til at den flater ut og at jeg bør øke tempen, eller er dette en normal kurve for 028 og jeg bør la den være i fred?

Edit: FG skal være 1.008
Har en batch stående nå med 028.
Jeg trodde den var ferdig for noen dager siden, men etter å ha målt sg til 1015 satte jeg opp temperaturen til 22 grader.
Etter det tok gjæringen seg opp.
Jeg tror den gjæra har godt av litt høyere temperatur på slutten.
 
Har en batch stående nå med 028.
Jeg trodde den var ferdig for noen dager siden, men etter å ha målt sg til 1015 satte jeg opp temperaturen til 22 grader.
Etter det tok gjæringen seg opp.
Jeg tror den gjæra har godt av litt høyere temperatur på slutten.
Jeg styrer fortsatt med Go Stemning klonen min der jeg har brukt WLP028 istedet for Wyeast 1728 som 7-fjell brukte, jeg ser at utgjæringen begynner å flate veldig ut nå ifølge ispindelen:

Vis vedlegget 44283

Oppskriften sier 18°C i 14 dager, 028 har anbefalt lavtemp på litt over 16°C mens 1728 kan jobbe ned mot 13°C, kan det være årsaken til at den flater ut og at jeg bør øke tempen, eller er dette en normal kurve for 028 og jeg bør la den være i fred?

Edit: FG skal være 1.008

Jeg har ofte opplevd det der med britisk ale-gjær, ikke bare den skotske, så nå setter jeg dem rutinemessig opp når det begynner å gå litt tregere. Jeg har brukt 1728 mye i det siste, og den jobber fint med hovedgjæringa ved ganske lave temperaturer, men jeg har ikke prøvd å la den bli stående der.

1318 er en annen jeg har brukt mye, og med den er det også et nyttig knep å slå gjæren ned i ølet igjen - den lager jo ei solid kräusenkake. Det kan kanskje være aktuelt med 028 og 1728, også?
 
Så da kan/bør jeg gå opp et par grader?

Det har vært ganske heftig med krausen som jeg har ristet ned...
Nå har jeg akkurat tappet fra gjæringskar over til corneliusfat.
Lite gjær på toppen. Men uklart øl enda.
Ølet ble brygget den 25 så jeg var kanskje litt for kjapp til å ha det på fat.
Hadde litt sukkerlake i fatet og lar det stå med litt trykk i noen dager før det blir satt kaldt.
FG endte på 1012 med OG på 1050.
Det samme som forrige batch.
 
Så da kan/bør jeg gå opp et par grader?

Det har vært ganske heftig med krausen som jeg har ristet ned...

Jeg bærer dem opp på kjøkkenet fra de litt kjøligere "sonene" mine når det går mot slutten, dvs. når de er kommet ned rundt 1.020. Og det betyr at jeg setter dem i 21-22 graders omgivelser. Temperaturen i dunken blir jo den samme når gjæringen er kommet så langt.
 
Et dumt spørsmål om vannjustering.

Skal brygge nå, og tilsette vannjustering for første gang. Når skal det ned i mesken? Bør jeg justere både meskevann og skyllevann separert, eller kan det tilsettes etter skylling før kok?
 
Det vanligste er vel å justere meskevann og skyllevann hver for seg og før maltet haes i.
Ev. Lactol for å justere ph 5 min etter meskingen er igang.
 
Tenker å brygge en bohemian pilsner snart.
Leste litt om vannprofil og fant dette som en anbefaling.
"try mixing your filtered tap water 50/50 with reverse osmosis or deionized water."
Har Google litt, men blir ikke helt klok på det der?
Er det noen som har erfaring med dette?
 
Tenker å brygge en bohemian pilsner snart.
Leste litt om vannprofil og fant dette som en anbefaling.
"try mixing your filtered tap water 50/50 with reverse osmosis or deionized water."
Har Google litt, men blir ikke helt klok på det der?
Er det noen som har erfaring med dette?

Høres ut som noe amerikanerne gjør for å få mer nøytralt, mineralfattig, bløtt vann. Det har de fleste i Norge fra før.
 
Sist redigert:
Mange amerikanere går faktisk på butikken og kjøper RO-vann. Det å blande ut med gjennomsnittlig "crappy" mineralsk amerikansk vann gjør at de ikke trenger å kjøpe så mye vann.
 
Ok.
Så da er det bare å drite i det? :D

Å mikse RO vann med et ukjent springvann? Ja definitivt, alt sånn der kan du bare drite i, hvis du har vanlig norsk overflatevann. Hvis du har det så kan du anta at du ar bløtt vann. Nesten så du kan ta hvem som helst sin vannrapport her inne og bruke den hvis du har den type vann, og de som har postet vannrapporten har samme type vann.
 
Jeg ville likevel justert pH og tilsatt kalsiumklorid og kalsiumsulfat i pilsen. Men det er enklere enn å bytte/blande ut selve vannet.
 
Det skal jeg gjøre. Overvekt av sulfat eller klorid?
Du trenger bare pittelitt. hadde heller brukt cl enn so4. Du skal gjerne ned på 10-15ish PPM, dvs at du bør bruke syre i tillegg for å få pH ned. Dette skal være bløtt, ikke som en nordtysk pils f.eks, som er mye hardere. Hvis noen sier at du skal tilsette for å få minst 50 PPM kalsium (i regnearket) så kan du si at det får du allerede fra maltet.
 
Tilbake
Topp