Tråden for dumme spørsmål.

Tenker å brygge en bohemian pilsner snart.
Leste litt om vannprofil og fant dette som en anbefaling.
"try mixing your filtered tap water 50/50 with reverse osmosis or deionized water."
Har Google litt, men blir ikke helt klok på det der?
Er det noen som har erfaring med dette?

I tillegg til hva andre har sagt, så kan denne kanskje være til nytte: Various water recipes - German brewing and more

Braukaiser (Kai Troester) er en av dem jeg synes det er verdt å høre på.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Du trenger bare pittelitt. hadde heller brukt cl enn so4. Du skal gjerne ned på 10-15ish PPM, dvs at du bør bruke syre i tillegg for å få pH ned. Dette skal være bløtt, ikke som en nordtysk pils f.eks, som er mye hardere. Hvis noen sier at du skal tilsette for å få minst 50 PPM kalsium (i regnearket) så kan du si at det får du allerede fra maltet.
Skal bruke litt syremalt for å få ned ph. Eventuelt litt lactol om det blir for lite.
Har ikke ren klorid så får bruke litt CaCl2.
Et par gram på 12 liter.
 
Tenker å brygge en bohemian pilsner snart.
Leste litt om vannprofil og fant dette som en anbefaling.
"try mixing your filtered tap water 50/50 with reverse osmosis or deionized water."
Har Google litt, men blir ikke helt klok på det der?
Er det noen som har erfaring med dette?
Jeg gjorde det for skøy her i vinter. En halv batch mørk tsjekkisk lager. Blandet ut vanlig Oslo-vann med batterivann. Hadde jo ingen referanse å sammenligne med, men ølet ble veldig godt.

Poenget er jo ikke å gjøre dette ”the american way”, men å etterligne det ekstremt mineralfattige vannet tsjekkiske lager brygges med. Det vil selvsagt aldri bli helt riktig – men som et eksperiment var det artig.
 
Jeg gjorde det for skøy her i vinter. En halv batch mørk tsjekkisk lager. Blandet ut vanlig Oslo-vann med batterivann. Hadde jo ingen referanse å sammenligne med, men ølet ble veldig godt.

Poenget er jo ikke å gjøre dette ”the american way”, men å etterligne det ekstremt mineralfattige vannet tsjekkiske lager brygges med. Det vil selvsagt aldri bli helt riktig – men som et eksperiment var det artig.

Jeg mener å ha hørt at bryggerne i Plzen faktisk justerer vannet. Tror kanskje det var med kalsiumklorid. Men jeg finner ikke igjen kilden nå:(.

Hvor mye mineraler er det egentlig i vannet fra Maridalsvannet? I vannet mitt, fra nordsida av Nordmarka, er det så å si ikke hverken sulfat eller klorid. Det har riktignok litt alkalinitet, siden det ligger i et kalkrikt område, men Maridalsvannet har bare 13 - 16 ppm kalsium, og en hardhet mellom 1,9 og 2,3. Så det er ikke mye mineraler du skal plukke ut for å få batterivann av det.
 
Har en batch stående nå med 028.
Jeg trodde den var ferdig for noen dager siden, men etter å ha målt sg til 1015 satte jeg opp temperaturen til 22 grader.
Etter det tok gjæringen seg opp.
Jeg tror den gjæra har godt av litt høyere temperatur på slutten.

En liten oppdatering her:

Jeg skrudde opp 1.5°C i forgårs etter jobb, 24 timer senere var fortsatt SG lik, så jeg tok en hydrometerprøve for å være sikker, den viste også 1.019 (men det smakte goooodt, beste sålangt for min del)

Så jeg skrudde opp en grad til, til 20.5°C, og DA skjedde det ting, ned fem poeng over natten :)

Vis vedlegget
 
Jeg mener å ha hørt at bryggerne i Plzen faktisk justerer vannet. Tror kanskje det var med kalsiumklorid. Men jeg finner ikke igjen kilden nå:(.

Hvor mye mineraler er det egentlig i vannet fra Maridalsvannet? I vannet mitt, fra nordsida av Nordmarka, er det så å si ikke hverken sulfat eller klorid. Det har riktignok litt alkalinitet, siden det ligger i et kalkrikt område, men Maridalsvannet har bare 13 - 16 ppm kalsium, og en hardhet mellom 1,9 og 2,3. Så det er ikke mye mineraler du skal plukke ut for å få batterivann av det.
Det er ganske lite mineraler i vannet vårt. Men jeg har egentlig ikke sjekket nå nøye hvordan det er sammenlignet med andre steder.
 
En liten oppdatering her:

Jeg skrudde opp 1.5°C i forgårs etter jobb, 24 timer senere var fortsatt SG lik, så jeg tok en hydrometerprøve for å være sikker, den viste også 1.019 (men det smakte goooodt, beste sålangt for min del)

Så jeg skrudde opp en grad til, til 20.5°C, og DA skjedde det ting, ned fem poeng over natten :)

Vis vedlegget 44317
Se der ja.
Wlp 028 trenger en liten puff for å bli ferdig ser det ut til.
 
Jeg gjorde det for skøy her i vinter. En halv batch mørk tsjekkisk lager. Blandet ut vanlig Oslo-vann med batterivann. Hadde jo ingen referanse å sammenligne med, men ølet ble veldig godt.

Poenget er jo ikke å gjøre dette ”the american way”, men å etterligne det ekstremt mineralfattige vannet tsjekkiske lager brygges med. Det vil selvsagt aldri bli helt riktig – men som et eksperiment var det artig.
Hadde jeg bodd nærmere biltema så hadde jeg nok prøvd det selv. Men 450 kr i bompenger og 4 timers kjøring tur-retur sørger for at det ikke skjer.
 
Hadde jeg bodd nærmere biltema så hadde jeg nok prøvd det selv. Men 450 kr i bompenger og 4 timers kjøring tur-retur sørger for at det ikke skjer.
Kok vannet før du bruker det til meskevann, da blir du kvitt så mye du får til. Men det interessante er vel RA, egentlig. hvor mye hardhet som er igjen i vannet etter at den midlertidige er felt ut/kokt ut.
 
Kok vannet før du bruker det til meskevann, da blir du kvitt så mye du får til. Men det interessante er vel RA, egentlig. hvor mye hardhet som er igjen i vannet etter at den midlertidige er felt ut/kokt ut.
Hva er det jeg blir kvitt om jeg koker vannet. Det er jo fort gjort så det kan jeg vel gjøre.
 
Ok, her kommer kanskje det dummeste spørsmålet hittil i tråden. Dersom man rengjører feks et gjæringskar, skal man så
1) fjerne synlige merker/flekker
2) spraye litt med star san-blanding, og så
3) skylle med vann

eller droppe 3)? Blir det ikke i så fall star san i ølet? Samme med flaskene når man bruker type "flasketre" med starsan i blandingen i beholderen på toppen.
 
Ok, her kommer kanskje det dummeste spørsmålet hittil i tråden. Dersom man rengjører feks et gjæringskar, skal man så
1) fjerne synlige merker/flekker
2) spraye litt med star san-blanding, og så
3) skylle med vann

eller droppe 3)? Blir det ikke i så fall star san i ølet? Samme med flaskene når man bruker type "flasketre" med starsan i blandingen i beholderen på toppen.
Du skal ikke skylle vekk starsan nei. Gjæringskaret det tar du med en myk svamp og varmt vann. Er der noe som sitter godt, kan du bruke såpefrie vaskemidler for å hjelpe å rengjøre. Jeg jobber etter "synlig rent", og så sprayer jeg ned gjæringstank med gardena sprayflaske før jeg tapper vørter over.
 
Supert. Takk! :)

Da gjør det med andre ord ikke noe at det er litt star san i karet når vørteren overføres. Og jeg som alltid har skylt det ut.. Hehe :)
 
Ok, her kommer kanskje det dummeste spørsmålet hittil i tråden. Dersom man rengjører feks et gjæringskar, skal man så
1) fjerne synlige merker/flekker
2) spraye litt med star san-blanding, og så
3) skylle med vann

eller droppe 3)? Blir det ikke i så fall star san i ølet? Samme med flaskene når man bruker type "flasketre" med starsan i blandingen i beholderen på toppen.
Det gjør ikke noe om det blir med litt starsan. Hvis du skyller risikerer du å introdusere bakterier.
 
Kok vannet før du bruker det til meskevann, da blir du kvitt så mye du får til. Men det interessante er vel RA, egentlig. hvor mye hardhet som er igjen i vannet etter at den midlertidige er felt ut/kokt ut.
Hva er det jeg blir kvitt om jeg koker vannet. Det er jo fort gjort så det kan jeg vel gjøre.

Med mindre det er snakk om et vann som er en god del hardere enn det som er vanlig i Norge, har det liten effekt å koke vannet. Jeg tenkte å prøve det, og sjekka litt, og fant ut at det var bortkasta strøm. (Palmer skriver om dette på s.346-348 i How to Brew, siste utgave.)
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg mener å ha hørt at bryggerne i Plzen faktisk justerer vannet. Tror kanskje det var med kalsiumklorid. Men jeg finner ikke igjen kilden nå:(.

Hvor mye mineraler er det egentlig i vannet fra Maridalsvannet? I vannet mitt, fra nordsida av Nordmarka, er det så å si ikke hverken sulfat eller klorid. Det har riktignok litt alkalinitet, siden det ligger i et kalkrikt område, men Maridalsvannet har bare 13 - 16 ppm kalsium, og en hardhet mellom 1,9 og 2,3. Så det er ikke mye mineraler du skal plukke ut for å få batterivann av det.

Her er vannrapporten jeg har lagt inn i Brewers Friend-kalkulatoren for mitt maridalsvann. Det er det jeg vil kalle nøytralt og mineralfattig - og på linje med det meste av overflatevann i Norge, slik jeg har forstått det:
Ca: 16,5 mg/l
Mg: 0,4 mg/l
Na: 2 mg/l
Cl: 7 mg/l
Sulfat: 4,8 mg/l
Alkalitet: 30 ppm as CaCo3
pH: 7.35
 
Her er vannrapporten jeg har lagt inn i Brewers Friend-kalkulatoren for mitt maridalsvann. Det er det jeg vil kalle nøytralt og mineralfattig - og på linje med det meste av overflatevann i Norge, slik jeg har forstått det:
Ca: 16,5 mg/l
Mg: 0,4 mg/l
Na: 2 mg/l
Cl: 7 mg/l
Sulfat: 4,8 mg/l
Alkalitet: 30 ppm as CaCo3
pH: 7.35

Faktisk litt mer sulfat og klorid enn det jeg har - men fremdeles veldig nær ingenting:).
 
Med mindre det er snakk om et vann som er en god del hardere enn det som er vanlig i Norge, har det liten effekt å koke vannet. Jeg tenkte å prøve det, og sjekka litt, og fant ut at det var bortkasta strøm. (Palmer skriver om dette på s.346-348 i How to Brew, siste utgave.)
Aha. Ja da kom vel kanskje det med RA inn her? Men ja det er så lite vi har i vannet at jeg ville selv ikke orket. Men for å i teorien, få det bløteste vannet uten å kjøpe annet vann, så kan det jo kokes. Men forskjellen i praksis er nok nada.
 
Tilbake
Topp