Tråden for dumme spørsmål.

Ser den. Men samtidig. En hefe på 4.5% og en på 5.2% er en del forskjell, til det bedre. Sånn er det vel med alt øl forsåvidt.
Her må vi være enige om å være uenige ;)

En artig anledning til å være uenig med to som er uenige:).

Innafor visse grenser blir ølet bedre når du jekker opp maltmengden. Men det finnes alltid en øvre grense. F.eks. er kølsch ikke like godt når du kommer over 5,2-5,3% - synes jeg. (Egentlig mener jeg det der om alt lyst tysk øl.)

La oss være enige om å være uenige;).
 
Så egentlig bør jeg vente til det nesten er ferdig karbonert da?

Hva menes med ikke optimalt med lengre tid, hvilke negative følger vil det få?
Aha, du skal tørrhumle og karbonere i en Fermzilla? Da ville jeg stengt summerfuglventlilen, dumpet gjær/trub, fylt opp med tørrhumle, purget/trykksatt beholderen med høyt trykk, åpnet ventilen og tørrhumlet i 2 døgn. Det enkleste er bare å stenge ventilen igjen.

Studiene som jeg linket til viser at de fleste humleoljene er frigjort etter to døgn. Lengre eksponering kan føre til problemer som hop creep, dårligere skumfasthet, øket oksideringsfare (fra sporstoffer som Mangan) og mer bitterhet/astringens. Mange mener også at lang eksponering gir en viss gressaktig smak fra biomassen i humlen. Det kan virke som at kjøligere tørrhumling demper problemene.
 
Sist redigert:
Aha, du skal tørrhumle og karbonere i en Fermzilla? Da ville jeg stengt summerfuglventlilen, dumpet gjær/trub, fylt opp med tørrhumle, purget/trykksatt beholderen med høyt trykk, åpnet ventilen og tørrhumlet i 2 døgn. Det enkleste er bare å stenge ventilen igjen.

Studiene som jeg linket til viser at de fleste humleoljene er frigjort etter to døgn. Lengre eksponering kan føre til problemer som hop creep, dårligere skumfasthet, øket oksideringsfare (fra sporstoffer som Mangan) og mer bitterhet/astringens. Mange mener også at lang eksponering gir en viss gressaktig smak fra biomassen i humlen. Det kan virke som at kjøligere tørrhumling demper problemene.

Jeg tapper opp sesongens første NEIPA i morra. Da har den fått 3+4+3, dvs. 3 dager fram til første dose med humle, så fire dager til andre, og tre dager derfra til tapping. For meg er det et ganske komprimert skjema. Det lukter lovende, i alle fall:). Den har stått på 21 grader i tørrhumlingstida.
 
En artig anledning til å være uenig med to som er uenige:).

Innafor visse grenser blir ølet bedre når du jekker opp maltmengden. Men det finnes alltid en øvre grense. F.eks. er kølsch ikke like godt når du kommer over 5,2-5,3% - synes jeg. (Egentlig mener jeg det der om alt lyst tysk øl.)

La oss være enige om å være uenige;).
Jeg er enig i at vi skal være uenige, men er allikevel langt på vei enig med deg … Altså enig i dette du skriver om lyst tysk øl :p
 
Jeg er enig i at vi skal være uenige, men er allikevel langt på vei enig med deg … Altså enig i dette du skriver om lyst tysk øl :p

Jeg skal ikke helt avskrive den muligheten at det har noe å gjøre med bryggeferdighetene mine:oops: - men jeg liker stort sett ikke sånt øl jeg kjøper heller.

Men nettopp derfor kjøper jeg det ikke, så ... :confused::D

Men seriøst så går det ei grense ikke langt over 5% for meg der. Jeg krysser fingrene for den weissbieren jeg tappa opp for et par dager siden, og som jeg smakte på i dag. Den havna desseverre helt oppe på 5,5, men det ser ut til å ha gått bra.
 
Jeg skal ikke helt avskrive den muligheten at det har noe å gjøre med bryggeferdighetene mine:oops: - men jeg liker stort sett ikke sånt øl jeg kjøper heller.

Men nettopp derfor kjøper jeg det ikke, så ... :confused::D

Men seriøst så går det ei grense ikke langt over 5% for meg der. Jeg krysser fingrene for den weissbieren jeg tappa opp for et par dager siden, og som jeg smakte på i dag. Den havna desseverre helt oppe på 5,5, men det ser ut til å ha gått bra.
Jeg lot meg inspirere litt av @Miguel og har justert min opp noen poeng. OG 1048 er midt i anbefalingene for stilen, og vil ut fra min oppskrift gi meg 4,8%. Det får holde ;). Med to mislykkede forsøk bak meg er gristen enkel:
60% Hvete
34% Pils
3% Syremalt
3% av noe annet jeg ikke helt har landa på enda. Enten Carahell, melanoidin eller victory.
Ellers bare Mitterlfrueh som FWH til 12IBU.
Så tenker jeg det blir 3% risskall også …
 
Jeg lot meg inspirere litt av @Miguel og har justert min opp noen poeng. OG 1048 er midt i anbefalingene for stilen, og vil ut fra min oppskrift gi meg 4,8%. Det får holde ;). Med to mislykkede forsøk bak meg er gristen enkel:
60% Hvete
34% Pils
3% Syremalt
3% av noe annet jeg ikke helt har landa på enda. Enten Carahell, melanoidin eller victory.
Ellers bare Mitterlfrueh som FWH til 12IBU.
Så tenker jeg det blir 3% risskall også …

Mye hvete skulle gi mye banan, mens hvis en vil ha mer nellik, skulle en bruke under 50% hvete - følge denne: Brewing Bavarian Weissbier — all you ever wanted to know Den kjenner du sikkert, så da går du vel for banan? (Jeg fikk masse banan uansett, sjøl om jeg hadde under 50% hvete, og gjæra på 13 grader. Ville gjerne hatt et tydelig islett av nellik, men neida ... :(.)
 
Mye hvete skulle gi mye banan, mens hvis en vil ha mer nellik, skulle en bruke under 50% hvete - følge denne: Brewing Bavarian Weissbier — all you ever wanted to know Den kjenner du sikkert, så da går du vel for banan? (Jeg fikk masse banan uansett, sjøl om jeg hadde under 50% hvete, og gjæra på 13 grader. Ville gjerne hatt et tydelig islett av nellik, men neida ... :(.)
Jeg har lest ganske mye rundt dette, og jeg vil ikke ha mye banan, men absolutt noe! Informasjonen "der ute" spriker litt synes jeg, men jeg finner flere gode kilder som hevder at overpitch og mye oksygen gir redusert banan, så jeg har bestemt meg for å "behandle den som en lager". Altså pitche lagermengde gjær og minimum 1,5min med oksygen, kanskje 2. I tillegg vil jeg prøve å gjære lavt som du, og har planlagt 14 grader. Jeg har temperaturkontroll og en sånn PLAATO som måler gjæringsaktivitet ved å telle bobler, og vil gripe inn og senke temperaturen dersom den går over vanlig "ale-aktivitet". På meskingen vil jeg ligge 20min på 44 grader for å fremheve nellik, 5 min på 55 for å bryte ned noe av de store proteinene og deretter på 68 og muligens 72 (siden den er lavere en normalt på alkoholstyrken). Ikke vet jeg, men dette er i hvert fall planen …

Gjær blir WLP380

Er også usikker på om jeg skal introdusere noe humle f.eks ved flameout, men tror jeg tar den avgjørelsen først ved å smake på vørt mot slutten av kok. Prøvde nylig ut Spalter Select i en Schwartzbier, og tror det også kunne vært fint i en weiss. Var en sødme der som jeg tror også kan bidra til å bygge opplevelse av kropp i tillegg til smak.
 
Aha, du skal tørrhumle og karbonere i en Fermzilla? Da ville jeg stengt summerfuglventlilen, dumpet gjær/trub, fylt opp med tørrhumle, purget/trykksatt beholderen med høyt trykk, åpnet ventilen og tørrhumlet i 2 døgn. Det enkleste er bare å stenge ventilen igjen.

Studiene som jeg linket til viser at de fleste humleoljene er frigjort etter to døgn. Lengre eksponering kan føre til problemer som hop creep, dårligere skumfasthet, øket oksideringsfare (fra sporstoffer som Mangan) og mer bitterhet/astringens. Mange mener også at lang eksponering gir en viss gressaktig smak fra biomassen i humlen. Det kan virke som at kjøligere tørrhumling demper problemene.

Da har jeg egentlig bare et spørsmål, NÅR ville du hatt i humlene?

Eller, forresten, to spørsmål. Vil humlene synke til bunns sånn at de blir isolert bort ved å stenge ventilen, eller pleier en å bruke en pose eller lignende ved tørrhumling?
 
Da har jeg egentlig bare et spørsmål, NÅR ville du hatt i humlene?

Eller, forresten, to spørsmål. Vil humlene synke til bunns sånn at de blir isolert bort ved å stenge ventilen, eller pleier en å bruke en pose eller lignende ved tørrhumling?
Jeg ville tilsatt så nært opptil tapping som mulig. Jeg pleier å ta Zillaen ut av gjæringsskapet, og la ølet kjøles til kjellertemperatur (p.t. 8 grader). Så tørrhumler jeg – lukker ventilen etter 48 timer. Setter kaldt (Coldcrash) 48 timer – og tapper til fat/flasker/bokser. (CC er kanskje ikke nødvendig for NEIPA.) Bruker ikke trykk annet enn det som må til for hindre Zillaen å implodere ved nedkjøling. Dette er ikke den endelige fasiten (mange gjør det annerledes), men etter mye testing fungerer dette meget bra hos meg.

Ikke bruk pose – humlen synker. Fermzilla er perfekt for tørrhumling om man utnytter de mulighetene den gir.
 
Takk for svar, da satser jeg på å stenge ventilen og dumpe gjær/trub etter 14 dager, tilsette sukkerlake fra toppen (og selvsagt bytte ut gjærlås med spunding ventil), og så etter en ukes tid ta humlene i beholderen og åpne ventilen igjen.
Jeg tenker en uke tørrhumling til tross for det du sier, rett og slett fordi dette går jeg ut i fra at Gahr og 7F har tatt hensyn til, og at de usmakene som kommer etter syv dager skal være der.

Korriger meg gjerne om jeg ressonerer feil, jeg er her for å lære (og hjelpe der jeg kan)
 
Takk for svar, da satser jeg på å stenge ventilen og dumpe gjær/trub etter 14 dager, tilsette sukkerlake fra toppen (og selvsagt bytte ut gjærlås med spunding ventil), og så etter en ukes tid ta humlene i beholderen og åpne ventilen igjen.
Jeg tenker en uke tørrhumling til tross for det du sier, rett og slett fordi dette går jeg ut i fra at Gahr og 7F har tatt hensyn til, og at de usmakene som kommer etter syv dager skal være der.

Korriger meg gjerne om jeg ressonerer feil, jeg er her for å lære (og hjelpe der jeg kan)
Hehe, det beste er å gjøre egne erfaringer. En liten detalj bare: Tilsett sukker til hele volumet (27 eller 55 liter). Du må produsere CO2 også til headspace. Men om du bruker en pålitelig spunding valve er det jo bare å tilsette litt ekstra – overtrykket forsvinner jo. Men ikke tilsett for mye, det kan påvirke smaken.
 
Jeg har lyst å prøve ferskt appelsinskall, men oppskriften oppgir tørket, noen som vet sånn ca. hvor mye ferskt skall som trengs når oppskriften sier 20 gram tørket?
 
Jeg styrer fortsatt med Go Stemning klonen min der jeg har brukt WLP028 istedet for Wyeast 1728 som 7-fjell brukte, jeg ser at utgjæringen begynner å flate veldig ut nå ifølge ispindelen:

Vis vedlegget

Oppskriften sier 18°C i 14 dager, 028 har anbefalt lavtemp på litt over 16°C mens 1728 kan jobbe ned mot 13°C, kan det være årsaken til at den flater ut og at jeg bør øke tempen, eller er dette en normal kurve for 028 og jeg bør la den være i fred?

Edit: FG skal være 1.008
 
Hei! Følger opp med et dumt spørsmål om gjæring. Jeg har ingen ekstra rom til disposisjon annet enn boden. Her står vin, øl og cider lagret. Jeg vil sette opp litt øl og cider i disse korona-tider. Tidligere har jeg varmet opp hele rommet til 21-22 grader for gjæring. Ulempen er at alt som er lagret blir også varmet opp... Så finnes det gjæringskar eller utstyr hvor man ikke trenger å fyre opp temperaturen på rommet? Helst ikke så dyrt... Temperaturen i rommet ligger vanligvis på 12-grader.
 
Hei! Følger opp med et dumt spørsmål om gjæring. Jeg har ingen ekstra rom til disposisjon annet enn boden. Her står vin, øl og cider lagret. Jeg vil sette opp litt øl og cider i disse korona-tider. Tidligere har jeg varmet opp hele rommet til 21-22 grader for gjæring. Ulempen er at alt som er lagret blir også varmet opp... Så finnes det gjæringskar eller utstyr hvor man ikke trenger å fyre opp temperaturen på rommet? Helst ikke så dyrt... Temperaturen i rommet ligger vanligvis på 12-grader.
Litt dyrt her i Norge, men;

Inkbird ITC 308 - Utstyr til gjæring - Ølbrygging - Ølbrygging AS
+
Varmebelte for gjæringskar - Ølbrygging AS
 
Tilbake
Topp