john petter
Fylkesstyre
Eller en slik sak:
Heat Pad - Utstyr til gjæring - Ølbrygging - Ølbrygging AS
Heat Pad - Utstyr til gjæring - Ølbrygging - Ølbrygging AS
Har en batch stående nå med 028.Jeg styrer fortsatt med Go Stemning klonen min der jeg har brukt WLP028 istedet for Wyeast 1728 som 7-fjell brukte, jeg ser at utgjæringen begynner å flate veldig ut nå ifølge ispindelen:
Vis vedlegget 44283
Oppskriften sier 18°C i 14 dager, 028 har anbefalt lavtemp på litt over 16°C mens 1728 kan jobbe ned mot 13°C, kan det være årsaken til at den flater ut og at jeg bør øke tempen, eller er dette en normal kurve for 028 og jeg bør la den være i fred?
Edit: FG skal være 1.008
Har en batch stående nå med 028.
Jeg trodde den var ferdig for noen dager siden, men etter å ha målt sg til 1015 satte jeg opp temperaturen til 22 grader.
Etter det tok gjæringen seg opp.
Jeg tror den gjæra har godt av litt høyere temperatur på slutten.
Jeg styrer fortsatt med Go Stemning klonen min der jeg har brukt WLP028 istedet for Wyeast 1728 som 7-fjell brukte, jeg ser at utgjæringen begynner å flate veldig ut nå ifølge ispindelen:
Vis vedlegget 44283
Oppskriften sier 18°C i 14 dager, 028 har anbefalt lavtemp på litt over 16°C mens 1728 kan jobbe ned mot 13°C, kan det være årsaken til at den flater ut og at jeg bør øke tempen, eller er dette en normal kurve for 028 og jeg bør la den være i fred?
Edit: FG skal være 1.008
Nå har jeg akkurat tappet fra gjæringskar over til corneliusfat.Så da kan/bør jeg gå opp et par grader?
Det har vært ganske heftig med krausen som jeg har ristet ned...
Så da kan/bør jeg gå opp et par grader?
Det har vært ganske heftig med krausen som jeg har ristet ned...
Tenker å brygge en bohemian pilsner snart.
Leste litt om vannprofil og fant dette som en anbefaling.
"try mixing your filtered tap water 50/50 with reverse osmosis or deionized water."
Har Google litt, men blir ikke helt klok på det der?
Er det noen som har erfaring med dette?
Ok.
Så da er det bare å drite i det?![]()
Du trenger bare pittelitt. hadde heller brukt cl enn so4. Du skal gjerne ned på 10-15ish PPM, dvs at du bør bruke syre i tillegg for å få pH ned. Dette skal være bløtt, ikke som en nordtysk pils f.eks, som er mye hardere. Hvis noen sier at du skal tilsette for å få minst 50 PPM kalsium (i regnearket) så kan du si at det får du allerede fra maltet.Det skal jeg gjøre. Overvekt av sulfat eller klorid?
Tenker å brygge en bohemian pilsner snart.
Leste litt om vannprofil og fant dette som en anbefaling.
"try mixing your filtered tap water 50/50 with reverse osmosis or deionized water."
Har Google litt, men blir ikke helt klok på det der?
Er det noen som har erfaring med dette?
Skal bruke litt syremalt for å få ned ph. Eventuelt litt lactol om det blir for lite.Du trenger bare pittelitt. hadde heller brukt cl enn so4. Du skal gjerne ned på 10-15ish PPM, dvs at du bør bruke syre i tillegg for å få pH ned. Dette skal være bløtt, ikke som en nordtysk pils f.eks, som er mye hardere. Hvis noen sier at du skal tilsette for å få minst 50 PPM kalsium (i regnearket) så kan du si at det får du allerede fra maltet.