Etter å ha lest denne sammenligningen som ikke viste noen signifikant forskjell i sluttresultat mellom kaldt og varmt skyllevann har jeg valgt å gå for kaldt skyllevann, oppmålt i en bøtte som jeg løfter meskepose over i, som den enkleste løsningen for meg (eller i hvert fall den som krever minst utstyr). Oppkok tar litt lengre tid, men jeg bruker samtidig bare en kjele og får da brygget en større mengde i den enn jeg kunne gjort uten å skylle.Tviler voldosmt på at det spiller noen som helst rolle. Vedkommende jeg referte til som skylte med kaldt vann mente at det ikke gikk ut over effektiviteten - uten at jeg nødvendigvis tror at det stemmer helt.
Etter å ha lest denne sammenligningen som ikke viste noen signifikant forskjell i sluttresultat mellom kaldt og varmt skyllevann har jeg valgt å gå for kaldt skyllevann, oppmålt i en bøtte som jeg løfter meskepose over i, som den enkleste løsningen for meg (eller i hvert fall den som krever minst utstyr). Oppkok tar litt lengre tid, men jeg bruker samtidig bare en kjele og får da brygget en større mengde i den enn jeg kunne gjort uten å skylle.
Sparge Temperature Pt. 1: Standard vs. Cool | exBEERiment Results!
Skal bli interessant å høre hvordan det går. Har du tall på det utbyttet du pleier å få, så du kan vurdere virkningen?
Jeg har altså kun brygget med kaldt skyllevann, så har ikke noen annen metode å sammenligne med. Basert på brewersfriend effektivitets-kalkulator, har jeg på brygg nr. 1, 2 og 3 oppnådd hhv. 59, 71 og 79 % effektivitet. På første brygg brukte jeg mindre skyllevann, og det var nok for lite. Men både brygg 1 og 2 ble godt drikkelig, nr. 3 står nå til gjæring.Skal bli interessant å høre hvordan det går. Har du tall på det utbyttet du pleier å få, så du kan vurdere virkningen?
Skal bli interessant å høre hvordan det går. Har du tall på det utbyttet du pleier å få, så du kan vurdere virkningen?
Litt avhengig av gjær og sånt, kanskje, men jeg ville nok noen grader ned, ja.Jeg har ingen ubåt som svømmer rundt i gjæringskaret. Men jeg flyttet termometerproben fra luften omkring dunkene til exhaust'en, dvs. oppi det lille begeret som blow-off tuben ender i. Denne står oppå lokket til gjæringskaret. Jeg tenker at varmen fra vørteren og varmen fra CO2'en some plopper ut under stormgjæringen, vil gi meg en indikasjon på temperaturen i karet. (dette er en lager). Luften målte 9.5 grd, mens Starsan'en i blow-off tube begeret viser 11.6 grd. Gjærer jeg for varmt?
Jeg har ingen ubåt som svømmer rundt i gjæringskaret. Men jeg flyttet termometerproben fra luften omkring dunkene til exhaust'en, dvs. oppi det lille begeret som blow-off tuben ender i. Denne står oppå lokket til gjæringskaret. Jeg tenker at varmen fra vørteren og varmen fra CO2'en some plopper ut under stormgjæringen, vil gi meg en indikasjon på temperaturen i karet. (dette er en lager). Luften målte 9.5 grd, mens Starsan'en i blow-off tube begeret viser 11.6 grd. Gjærer jeg for varmt?
Jeg har altså kun brygget med kaldt skyllevann, så har ikke noen annen metode å sammenligne med. Basert på brewersfriend effektivitets-kalkulator, har jeg på brygg nr. 1, 2 og 3 oppnådd hhv. 59, 71 og 79 % effektivitet. På første brygg brukte jeg mindre skyllevann, og det var nok for lite. Men både brygg 1 og 2 ble godt drikkelig, nr. 3 står nå til gjæring.
Bruker nok kanskje en halvtime lengre på oppkok, på induksjonsplate.
Du kan tilsette gjæren kjøleskapskald. Det er faktisk det beste.
Hmm, det gir jo mening når han sier det sånn.Ja, nok en myte er avlivet, jeg har alltid varmet opp gjærslurry til omtrent samme temperatur som vørteren for pitch.
Men at gjæra ikke har godt av temperatursjokket var tydeligvis en myte.
Hmm, det gir jo mening når han sier det sånn.
Ut over det skal eg ikkje mene så veldig mye.
Når jeg bruker kveik, er det i tørka form, rett fra -20C i fryseren og ned i vørteren som holder +35C. Har aldri vært noe problem det hellerJeg har gjort det lenge, og det hører til de få tingene jeg tør si at jeg veit, at dette funker.
Når jeg bruker kveik, er det i tørka form, rett fra -20C i fryseren og ned i vørteren som holder +35C. Har aldri vært noe problem det heller![]()
Kjent problem!Starteren min vil ikke starte!
Vis vedlegget 44184
Er det normalt med null aktivitet 17-18 timer etter pitching?
Det er 1.6 liter vann med 157g DME og en halv teskje Servomyces kokt i 10-15 minutter rett i kolben, så kjølt ned til rundt 20°C før pitching av en pakke WLP028 med utløpsdato 8/5-20. Er det grunn til bekymring her, eller er det bare "nybakt mor syndromet" som slår til?