Tråden for dumme spørsmål.

Bah, jeg stusset på åssen det ville stabilisere vannet til 5,2 uansett hva.... Så i virkeligheten gjør det altså ikke det? Som du sikker så så la jeg ut det lille jeg vet om vannet i borehullet mitt, men om det er noe du kan se som ikke gir menig legger jeg det gjerne ut på nytt.

PH: 7.9
TDS: 162
Hardhet: 9.1 °dH
Turbiditet: 0.16 FNU
Konduktivitet: 31.0 mS/m (25°C)
Kimtall: 45 cfu/ml (22°C)
Nitrat (NO3-N): 10.0 µg/l
Jern (Fe): 5.4 µg/l
Kalsium (Ca): 58 mg/l
Magnesium (Mg): 4.1 mg/l
Mangan (Mn): 16 µg/l
Natrium (Na): 4.9 µg/l
Fluorid (F): 1.84 mg/l

Jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter, men som nevnt i tidligere innlegg, starsan blandingen min blir hvit... Også som nevnt tidligere, den ene NEIPA'en jeg har brygget og det var første gang jeg fylte fatet med starsan og tømte det med CO2 så var den beske bitterheten jeg opplever ikke tilstedet, det brygget var også en delmesk... Jeg er rimelig tom for ideer om ikke ph justering og lukket overføring løser problemet. Lager, cream ale, stout, porter og irsk rød har ikke hatt den bitterheten, så jeg mistenker at noe kræsjer med vannet og mye humle, men vet ikke hva:mad:

Stemmer det, ja - jeg husker bare ikke:). Med en :)dH på 9 så risikerer du nok tanninuttrekk, ja. Jeg har bare det halve, men sjøl det er over snittet her i Norge. Jeg justerer alltid skyllevannet mitt med et par milliliter Lactol, og det kan du også sikkert gjøre.

Med den hardheten tror jeg jeg ville overveid å hente vann til brygginga et annet sted fra - hvis det er praktisk mulig. I alle fall til lyse øl. (Men du sier på den annen side at NEIPA'en blei helt fin, så dette er litt rart.) Du kunne jo gjøre det som et forsøk, om ikke annet.
 
For mange år sia var jeg i en liten landsby i Italia over noe tid, og hver morgen la jeg merke til at naboen, en relativt liten, firskåren eldre mann, reiste avgårde med to tomme vanndunker på en sekketralle. Hver ettermiddag kom han tilbake, da sliten og svett, møysommelig slepende på de to fulle vanndunkene opp bakken til huset sitt.

Jeg regna med at han henta drikkevann et sted, og at han tok det i forbindelse med jobb. Vannet i krana var mest egna for utvortes bruk, så de fleste kjøpte vann på flaske, men noen fylte egne dunker ved gamle vannposter som visstnok var bedre.

En morgen skulle jeg reise inn til Roma, en reise som tok et par timers tid med offentlig transport, og la merke til at den gamle mannen med vanndunkene var med samme buss. Såpass nysgjerrig blei jeg at jeg fulgte etter ham, og vi tråkla oss gjennom Romas bakgater i en god stund før vi kom fram til en fontene et sted i Roma jeg aldri ville klart å finne igjen. Der satte han seg ned og fylte dunkene sine. Det så absolutt ikke ut som egna drikkevann, men det var et par andre som fylte et par flasker. Mannen med dunkene var likevel i en klasse for seg sjøl.

Jeg fulgte ikke etter ham hjem igjen den dagen, jeg anså mysteriet som løst og gikk videre for å se til mine egne affærer, men noen dager senere traff jeg tilfeldigvis på ham da han var på vei hjem og tilbød meg å hjelpe. Det takka han ja til, og sammen bukserte vi vannet opp bakker og trapper opp til huset hans. Der takka han pent for hjelpa, skrudde av korkene og tømte ut vannet på dørhella si.

Det viste seg at vannet var hellig, og han mente dette skulle verge mot ulykker eller noe sånt.

Så nei, lektor Berger, du har nok ikke tørna riktig enda. Men du er på vei når du begynner å hente vann i dunk. :D

hehe - det blei med forsøket. Ølet blei ikke noe bedre. Men nå har jeg stående et øl med Oslo-vann. Det var en test for å se om jeg fikk mindre svovel-utvikling på en lager med det. Jeg tror ikke det har gjort noen forskejll - heldigvis, egentlig:confused:. Det hadde blitt litt mye pes å drive og hente vann fra Oslo.

At Oslo-vannet skulle være hellig, er i alle fall ekstremt usannsynlig:D.
 
Jeg vet jeg har stilt en del spørsmål om starter her tidligere, men jeg føler likevel ikke jeg er helt i mål, da spesielt med tanke på en god strategi.

Planen er å sette et brygg (7-fjell Go Stemning 01, 25 liter) neste uke med WLP 028 ( kalkulert behov 0.9 liter)og sette en starter i forkant på en liter der den siste desiliteren går til lagring for neste gang.

Men så til strategi, bør jeg sette starteren slik at jeg kan pitche den direkte fra magnetrøreren (og hvor fleksibel må jeg da være med bryggetidspunkt).

Eller er det best å la den gå helt ut, kjøle og dekantere for så å pitche når jeg er klar med brygget?

Evt andre muligheter som jeg ikke har fått med meg?
 
Jeg vet jeg har stilt en del spørsmål om starter her tidligere, men jeg føler likevel ikke jeg er helt i mål, da spesielt med tanke på en god strategi.

Planen er å sette et brygg (7-fjell Go Stemning 01, 25 liter) neste uke med WLP 028 ( kalkulert behov 0.9 liter)og sette en starter i forkant på en liter der den siste desiliteren går til lagring for neste gang.

Men så til strategi, bør jeg sette starteren slik at jeg kan pitche den direkte fra magnetrøreren (og hvor fleksibel må jeg da være med bryggetidspunkt).

Eller er det best å la den gå helt ut, kjøle og dekantere for så å pitche når jeg er klar med brygget?

Evt andre muligheter som jeg ikke har fått med meg?

En liter startervørter tåler antakelig ølet uten at du vil merke det, i alle fall om en skal tro det en leser. Jeg har aldri prøvd det. Men siden det er vanskelig å beregne når en starter er gått ferdig, hadde jeg nok gått for å kjøle ned og dekantere. Og så slipper du å lure på om det er en liten smak der av starterølet;). Innbilningskraften er som kjent ganske sterk.
 
En liter startervørter tåler antakelig ølet uten at du vil merke det, i alle fall om en skal tro det en leser. Jeg har aldri prøvd det. Men siden det er vanskelig å beregne når en starter er gått ferdig, hadde jeg nok gått for å kjøle ned og dekantere. Og så slipper du å lure på om det er en liten smak der av starterølet;). Innbilningskraften er som kjent ganske sterk.

Takk for svar, a kjører jeg den ferdig.

Er det noe "fasitsvar" på hvor lenge den skal gå, samt hvor lenge den kan stå i kjøleskap før pitching?
Jeg vet at dette er vanskelig å svare på, men sånn ca tall for å kunne planlegge litt?

Er det et poeng at starteren skal stå mørkt? Tror jeg har lest det et sted?
 
Takk for svar, a kjører jeg den ferdig.

Er det noe "fasitsvar" på hvor lenge den skal gå, samt hvor lenge den kan stå i kjøleskap før pitching?
Jeg vet at dette er vanskelig å svare på, men sånn ca tall for å kunne planlegge litt?

Er det et poeng at starteren skal stå mørkt? Tror jeg har lest det et sted?

Det siste tror jeg har lite for seg. Jeg har også sett det, men har aldri sett noen henvisning til vitenskapelig litteratur.

Hvis gjæren du bruker er frisk og fin, så eter den seg nokså fort gjennom en starter på en liter. 12 timer? Men obs! det er temperaturavhengig. Her tenker jeg på vanlig romtemperatur.
 
Da satser jeg på å sette den mot slutten av helgen, så tar jeg bryggedag dagen etter den er klar :)

Jeg kom på en ting; vil den ikke sette seg som en gjærkake som må graves ut av kolben?
 
Når vi er inne på vann setter jeg i gang et lite eksperiment nå.

Har varmtvann fra Hafslund i krana. Noen mener det er drikkevannskvalitet, jeg er skeptisk.

Nå satte jeg tre glass i kjøleskapet, ett med kokt vann, ett med kaldt vann og et med kokt vann. Blir spennende å se i ettermiddag om jeg smaker noen forskjell. Hvis ikke kan jeg spare mye tid og strøm på vannvarming på bryggedager.
 
Takk for svar, a kjører jeg den ferdig.

Er det noe "fasitsvar" på hvor lenge den skal gå, samt hvor lenge den kan stå i kjøleskap før pitching?
Jeg vet at dette er vanskelig å svare på, men sånn ca tall for å kunne planlegge litt?

Er det et poeng at starteren skal stå mørkt? Tror jeg har lest det et sted?

Til det siste: Nei, det tar jeg sjansen på å si er tull. Har sett det, men aldri med noen henvisning til empiri.

Er gjæren du bruker frisk og fin, eter den seg fort gjennom en liter vørter. 12 timer i romtemperatur?
 
Da satser jeg på å sette den mot slutten av helgen, så tar jeg bryggedag dagen etter den er klar :)

Jeg kom på en ting; vil den ikke sette seg som en gjærkake som må graves ut av kolben?

Det kommer an på gjærtypen. Noen er så løse at det er problem å dekantere starterølet av dem (altbiergjær!), mens andre er nærmest som ostemasse (wlp002 og andre av samme opphav), og den kan det være et problem å få finfordelt igjen.

Det du gjør, er å la det være igjen litt av starterølet, og så kjører du den bare på rører'n. Beveg kolben litt rundt; dette finner du ut av.

Du kan også i stedet helle oppi litt vørter fra brygget etter å ha dekantert alt starterøl, men da må du være obs på at den delen du setter til side, også vil gjære. Ikke at det er noe problem, du lar den bare stå i romtemp et døgns tid. Men du må ha et glass med litt headspace.

Du kan tilsette gjæren kjøleskapskald. Det er faktisk det beste.
 
Siden jeg bruker en Fermzilla kan jeg vel bare tømme gjæren oppi bunnbeholderen til den etter dekantering, og la den stå med lokket på til brygget er klart?

Tenkte da å tappe, som jeg pleier, rett fra motstrømskjøleren oppi Fermzillaen med bunnventilen stengt, mens luftestenen ligger i bunn (forsynt fra luftpumpe) og så åpne bunnventilen for å pitche gjæren fra bunn etter vørteren er ferdig tappet og topplokket på.
Fornuftig?
 
John Guest koblinger, tåler de å ligge ett døgn i PBW? Når jeg vasker utstyr så legger jeg ting bare til bløtlegging, og det blir gjerne liggende et døgns tid. Tåler JG en slik behandling?
 
Siden jeg bruker en Fermzilla kan jeg vel bare tømme gjæren oppi bunnbeholderen til den etter dekantering, og la den stå med lokket på til brygget er klart?

Tenkte da å tappe, som jeg pleier, rett fra motstrømskjøleren oppi Fermzillaen med bunnventilen stengt, mens luftestenen ligger i bunn (forsynt fra luftpumpe) og så åpne bunnventilen for å pitche gjæren fra bunn etter vørteren er ferdig tappet og topplokket på.
Fornuftig?

Nå har jeg aldri satt mine ben i en Fermzilla, så jeg skjønner ikke helt det der. Hvordan får du gjæren opp i suspensjon fra bunnbeholderen?
 
Det var vel det jeg trodde og håpte gjæren ordnet selv, men den gjør kanskje ikke det?

Det ville jeg ikke satsa på, nei.

La den stå i kjøleskapet til du har tappa opp. Så sørger du for å få den miksa med starterøl eller vørter til ei passende tynn suppe som lett vil blande seg med vørteren, og den heller du oppi.
 
Det ville jeg ikke satsa på, nei.

La den stå i kjøleskapet til du har tappa opp. Så sørger du for å få den miksa med starterøl eller vørter til ei passende tynn suppe som lett vil blande seg med vørteren, og den heller du oppi.

Jeg lagde et par bilder fort å galt for å illustrere litt bedre:

Vis vedlegget Vis vedlegget

Tenker da at ventilen åpnes etter at vørteren er fyllt på og ferdig luftet, da vil jo vørteren bli liggende oppå gjæren som den gjær etter flokkulering.
Jeg innbiller meg da at den vil begynne å jobbe fra bunn, men muligens litt tregere en om den ble pitchet fra topp?
 
Jeg lagde et par bilder fort å galt for å illustrere litt bedre:

Vis vedlegget 44133 Vis vedlegget 44134

Tenker da at ventilen åpnes etter at vørteren er fyllt på og ferdig luftet, da vil jo vørteren bli liggende oppå gjæren som den gjær etter flokkulering.
Jeg innbiller meg da at den vil begynne å jobbe fra bunn, men muligens litt tregere en om den ble pitchet fra topp?

Du kan ta en for vitenskapen. Jeg har jo ikke noe grunnlag for å si 100% sikkert at det ikke vil fungere. Men gjær som ligger på bunnen, jobber ikke; det er den som svever rundt i vørteren/ølet som gjør det. Det vil selvfølgelig skje noe etter hvert, men det er et nokså viktig poeng at gjæren må komme i gang så fort som mulig for å hindre bakterievekst. Og den skal nyttiggjøre seg det oksygenet du har tilført før det forsvinner, også - og det tar visst ikke så lang tid.

Kort sagt: Jeg hadde ikke tatt sjansen:).
 
Tilbake
Topp