Tråden for dumme spørsmål.

Hehe, ærlighet settes pris på. Kommer nok til å brygge endel kit før jeg prøver meg på en egen mikset variant, men som jeg skrev; leker meg med tanken. :)



Hehe, jeg tror jeg skal prøve meg litt frem med flere kit i første omgang. Så lese endel oppskrifter før jeg begir meg utpå egenkomponert oppskrift ;)
Jeg har erfart at det fort kan bli for mye svartmalt, ville redusert denne og kanskje i tillegg ikke mesket den mørke malten sammen med basemalten, men for seg selv i kortere tid, evt i kaldt vann et døgn?
 
Jeg har erfart at det fort kan bli for mye svartmalt, ville redusert denne og kanskje i tillegg ikke mesket den mørke malten sammen med basemalten, men for seg selv i kortere tid, evt i kaldt vann et døgn?

Takk for tips! :)

Over til et annet spørsmål, skylling.
Når man skyller, skal man skylle all meskevannet (vørter?) igjennom biabposen + ekstra vann, eller bare ekstra vann?
VI har fått ganske mye bunnslam i gjæringskarene, så da hjelper det kanskje å skylle vørteren igjennom posen også?
 
Takk for tips! :)

Over til et annet spørsmål, skylling.
Når man skyller, skal man skylle all meskevannet (vørter?) igjennom biabposen + ekstra vann, eller bare ekstra vann?
VI har fått ganske mye bunnslam i gjæringskarene, så da hjelper det kanskje å skylle vørteren igjennom posen også?
Når man skyller BIAB vil man vanligvis skylle rent vann gjennom posen.
Å skylle vørteren gjennom på nytt har (så vidt jeg kan tenke meg) ingen større hensikt.
Bunnslammet i karene er neppe et resultat av meskeprosessen. Sjangsene er gode for at mesteparten er gjær, noe er humle og resten er tunge proteiner skilt ut ved oppkok og nedkjøling. Gjær får du ikke gjort mye med, resten kan med forsiktighet bli igjen i bryggekjelen. Personlig bruker jeg ikke krefter på det.
Eller tenker du å bruke posen som filter etter du har kokt ferdig og kjølt? Jeg gjorde det før, men ser ingen merkbar forskjell nå som jeg heverter rett ned i karet. Det er ikke verdt infeksjonsfaren.
 
Når du skyller på "vanlig" måte, filtrerer jo maltsenga vekk det grå mjølslammet. Jeg har fått med fryktelig mye av det med BIAB, og hvis du koker det der, blir det mye bunnslam i kokekjelen, spass mye at jeg synes det rett og slett blir upraktisk. Men det gjør sikkert egentlig ikke noe. (men jeg trenger plassen i gjæringskaret til øl:).)
 
Jeg stepper opp en wlp001 til en 40L batch (Amber Ale OG ca1.054) jeg skal kjøre på søndag, og er ferdig med en 1.5L starter og har kjøle den ned og helt av det meste av vørteren og skal starte steg 2 (1.2L).

Wlp001 (mfg: 04/02-16)
Hjemmelaget magnetrører
Starter = 10g lys spraymalt/ 100g vann
2L kolbe (1,5L starter skummer litt over, så prøver med FermCap-S nå)

spm:
1. Hva er det mørke laget mellom gjæren og vørteren?
2. Hvilken formel/ kalkulator er anbefalt å bruke? finner så mange forskjellige som gir ganske forskjellige svar. så diskusjonen på forrige side, men ble ikke helt klok på hvilken regnemåte jeg bør bruke.
3. For å gjøre det lettvint for meg selv kokte jeg opp DME til begge stegene samtidig og helte steg 2 på en 1,5l brus flaske og satte denne kaldt (2,5dager før steg2). er det noen problemer med det om man er nøye med renhold/sannitering?
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 65
Det mørke er sannsynligvis humle. La det stå kaldt i en dag eller to så bruker du passe thick slurry i mr malty. Brygger du ca 25l med passe OG, rundt 55-60 bør du ende opp på 100-125ml eller noe deromkring.

Du trenger ikke lage starter til passe fersk høstet gjær.
 
Når du skyller på "vanlig" måte, filtrerer jo maltsenga vekk det grå mjølslammet. Jeg har fått med fryktelig mye av det med BIAB, og hvis du koker det der, blir det mye bunnslam i kokekjelen, spass mye at jeg synes det rett og slett blir upraktisk. Men det gjør sikkert egentlig ikke noe. (men jeg trenger plassen i gjæringskaret til øl:).)

Ja, ligger 5l bunnslam i karet. Kunne heller tenkt meg at dette var øl isteden :) Tenkte siden vi rører i mesken så kommer det masse fine partikler i vørteren. Så om vi skyller vørteren igjennom meskeposen (med mesk i) vil kanskje noe av dette bli igjen?
 
Det mørke er sannsynligvis humle. La det stå kaldt i en dag eller to så bruker du passe thick slurry i mr malty. Brygger du ca 25l med passe OG, rundt 55-60 bør du ende opp på 100-125ml eller noe deromkring.

Du trenger ikke lage starter til passe fersk høstet gjær.

Bilde er av seg av av en starter fra ny pakke gjær. Ikke høstet gjær

Lagde en 1,5L starter på en pakke gjær, kjølte den ned og helte av det meste av vørter før jeg helte resten over på glasset mens jeg vasket kolben for å gjøre den klar til runde to.
 
B3nd1k,
Du kan sirkulere vørteren gjennom maltsenga. Vanlig det for å få klarere vørter.
Men selv om du ser bunn på 20 favner før kok vil dette forandre seg etter koking og med mye humle blir det enda mer uklart. Evt filtrering etter kok tror jeg ikke så mange har suksess med. Bruker du tøy til filtrering tar det tid.
Så da er det bare å la det stå slik at grumset synker ned. Å få det bra pakket kan ta mange timer når det er mye grums. Har du plass i kjelene kan du skalere opp oppskriftene litt slik at du slipper å vente så lenge.
Og gjøre som jeg gjør iblant.
Overfører den klare vørteren til "hovedgjæringskaret" etter en halv/hel time og tømme slumpen inkl allt grums i en (15l jula)bøtte.
Denne kan få en annen (tørr?)gjær og du kan gjære og tørrhumle annerledes.
Og så har du plutselig to bøtter på gang. Mao, dobbelt så spennende :)
 
B3nd1k,
Du kan sirkulere vørteren gjennom maltsenga. Vanlig det for å få klarere vørter.
Men selv om du ser bunn på 20 favner før kok vil dette forandre seg etter koking og med mye humle blir det enda mer uklart. Evt filtrering etter kok tror jeg ikke så mange har suksess med. Bruker du tøy til filtrering tar det tid.
Så da er det bare å la det stå slik at grumset synker ned. Å få det bra pakket kan ta mange timer når det er mye grums. Har du plass i kjelene kan du skalere opp oppskriftene litt slik at du slipper å vente så lenge.
Og gjøre som jeg gjør iblant.
Overfører den klare vørteren til "hovedgjæringskaret" etter en halv/hel time og tømme slumpen inkl allt grums i en (15l jula)bøtte.
Denne kan få en annen (tørr?)gjær og du kan gjære og tørrhumle annerledes.
Og så har du plutselig to bøtter på gang. Mao, dobbelt så spennende :)

Tror jeg skal prøve meg på å sirkulere vørter igjennom maltsenga en gang, for å se om det vil hjelpe. Men takk for tipset å gjøre "slumpen" i annen bøtte, kan være morsomt å prøve :)
 
Er du trygg på reinhioldet, kan du bare la slumpen stå til dagen etter. Da vil klar fin vørter flyte på toppen, og kan helles av - og over i gjæringskaret, der det forhåpentligvis allerede bobler friskt. Resultat: Nest inntil null trub i gjæringskaret, og rein, fin gjær til gjenbruk.
 
Vi er i gang med vår tredje batch, tidligere har vi brukt vanlig termometer som fløt i vannet på utsiden av meskeposen. Å justert varme ut ifra denne. Denne gangen bruker vi digitalt termometer, men får så forskjellige målinger. Går fra 50° til 70° i selve mesken, når vi måler fra forskjellige steder. På utsiden av posen er det 80°... Hva er riktig?
 
Hvis termometeret er kalibrert så er vel alle målingene riktige, det er bare det at du har et heterogent miljø hva temperatur angår :)

Ideelt sett bør jo temperaturen være lik i hele mesken, så da er vel utfordringen å få sirkulert/blandet til man oppnår dette (eller omtrentlig i hvert fall). Uten å ha noen erfaring med BIAB, så ville jeg vel forsøkt å røre så godt det lar seg gjøre for å få utjevnet temperaturforskjellene.
 
To dumme spørsmål fra meg

Hvordan rengjør dere meskeposen deres
Går det ann å slenge den i vaskemaskinen, da uten vaskemiddel, eller blir den ødelagt av det?

Hva er hensikten med å la vørteren koke 10 min før du slenger i første bitterhumla?
Ser mange oppskrifter vil ha deg til å gjøre det, men jeg skipper det nesten alltid
Skummer bare av grumset og slenger i humla etter det
 
Tror vi bomma litt i dag, alt for høy mesketemp 70-75° første 30-45 minutter og noe lav skylletemp 60°. Bør vi tilsette ekstra sukker? Skal vi da tilsette dette i slutten av kokeprossesen? Evt, vanlig sukker oppløst i vann? Å hvor mye? Vi hadde 5.9kg malt, nesten 30l kokevann. Lager en pils.
 
Tror vi bomma litt i dag, alt for høy mesketemp 70-75° første 30-45 minutter og noe lav skylletemp 60°. Bør vi tilsette ekstra sukker? Skal vi da tilsette dette i slutten av kokeprossesen? Evt, vanlig sukker oppløst i vann? Å hvor mye? Vi hadde 5.9kg malt, nesten 30l kokevann. Lager en pils.

Update: Tror faktisk vi berga oss, forventet OG var 1.053 ifølge oppskrift, og vi fikk 1.053... Spot on! Ikkje dumt! Kanskje det blir øl av det æv ;) Nå skal det gjære på 12°, hvor lenge er usikkert? En uke?
 
Update: Tror faktisk vi berga oss, forventet OG var 1.053 ifølge oppskrift, og vi fikk 1.053... Spot on! Ikkje dumt! Kanskje det blir øl av det æv ;) Nå skal det gjære på 12°, hvor lenge er usikkert? En uke?
OG forteller deg hvor mye sukker du har fått i vørteren, den kan ikke fortelle deg hvor gjærbar vørteren er. 70-75gr i 30min vil gi dere en veldig lite gjærbar vørter, så forvent høy FG... Ta dette på erfaringskontoen og sørg for bedre kontroll neste gang :)
 
Tilbake
Topp