Tråden for dumme spørsmål.

OG forteller deg hvor mye sukker du har fått i vørteren, den kan ikke fortelle deg hvor gjærbar vørteren er. 70-75gr i 30min vil gi dere en veldig lite gjærbar vørter, så forvent høy FG... Ta dette på erfaringskontoen og sørg for bedre kontroll neste gang :)

Ok, det viste jeg ikke. Men er batch 3, så blir ikke sur for slike feil nå i starten :) Tar det på erfaringskonto som du sier ;)
 
Dersom en venn av meg har tilsatt sukker i gjæringskaret til en belgisk dubbel, etter stormgjæring, burde han ha kokt det til lake, eller var det greit at han bare pælma det oppi?

Han ble visst plutselig litt usikker.
 
Dersom en venn av meg har tilsatt sukker i gjæringskaret til en belgisk dubbel, etter stormgjæring, burde han ha kokt det til lake, eller var det greit at han bare pælma det oppi?

Han ble visst plutselig litt usikker.
Me koker altid lake. Har då som ei tru på at det er lurt då [emoji41]

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Det går antakelig bra i 99 av 100 tilfeller. Men sukkeret kan være infisert. Jeg ville i alle fall ikke tatt noe fra en åpnet pose og slengt oppi.
 
Når en starter er gjæret ut, dekantert og oppbevart i kjøleskapet en stund, er den da regnet som slurry?? Har det for meg at jeg har lest det engang i tiden.. Eller mulig jeg bare har drømt det..
 
Den vil vel ha en mindre andel døde celler, og gjæren er vel friskere i utgangspunktet, også. Men du skal nok regne den som slurry i kalkulatoren etter en tid.

Du kan regne den som starter i alle fall i en uke, og jeg vil tro to, også. Men etter det bør du nok gi den nytt liv før du bruker den.
 
Update: Tror faktisk vi berga oss, forventet OG var 1.053 ifølge oppskrift, og vi fikk 1.053... Spot on! Ikkje dumt! Kanskje det blir øl av det æv ;) Nå skal det gjære på 12°, hvor lenge er usikkert? En uke?

Har lest at skotske ales gjerne ble mesket på den temperaturen i gamle dager - og gjæret kaldt. Så da blir det kanskje en skotsk pils:p! Dere har antakelig funnet opp en ny ølstil;).

Men som det ble sagt over her; forvent en ganske høy FG, og et ganske "tjukt" øl. Dette blir ikke det du drar med på fest for å drikke mye av, tror jeg.
 
hei har en pilsner som har gjæra i 16 dager nå målte ikke før i dag og da viste hydrometeret 1010 er det bra :) klar for flasking eller?
 
Sist redigert:
Førre veke brygga me weissbeer, og kalkulerte/bryggekalulator.no) at me trong 25 liter meskevatn og 41 liter skyllevatn for å ende opp på 50 liter vørter. Det virkar så rart å meske så lite, og skylle med så mykje? Er det ikkje betre å endre på forholdet mask/vatn slik at meir står til mesking? Beer Brew 60-en som me nyttar har plass til ein del liter til under meskinga. Me endte opp med 44 liter vørter(etter obligatorisk overkok), så det virkar som mengda stemte ganske greit.
 
Har lest at skotske ales gjerne ble mesket på den temperaturen i gamle dager - og gjæret kaldt. Så da blir det kanskje en skotsk pils:p! Dere har antakelig funnet opp en ny ølstil;).

Men som det ble sagt over her; forvent en ganske høy FG, og et ganske "tjukt" øl. Dette blir ikke det du drar med på fest for å drikke mye av, tror jeg.

Hehe, den gjærer godt ihvertfall. Blir sikkert spennende øl :)
 
To dumme spørsmål fra meg

Hvordan rengjør dere meskeposen deres
Går det ann å slenge den i vaskemaskinen, da uten vaskemiddel, eller blir den ødelagt av det?

Hva er hensikten med å la vørteren koke 10 min før du slenger i første bitterhumla?
Ser mange oppskrifter vil ha deg til å gjøre det, men jeg skipper det nesten alltid
Skummer bare av grumset og slenger i humla etter det
Vaskemaskin går bra. Ellers så vasket jeg sist ved å dyppe posen i en bøtte med vann (måtte bytte vann noen ganger) men var ganske så effektivt :)

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk
 
Har brygget med bazooka-filter for første gang. Spørsmål: Går det fort tett med mye humle? Skulle nesten ikke få vørteren ut av kuleventilen. Jeg kvernet malten litt for fint, og fikk stuck mash under mesking/skylling. Jeg hadde bazookaen i hele veien, både under mesk og kok, da jeg benytter samme kjele. Er det dumt å ha bazooka i under mesk, mtp kornrester som tetter?
 
Tilbake
Topp