Tråden for dumme spørsmål.

Altså... ikke helt
1,060 - 1,010 / 7,5 = 0,0067
Differansen i heltall (Z) delt på 7,5. Enkleste utregning blir da
60 - 10 / 7,5 = 6,7
 
47-10=37 / 7 =4,93% Alc
Eller
47-10=37 x 0,125 = 4,62% Alc

Sånn nå håper jeg at Steffen Henriksen ikke er komplett forvirret......

Forøvrig stor differanse på disse to utregnings metodene.
Det blir vel omtrentlig uansett hvilken formel man bruker.Synest å huske at Gahr skrev i en tråd at han delte på 7.5 for enkelthets skyld
 
Vi har en pils som har stått å gjæret i 9 dager nå, den er ikke helt ferdig, alkohol er rundt 3.5%. FG må litt lavere, men vi smakte på den. Den smakte og luktet helt fantastisk! Var kjempe godt øl med mye kullsyre. Er det vanlig at den skal lukte og smake så godt bare 9 dager inn i gjæring? Nå skal jo den opp i romtemperatur to dager før flasking, så karbonering på flasker i en fjorten dager før den settes kaldt. Er veldig positivt overrasket. :) Legger ved bilde av oppskriften. Vis vedlegget
 
Ja, jeg synes i alle fall at "grønnøl", som uferdig øl kalles, kan være riktig godt. Så neida, det er ikke noe galt med ølet deres fordi om det smaker godt nå;).
 
Å vi som bomma veldig på både mesketemp og skylletemp, vi tenkte "dette blir det ikke øl av" . :) Hehe, nei dette var glad nyheter!
 
Dere kan gjøre mye rart under meskinga, og det blir øl likevel. Gjør dere bare gjæringa riktig, blir det gjerne bra.

NB! Jeg mener ikke å si at det ikke spiller noen rolle hva man gjør under meskinga!!
 
Sist redigert:
Oppsett av malt til en Amber Ale.


9,75 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 1 78,0 %
1,00 kg Cara-Pils/Dextrine (3,9 EBC) Grain 2 8,0 %
1,00 kg Munich Malt - 10L (19,7 EBC) Grain 3 8,0 %
0,63 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC) Grain 4 5,0 %
0,13 kg Chocolate Malt (886,5 EBC) Grain 5 1,0 % ¨

Noe formeninger om denne?
 
Du har veldig mange prosent malt der:p. Dette blir sterke saker hvis alkoholprosenten havner på samme nivå!

Du skal nok ha mer krystallmalt, hvis jeg ikke har misforstått hva denne typen dreier seg om. 10%? Og siden du gjerne skal ha mye av det, ville jeg fordelt det på noe lysere og noe mørkere enn/i tillegg til det du har der. Hva med noe biscuit malt? Eller amber?
 
Når eg skal brygge eit øl med FG på t.d.1,014, skal eg då flaske ølet når det kjem dit, eller vente til det har gjæra heilt ut. Har eit øl no som går godt under, men eg er redd for å lage flaskebomber, så eg lar det gå ut. Er det dumt eller den rette vegen å gå?
 
Satte i går en starter på en 4-6 uker gammel vasket gjær, wlp028. Planen er at den skal brukes i dag og at celletallet forhåpentligvis har doblet seg. Får heller ikke dekantert gjærflaska så alt må nedi gjæringsbøtta. Bør jeg bruke tørrgjær istedet?
 
Satte i går en starter på en 4-6 uker gammel vasket gjær, wlp028. Planen er at den skal brukes i dag og at celletallet forhåpentligvis har doblet seg. Får heller ikke dekantert gjærflaska så alt må nedi gjæringsbøtta. Bør jeg bruke tørrgjær istedet?
Det kommer selvfølgelig an på hvor mye gjær du har i utgangspunktet fra vaskingen og hvor stor batchen er.... Min erfaring er at det holder med å vekke gjæra til live og gi den litt oppfrisking etter en mnds hvile (Deler en vasket 25l batch i to og lager en starter på ca 1.5l til en ny 25l batch). Bunnfelling og dekantering er selvfølgelig best, men må man så må man....
 
Tilbake
Topp