Ser trollfint ut. Blei tørst
Kan det være en idè å ta en humlepose /strømpe eller noe lignende rundt hevert når man stikker om, så minst mulig bunnfall og sedimenter kommer med?
Er det noen triks for å få aromaen i en IPA til å holde seg lenge? Hos meg forsvinner det gradvis i løpet av de første ukene, mens f.eks Kinn Vestkyst fra polet alltid er veldig aromatisk.
Gå gjennom tapperutinene dine og sørg for at ølet utsettes for så lite oksygen som mulig!Er det noen triks for å få aromaen i en IPA til å holde seg lenge? Hos meg forsvinner det gradvis i løpet av de første ukene, mens f.eks Kinn Vestkyst fra polet alltid er veldig aromatisk.
Eg gjorde det på forrige brygg (med humlepose), og det funka fint. Fekk tappa over nesten alt flytande uten at div. groms kom med over til omstikkingskar.Kan det være en idè å ta en humlepose /strømpe eller noe lignende rundt hevert når man stikker om, så minst mulig bunnfall og sedimenter kommer med?
Jeg hadde kjølt ned. Andre gjør helt sikkert det på en annen måte.
Det er mange ulike måter å lage pils på. Jeg bruker lavere gjæringstemperatur som igjen kan ha noe å si for behovet for å løfte temperaturen (til 18C) og tiden den bør få ved denne temperaturen.
@Bårdd tror jeg har mye erfaring og har skrevet endel om dette. Og selvfølgelig Gahr.