Tråden for dumme spørsmål.

Kan det være en idè å ta en humlepose /strømpe eller noe lignende rundt hevert når man stikker om, så minst mulig bunnfall og sedimenter kommer med?

Sist redigert:
Me har gjort det ein gang. Fekk problemer med ujevne karbonering. Då me stikkom til tappekar.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Er det noen triks for å få aromaen i en IPA til å holde seg lenge? Hos meg forsvinner det gradvis i løpet av de første ukene, mens f.eks Kinn Vestkyst fra polet alltid er veldig aromatisk. :)

Er det noen triks for å få aromaen i en IPA til å holde seg lenge? Hos meg forsvinner det gradvis i løpet av de første ukene, mens f.eks Kinn Vestkyst fra polet alltid er veldig aromatisk. :)

Mer aromahumle/tørrhumle og oppbevar ølet så kaldt som mulig uten at du fryser det.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Gå gjennom tapperutinene dine og sørg for at ølet utsettes for så lite oksygen som mulig!

Kan det være en idè å ta en humlepose /strømpe eller noe lignende rundt hevert når man stikker om, så minst mulig bunnfall og sedimenter kommer med?
Eg gjorde det på forrige brygg (med humlepose), og det funka fint. Fekk tappa over nesten alt flytande uten at div. groms kom med over til omstikkingskar.

Er det noen som vil kjøpe humleposer av meg
kjøpte det en gang for 2 år sia da jeg skulle tørrhumle en Gonzo Porter
ikke brukt det siden

Jeg hadde kjølt ned. Andre gjør helt sikkert det på en annen måte.
Det er mange ulike måter å lage pils på. Jeg bruker lavere gjæringstemperatur som igjen kan ha noe å si for behovet for å løfte temperaturen (til 18C) og tiden den bør få ved denne temperaturen.
@Bårdd tror jeg har mye erfaring og har skrevet endel om dette. Og selvfølgelig Gahr.

Den etter min mening absolutt beste måten å gjøre dette på. Er å ta ned temperaturen til 6-7 grader gradvis slik at gjæra ikke går i dvale, tappe ølet på fat og modne det over noen måneder på 6-7 grader. Dette er den tradisjonelle tyske måten å modne pilsner på. Merk at jeg skriver modne og ikke lagre. Dødt øl lagres, levende øl modnes.

For oss hjemmebryggere er dette vanskeligere (ikke umulig). Og skal man flaske blir det vanskeligere.

Jeg ser at mange skriver om klart øl. Dersom man ikke feller gjær med kulde men holder seg på 7-10 grader vil man ha litt mer gjær i suspensjon en dersom man feller før tapping. Men uansett vil man produsere litt mer ny gjær ved ny tilsetning av sukker. Etter karboneringen vil ølet bli kjølt og lagret over tid. Da vil gjæra felle. Det blir like klart øl enten man feller gjær før tapping eller ikke. Forskjellen er i mengden bunnfall og i den forsiktigheten en må utvise når man heller ølet i glass. Pils er for meg en av de klareste ølsortene jeg brygger uavhengig av om jeg feller gjæra med kulde før tapping på både flaske og fat eller ikke. Noen av de beste lagerølene jeg har smakt (i Tyskland) er tyske kieller- eller zwikkelbier som har så mye suspendert gjær at de ser ut som dårlig melk.

Så svaret mitt er at begge deler er greit og at det er fordeler og ulemper med begge metodene. Kanskje den beste pilsen jeg har lagd var en Tsjekker som ble tappet på fat mens det enda var ca 2 plato fra full utgjæring. Jeg måtte stadig vekk ned i kjelleren og slippe ut gass. Litt for mye stress til at jeg kommer til å gjøre dette igjen, men godt ble det.

Diacetylpause: Jeg synes det er litt mye stress rund dette i ulike tråder på forumet. Man må ha diacetylpause for å få godt øl, det må man ikke. Dersom man har god kontroll på temperaturen ved tilsetning av gjær og tilsetter kaldt 8-10 grader vil man under normale forhold ikke få diacetyl over smaksterskelen. Hvis man etter 2/3 av utgjæringen smaker på ølet og ikke smaker diacetyl, vil man ikke få diacetyl i det ferdige ølet (ja jeg vet at det teoretisk er mulig med forstadier til diacetyl som kan utvikle seg). Etter min mening har det da lite for seg å heve temperaturen for å bli kvitt noe man ikke har. På den annen side vil ølet ikke ta skade av en kontrollert heving og senking av temperaturen og utgjæringen vil gå litt raskere og kanskje litt lengre om det er det man ønsker. Så også her mener jeg det er litt hipp som happ.

mvh

Bårdd

Skal sette et brygg med og 1.099.. Mr. Malty seier 2pk på 2.6l.. Brewersfriend seier 3pk på 5l starter (big ale).. Tar ikke mr.malty hensyn til store øl i kalkulatoren?

Tilbake
Topp