Tråden for dumme spørsmål.

Hvordan vekker du gjæra til live egentlig?
Var ikke så mye gjær igjen, rett i underkant av en desliter. Trenger rundt 200mrd celler totalt. Synes det virka i minste laget, derfor starteren.
 
Skal brygge 23liter ipa. Har 2 pakker med wlp purepitch holder det å klemme dem oppi gjæringskaret eller må det lages starter på dem?
Har tidligere brukt bare tørrgjær.
Er forøvrig en punk ipa clone det er snakk om

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Det kommer jo an på hvor gammel gjæren er. Den har vel et halvt år fra prod.dato til best før/bruk før. Med mindre du begynner å nærme deg utløpsdatoen, vil jeg tro det går greit å klemme dem oppi.
 
Går det ann å frakte øl tappet på 0.5flasker med 26mm kapsler liggende i bil? Skal frakte en god del og ser at jeg kan spare mye plass på å ikke ha flaskene i kasser.
 
Jeg ville da heller fraktet dem stående i solide kasser uten skillevegger (gamle melkekasser). Du ønsker dem liggende tett, men om de står eller ligger blir da av mindre betydning. Når det er sagt, er det vel du som har korket dem, og som bør vite best om det er verd risikoen :)
Mange sendte flasker til Secret Santa. De fleste kom frem fulle, men ikke alle....
 
Til lørdag så har pilsen vår stått til gjæring i 3 uker på 12 grader. Ifølge oppskriften, (olbrygging.no / premium pils sett) så skal dunken settes i romtemperatur i to dager før flasking. Bør vi fortsatt cold crashe ølet etter dette, før vi tapper? Slik vi får minst mulig bunnfall. Eller ville dere bare flasket det i romtemp?
 
Hadde kjølt ned over noen flere dager hvis gjæren skulle brukes videre.
Ellers så går det kanskje ett par dager før den er nede på 4-5C i mine kjøleskap.
Men klart blir det med tiden samme hva du gjør.
 
Hadde kjølt ned over noen flere dager hvis gjæren skulle brukes videre.
Ellers så går det kanskje ett par dager før den er nede på 4-5C i mine kjøleskap.
Men klart blir det med tiden samme hva du gjør.

Ok, vi skal ikke bruke gjæren videre. Så da er det kanskje like greit å flaske etter to dager i romtemp.?
 
Jeg hadde kjølt ned. Andre gjør helt sikkert det på en annen måte.
Det er mange ulike måter å lage pils på. Jeg bruker lavere gjæringstemperatur som igjen kan ha noe å si for behovet for å løfte temperaturen (til 18C) og tiden den bør få ved denne temperaturen.
@Bårdd tror jeg har mye erfaring og har skrevet endel om dette. Og selvfølgelig Gahr.
 
Pils bør være klarest mulig, så med et par dager CC så vil dere få mindre bunnfall i flaskene...Noe blir det uansett etter at flaskekarboneringen er ferdig.
Forøvrig så er det noe sent med diacetyl rest nå etter tre uker, men det skader ikke....
 
Jeg har en brown ale med OG på 1049 som har stoppet på 1020. Mangroves #03 dark ale gjær. Hvordan kan jeg få gang på gjæringen igjen? Har stått på 19 grader i 12 dager, og 20,5 grad i 2 dager nå.
 
Røre litt forsiktig?

Mine egne erfaringer med sånt, er dårlige, skal jeg være ærlig. Stort sett har jeg vel ikke greidd å oppnå mer enn å true ut et par poeng til, maks. Pitchet du litt tynt? Det kan forklare det som skjer, og da tror jeg det er lite å gjøre. Det samme hvis du mesket på høy temperatur (69/70). Hvordan smaker det? Er det merkbar søtsmak, bør noe kunne gjøres. Hvis ikke, så sitter du kanskje med et veldig godt øl på litt under 4% - nærmest en "mild", antakelig:).

Hvis du tapper av litt av ølet, og rehydrerer en pose tørrgjær (gjerne 05) oppi der som du så tilsetter, så tror jeg det kanskje kan virke - altså gitt at det er forgjærbart sukker igjen.

edit: sjekket MJs info. Denne skal gi medium utgjæring, sier de, så den er ingen råtass, altså. Men den skal kunne gjæres opp til 22 grader, så det kan umulig skade å skru opp temperaturen dit. (Spiller vel uansett liten rolle så seint i gjæringsprosessen.)
 
Sist redigert:
Jeg har en brown ale med OG på 1049 som har stoppet på 1020. Mangroves #03 dark ale gjær. Hvordan kan jeg få gang på gjæringen igjen? Har stått på 19 grader i 12 dager, og 20,5 grad i 2 dager nå.
Går an å slenge nedi en liten mengde sukkerlake og/eller røre litt opp, men ingen garantier.
 
Pliney eller Two captains? Lurer på hvilken av versjonene man skal brygge.. Er jo veldig glad i Two captains.. Aldri smakt pliney
 
Ser dette normalt ut for en Belgisk Wit? Gjæret i 11 dager på 21grader, OG 1.045, FG 1.010. Belegget på overflaten altså, har ikke skjedd med IPA eller pils.
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 102
  • 0 bytes · Sett: 102
Tilbake
Topp