Tråden for dumme spørsmål.

Mens vi er inne på justering, er det en måte å få Brewfather til å huske hva jeg har av salter og mineraler, eller må jeg inn å velge i hver eneste oppskrift?
Under "Water" klikker du på "CALC" helt til høyre. Du får da opp ett nytt vindu slik vist under. Øverst ser du estimert pH ut fra alle ingrediensene dine. For å legge til din egen vannprofil klikker du på knappen til høyre for Source og velger + ADD NEW PROFILE som du så lagrer. Håper jeg klarte å forklare dette godt nok :)


Screenshot 2022-10-01 at 23.48.04.png
 
Takk, men jeg ser jeg forklarte meg dårlig, vannprofilen har jeg allerede lagret.
Det jeg mente var mineralene jeg har for å tilsette. Hvis jeg ikke endrer noe kommer BF opp med ganske mange stoff som skal tilsettes, om jeg går inn på kalk og deretter tannhjulet kan jeg velge til og fra hva den skal kalkurere. Pr nå har jeg bare CaC03, CaCI2 og MgSO4, og fjerner derfor alle andre stoffer.

Det er dette jeg kunne tenke meg å lagre.
 
Skal igang med vannjustering og har ett dumt spørsmål: når måler en PH? Før eller etter kornet går oppi vannet?
Du har jo fått gode svar på dette. Jeg får bare lyst til å legge til at pH i mesk kanskje ikke er det viktigste, så lenge du er innafor nokså vide grenser. (Ned mot 5 og du begynner å merke det på effektiviteten, og opp mot 6 og du risikerer tanninekstraksjon.) Det skader ikke å sikte mot en ideal-pH (5,2 for pils, 5,3-5,5 generelt for lyse øl og 5,4-5,6 for mørke øl, alt i følge Kai Troester), men det er ingen grunn til panikk om du bommer.

Men jeg trur pH under koking, og pH i den vørteren du setter til gjæring er viktigere. pH under kok bør i alle fall ikke over 5,4, mener jeg. Det er to grunner:

For det første påvirker det bitterheta. Du får mer bitterhet ved høyere pH, men den har en krassere karakter. Og for det andre får du dårligere utfelling av proteiner og polyfenoler. Det ideelle etter min mening er å komme ned på 5,2. Enda lavere ville være enda bedre for utfellinga, men utbyttet av alfasyra synker da kanskje i meste laget.

Jeg leser mange steder - også hos Palmer - at pH synker et par poeng under koking. Jeg skal ikke si at det er feil, det er bare ikke hva den gjør i mitt bryggeri:). Jeg ender altid opp med den pH'en jeg starter koket med - eller til og med litt høyere. Jeg aner ikke hvorfor, men sånn er det.

pH til gjæring bør ligge mellom 5,0 og 5,2 - i den lave enden for lyse øl, og opp mot 5,2 for mørke. Det er litt ulikt for de forskjellige gjærtypene hvor mye de tar grepet sjøl, så det er greit å holde seg til dette. (Weissbiergjæren er visst god til å styre sjøl, så med den er det ikke så farlig.)

Kalkulatorene er visst gode til å beregne pH i mesken, etter hva folk her på forumet sier. Men jeg veit ikke om de hjelper deg videre, via skylling og kok fram til det du setter til gjæring. Jeg er i alle fall veldig glad i pH-meteret mitt. Jeg har litt hardere vann enn vanlig, så jeg jobber en del med fosforsyre både i skyllevann og ofte også i kokekjelen for å komme ned dit jeg vil. Og jeg må nesten alltid justere ned etter kok for å få lav nok pH i vørteren til lyse øl.

Dette var vel en god del mer enn du ba om - men siden du har et pH-meter, må du jo bruke det mest mulig, og ikke minst mest mulig til det det er mest nyttig til;).

Måler du en del gjennom prosessen finner du jo etter hvert ut hva som typisk skjer i ditt bryggeri. Det jeg har funnet ut er i alle fall at det Palmer sier i How to Brew om at riktig pH i mesken sørger for riktig pH videre i prosessen, overhodet ikke stemmer her hos meg. Jeg må gripe inn ganske mye, og fosforsyreflaska er min venn:).
 
Sist redigert:
Takk, men jeg ser jeg forklarte meg dårlig, vannprofilen har jeg allerede lagret.
Det jeg mente var mineralene jeg har for å tilsette. Hvis jeg ikke endrer noe kommer BF opp med ganske mange stoff som skal tilsettes, om jeg går inn på kalk og deretter tannhjulet kan jeg velge til og fra hva den skal kalkurere. Pr nå har jeg bare CaC03, CaCI2 og MgSO4, og fjerner derfor alle andre stoffer.

Det er dette jeg kunne tenke meg å lagre.
Ser jeg ikke leste innlegget ditt godt nok før jeg svarte sist, så jeg slettet det :cool:. Jeg endrer disse ingrediensene på tannhjulet helt nede på siden (som jo er det samme), men da husker BF dette når jeg åpner en ny oppskrift.
 
Så en justerer altså ikke Ph før kornet går i?
Jeg gjør som @Kloakk , dvs. jeg tilsetter både syre og salter i vannet før innmesk. Men poenget er ikke å treffe en bestemt pH i vannet, men i mesken. Og du kan like gjerne tilsette sammen med maltet, men hvorfor ikke preparere vannet på forhånd?

Uansett; det har liten betydning hvordan du gjør det, mener jeg.
 
Takk for mange gode svar

En ting til: jeg har melkesyre 80% til å justere med. Jeg leser rundtom at en ikke skal bruke for mye av den, men hvor mye er for mye?
 
Takk for mange gode svar

En ting til: jeg har melkesyre 80% til å justere med. Jeg leser rundtom at en ikke skal bruke for mye av den, men hvor mye er for mye?
Går du over en god ml 88% mjølkesyre pr kg malt beveger du deg opp i grenseland - i følge Kai Troester. Det stemmer sånn omtrent med hva jeg mener jeg har opplevd. Tilsvarende kan du bruke 40 gram syremalt ("acidulated malt" på nynorsk). Så om du brygger en pils med 5 kg malt, kan du trygt bruke 5-6 ml av mjølkesyra, eller du kan la opp mot en kvart kilo av maltet - 5% - være syremalt.

Men denne måten å regne på - altså å gå ut fra vekta på gristen - er litt tvilsom når vi beveger oss mot sterkere øl, så det kan kanskje være greit å late som om det er pils du brygger, uansett hva du brygger:).

Om dette ikke er nok, kan du i stedet bruke fosforsyre, men den er ikke like lett å få tak i. (Petit agentur har pleid å ha, i alle fall.) Jeg bruker fortrinnsvis det, siden det er nøytralt i smaken, og skjønner ikke helt hvorfor det ikke er mer vanlig.
 
Litt motstridende svar der altså.
Med 1ml pr kg kan jeg ha maks 4.6ml, der er jeg nå og har Ph på 5.41 5min inn i kok.

Ifølge linken er de oppe i 10,8ml pr gallon altså i området 18-20ml på min batch på 34liter, men da kan det smakes.

Spørsmålet blir jo da om jeg skal tilsette mer for å få Ph ned mot 5.2, eller om det er best å la være?
 
Hvorfor på 40 grader?
Fordi jeg er et vanedyr, jeg antar at fosforsyra blander seg lettere når det er litt temperatur i vannet, men som jeg skrev, 40ish, det kan være alt fra 40 til mesketemp :)

Jeg unngår, med mindre jeg glemmer det, å tilsette etter innmesk, enkelt å greit fordi jeg tror det er mye vanskeligere å fordele noe som helst i mesk enn vann :)
 
Litt motstridende svar der altså.
Med 1ml pr kg kan jeg ha maks 4.6ml, der er jeg nå og har Ph på 5.41 5min inn i kok.

Ifølge linken er de oppe i 10,8ml pr gallon altså i området 18-20ml på min batch på 34liter, men da kan det smakes.

Spørsmålet blir jo da om jeg skal tilsette mer for å få Ph ned mot 5.2, eller om det er best å la være?
Med 5,4 er du jo innafor idealområdet og får maks effekt av mesken. Jeg ville ventet og målt mot slutten av kok. Det kan være at PH synker underveis. Uansett vil vel mere syre tilsatt nå ha mere effekt på smaken enn på meskeprosessen.

Når jeg drev å målte PH i ferdig gjæret øl merket jeg meg at jeg ofte foretrakk øl med lavere PH. Spesielt lyse.
 
Litt motstridende svar der altså.
Med 1ml pr kg kan jeg ha maks 4.6ml, der er jeg nå og har Ph på 5.41 5min inn i kok.

Ifølge linken er de oppe i 10,8ml pr gallon altså i området 18-20ml på min batch på 34liter, men da kan det smakes.

Spørsmålet blir jo da om jeg skal tilsette mer for å få Ph ned mot 5.2, eller om det er best å la være?
Du kan antakelig gå en del over 1 ml/kg. Den grensa er helsafe. Et problem kan være at folk er ulikt følsomme for stoffet, så om du legger deg høyt, får du kanskje et øl de fleste synes er helt greit, mens noen få kan synes de kjenner en ubehagelig smak.

Jeg er ikke overraska over exbeeriment-resultatet. Jeg tolker det dithen at det er en merkbar forskjell for noen når du bruker såpass mye. Jeg mener jeg har kjent det når jeg har vært for raus med mjølkesyra tidligere, men det har ikke vært vedlig dramatisk.

Problemet er lett å omgå: Bruk fosforsyre i stedet:).
 
Med 5,4 er du jo innafor idealområdet og får maks effekt av mesken. Jeg ville ventet og målt mot slutten av kok. Det kan være at PH synker underveis. Uansett vil vel mere syre tilsatt nå ha mere effekt på smaken enn på meskeprosessen.

Når jeg drev å målte PH i ferdig gjæret øl merket jeg meg at jeg ofte foretrakk øl med lavere PH. Spesielt lyse.
I følge Palmer (How to Brew, s.353), bør lyse øl ligge mellom 4,0 og 4,4, mens mørke bør ligge mellom 4,3 og 4,7. OVerlappet er ikke stort, altså.

Jeg har ikke målt, men jeg har hatt noen øl jeg synes har blitt for syrlige. Så jeg har blitt litt mer forsiktig med å legge pH til gjæring veldig lavt. Under 5,1 for lyse er fint, men kanskje ikke helt ned på 5,0. Mørke helst over 5,15.
 
Men sånn for fremtiden (kjøling nå) hva er beste praksis om jeg ikke har fosforsyre?
Litt for mye melkesyre, eller litt for høy Ph?

Eller saltsyre, det har jeg :p
 
Tilbake
Topp