Tråden for dumme spørsmål.

Pål Heide Kielland

Norbrygg-medlem
Gjengene til ball lock'ene eller lokket?

Har brukt to all roundere og en konisk Fermzilla i noen år nå, er veldig fornøyd med alle tre, ingen lekkasjer.
På 27liiteren med oppsamler var det gjengene på ventilen i bunnen som ikke holdt. De ble umulige å løsne fra hverandre og snurret bare rundt hverandre. I tillegg har gjengene på ballocken på lokkene blitt såpass slitt at de ikke holder tett. Dette gjelder begge lokkene. Skal ikke underslå muligheten for at jeg har dratt til for hardt i utgangspunktet for å få det tett og at dette har svekket konstruksjonen. Evt bruk av starsan eller likn kan ha tæret på. Eller en kombo.

Dumt spørsmål ang humle. Har god erfaring med ekstrakt. Nettopp gått over til bryggemaskin og satte min første APA her for leden. Fulgte oppskriften til punkt og prikke, men ble veldig usikker på humlen. Oppskriften bestod av tre poser. En ble kokt i 45min, en i 10min og en skulle ikke kokes. Ble derfor lagt opp i etter kok. Alle tre i humleposer. Så startet usikkerheten. Hvor lenge skulle de være i vørteren. Jeg beholdt alle under nedkjøling, men fjernet de ved tapping over i gjæringskar. Skulle de egentlig ha blitt med over i gjæringskaret eller skal de fjernes før tapping? Noen gylden regel her? På forhånd takk fra en i lære!

loebrygg

Norbrygg-medlem
Høres riktig ut det, men neste gang ville jeg droppa humlepose
Er du sikker på at den siste humla ikke var ment som tørrhumle?

Er du sikker på at den siste humla ikke var ment som
Er du sikker på at den siste humla ikke var ment som tørrhumle?
Det lurte jeg også på, men oppskriften nevnte bare antall minutter kok. På siste humletype
stod det 0 min. Det var den eneste opplysningen jeg hadde å gå ut i fra.

Topp