Tråden for dumme spørsmål.

I følge Palmer (How to Brew, s.353), bør lyse øl ligge mellom 4,0 og 4,4, mens mørke bør ligge mellom 4,3 og 4,7. OVerlappet er ikke stort, altså.

Jeg har ikke målt, men jeg har hatt noen øl jeg synes har blitt for syrlige. Så jeg har blitt litt mer forsiktig med å legge pH til gjæring veldig lavt. Under 5,1 for lyse er fint, men kanskje ikke helt ned på 5,0. Mørke helst over 5,15.
Jeg målte over en lang periode også i øl som var ferdig utgjæret. «Normalmålingene» mine var mellom 4,1 til 4,5 hvis jeg husker rett. Og som jeg har skrevet tenderte jeg til å generelt foretrekke øl i den nedre delen. Det som var litt frustrerende var at det var vanskelig å treffe endelig PH. Med det så mener jeg at selv om jeg økte mengden syre på tilsvarende brygg, så gav ikke dette seg nødvendigvis tilsvarende utslag i endelig PH. Mye styres av gjæren og andre forhold jeg ikke har greie på.

En gang målte jeg 3,8 i endelig brygg. Det smakte for jævlig, men den batchen var infisert. Har heldigvis til gode å få flere infeksjoner. Så jeg håper dette var min ene … Som de sier, det finnes to typer bryggere. De som (nylig) har hatt en infeksjon, og de som snart får en :p
 
Fordi jeg er et vanedyr, jeg antar at fosforsyra blander seg lettere når det er litt temperatur i vannet, men som jeg skrev, 40ish, det kan være alt fra 40 til mesketemp :)

Jeg unngår, med mindre jeg glemmer det, å tilsette etter innmesk, enkelt å greit fordi jeg tror det er mye vanskeligere å fordele noe som helst i mesk enn vann :)

Jeg har aldri tenkt på at syre fordeler seg lettere i varmt enn kaldt vann, men det er kanskje sånn?

Det blir feil for meg også å tilsette noe i mesken, det har hendt jeg har gjort det, men da er det fordi jeg har glemt å tilsette noe i meskevannet.
 
Jeg har aldri tenkt på at syre fordeler seg lettere i varmt enn kaldt vann, men det er kanskje sånn?

Det blir feil for meg også å tilsette noe i mesken, det har hendt jeg har gjort det, men da er det fordi jeg har glemt å tilsette noe i meskevannet.
Jeg syns i alle fall alt annet jeg blander, det være rømme i en kasserolle jegergryte eller cider sirup i vann, blander seg enklere når det blir litt varmt, ellers enig, jeg tilsetter ingenting i mesken, med mindre jeg har glemt fosforsyre, som er den eneste justering jeg har tatt meg bryet til å gjøre til nå :)
 
Står og brygger en Altbier, under skylling kommer jeg på at jeg har glemt natron. Tilsette i kok? Evt samme mengde, det forsvinner jo litt i mesken.
 
Sikkert alt for seint å svare nå, men jeg ville ikke ha økt pH i kok, det er vel mer vanlig å bruke syre for å senke pH.
Kan informere om at å tilsette natron i kok skummer noen voldsomt :oops:. Tilsatte halvparten av det som skulle i oppskriften. Så se hvordan det blir. Vørteren smakte greit.
 
Hjelp hjelp hjelp! Jeg trenger hjelp av ekspertene her.

Nå har jeg grublet i en time på formler og utregninger og klarer ikke å finne riktig mengde vann til batchen. Burde kanskje vært meget enkelt med en allgrain-pakke. Men oppskrift på Brewfather setter meg helt ut. Antar det handler om ulike bryggemaskiner.

Skal brygge en pasjon og mango IPA kjøpt på ølbrygging.no.
*4,9 kg malt
20liter beregnet til slutt

Bruker en Digiboil 35 som har denne opererer med denne utregningen på meskevann: (malt-kg x2) + 5 = 14,8

Så stopper det for meg. Digiboil sier mengde skyllevann er:

Mengde skyllevann (i liter) = volum før kok (beregn 10% avdamp) + vekt av malt (i kg) - mengde meskevann.

Mitt spørsmål er: hvor mye skyllevann skal jeg bruke? Hvordan vet jeg ønsket volum før kok for å få 20l i karet?

Det jeg kommer fram til er:
Ønsket volum før kok (24,6l) - svinn (10% avdamp) - bunnfall (2l) = ca 20 til gjæring

Derfor må skyllevann være:
(24,6 + 4,9) - 14,8 = 14,7

Da vil totalt mengde vann bli 29,5l

Ut i ulike oppskrifter stemmer ikke mine utregninger. Er jeg helt på villspor?
 
Med mitt BIAB-oppsett kjører jeg typisk 20 l meskevann + 15 liter skyllevann for å ha ca 27l før kok, men jeg regner aldri på det, om noe høres det ut som du har litt lite vann, men om du ser at det blir for lite volum og for høy PBG, er det jo bare å sette til mer vann.

RDWHAHB!
 
Hjelp hjelp hjelp! Jeg trenger hjelp av ekspertene her.

Nå har jeg grublet i en time på formler og utregninger og klarer ikke å finne riktig mengde vann til batchen. Burde kanskje vært meget enkelt med en allgrain-pakke. Men oppskrift på Brewfather setter meg helt ut. Antar det handler om ulike bryggemaskiner.

Skal brygge en pasjon og mango IPA kjøpt på ølbrygging.no.
*4,9 kg malt
20liter beregnet til slutt

Bruker en Digiboil 35 som har denne opererer med denne utregningen på meskevann: (malt-kg x2) + 5 = 14,8

Så stopper det for meg. Digiboil sier mengde skyllevann er:

Mengde skyllevann (i liter) = volum før kok (beregn 10% avdamp) + vekt av malt (i kg) - mengde meskevann.

Mitt spørsmål er: hvor mye skyllevann skal jeg bruke? Hvordan vet jeg ønsket volum før kok for å få 20l i karet?

Det jeg kommer fram til er:
Ønsket volum før kok (24,6l) - svinn (10% avdamp) - bunnfall (2l) = ca 20 til gjæring

Derfor må skyllevann være:
(24,6 + 4,9) - 14,8 = 14,7

Da vil totalt mengde vann bli 29,5l

Ut i ulike oppskrifter stemmer ikke mine utregninger. Er jeg helt på villspor?
Jeg ville kjørt 3 liter pr kilo malt, som blir 14,7 liter meskevann, men, du må også beregne død-volum under maltrøret og på digiboilen er det 7 liter(hvis du har mash upgrade kit) så da bør du ha 21,7 liter meskevann.

Skyllevann må du beregne etter hvor lenge du skal koke, hva avdamp er og hvor mye du skal sitte igjen med etter nedkjøling.
 
Jeg ville kjørt 3 liter pr kilo malt, som blir 14,7 liter meskevann, men, du må også beregne død-volum under maltrøret og på digiboilen er det 7 liter(hvis du har mash upgrade kit) så da bør du ha 21,7 liter meskevann.

Skyllevann må du beregne etter hvor lenge du skal koke, hva avdamp er og hvor mye du skal sitte igjen med etter nedkjøling.
Takk for svar! Ja, jeg har upgrade-kit. Hva tenker du da blir total mengde vann? Evt mengde skyllevann?

Koketid i 60 min.

Finnes det forresten en kalkulator der jeg kan fylle inn data, for så å lese av riktig mengde? Matte er ikke min sterkeste side
 
Takk for svar! Ja, jeg har upgrade-kit. Hva tenker du da blir total mengde vann? Evt mengde skyllevann?

Koketid i 60 min.

Finnes det forresten en kalkulator der jeg kan fylle inn data, for så å lese av riktig mengde? Matte er ikke min sterkeste side
Var det sånn at du hadde Brewfather appen?
 
Det enkleste er å ta utgangspunkt i at malten absorberer 0.8 liter per kilo. Det blir da 4 liter i mesken du ikke får ut. Skyllevannmengden din blir da ønsket kokevolum minus meskevann minus vannet absorbert i malt.

18 liter meskevann = 14 liter vørter etter avrenning.
Ønsket 25 liter kokevolum; 11 liter skyllevann.
 
Ja, men ikke abonnementet.
Jeg regner med du kan legge inn en ny profil i Brewfather, jeg har brygget på en Digiboil 35 med mash kit i et par år. Her er hvilke verdier jeg har lagt inn.
Screenshot_20221009_141854_com.warpkode.brewfather.jpg
Screenshot_20221009_141859_com.warpkode.brewfather.jpg
Screenshot_20221009_141924_com.warpkode.brewfather.jpg
Screenshot_20221009_141930_com.warpkode.brewfather.jpg
Screenshot_20221009_141934_com.warpkode.brewfather.jpg

Gå inn på profiler og lag en ny en, sett inn verdiene og lagre profilen som digiboil 35 eller lignende. Gå så inn på oppskriften og endre profil til digiboil, da burde antall meske-og skyllevann bli regnet ut for deg :)
 
Jeg regner med du kan legge inn en ny profil i Brewfather, jeg har brygget på en Digiboil 35 med mash kit i et par år. Her er hvilke verdier jeg har lagt inn.
Vis vedlegget 58877
Vis vedlegget 58878
Vis vedlegget 58879
Vis vedlegget 58880
Vis vedlegget 58881

Gå inn på profiler og lag en ny en, sett inn verdiene og lagre profilen som digiboil 35 eller lignende. Gå så inn på oppskriften og endre profil til digiboil, da burde antall meske-og skyllevann bli regnet ut for deg :)
Ah! Tusen takk! Det gjør jo alt mye enklere.
 
Jeg regner med du kan legge inn en ny profil i Brewfather, jeg har brygget på en Digiboil 35 med mash kit i et par år. Her er hvilke verdier jeg har lagt inn.
Vis vedlegget 58877
Vis vedlegget 58878
Vis vedlegget 58879
Vis vedlegget 58880
Vis vedlegget 58881

Gå inn på profiler og lag en ny en, sett inn verdiene og lagre profilen som digiboil 35 eller lignende. Gå så inn på oppskriften og endre profil til digiboil, da burde antall meske-og skyllevann bli regnet ut for deg :)
En ting til: tap trub/kjøler, er det bunnfall/svinn som ikke blir med i gjæringskar? Har regnet 2 liter her. Eller er dette noe annet.

Og koker du med åpent lokk? Antar mindre avdamp dersom jeg koker med lokket delvis på. Kokingen vil være i garasjen. Har en tanke om at det er mer støv i lufta der og kanskje greit å koke med lokket delvis på. Eller er det dumt?
 
En ting til: tap trub/kjøler, er det bunnfall/svinn som ikke blir med i gjæringskar? Har regnet 2 liter her. Eller er dette noe annet.

Og koker du med åpent lokk? Antar mindre avdamp dersom jeg koker med lokket delvis på. Kokingen vil være i garasjen. Har en tanke om at det er mer støv i lufta der og kanskje greit å koke med lokket delvis på. Eller er det dumt?
Kok med lokket av.
 
En ting til: tap trub/kjøler, er det bunnfall/svinn som ikke blir med i gjæringskar? Har regnet 2 liter her. Eller er dette noe annet.

Og koker du med åpent lokk? Antar mindre avdamp dersom jeg koker med lokket delvis på. Kokingen vil være i garasjen. Har en tanke om at det er mer støv i lufta der og kanskje greit å koke med lokket delvis på. Eller er det dumt?
Trub/ kjøler er hvor mye væske som blir liggende igjen i humlerestene og det du ikke får ut av maskinen, kjøler er hvor mye væsken krymper fra 100 til 20 grader. 2 liter er sikkert greit om du tipper maskinen forover når det begynner å bli tomt. Jeg har satt 4 liter fordi jeg ikke ønsker å tippe maskinen eller måtte ta med for mye av humlerester og annet dilldall i gjæringskaret :)

Enig med @Terjedd, kok med lokket av, dampen vil holde ulumskheter ute av kjelen under kok.
 
En ting til: tap trub/kjøler, er det bunnfall/svinn som ikke blir med i gjæringskar? Har regnet 2 liter her. Eller er dette noe annet.

Og koker du med åpent lokk? Antar mindre avdamp dersom jeg koker med lokket delvis på. Kokingen vil være i garasjen. Har en tanke om at det er mer støv i lufta der og kanskje greit å koke med lokket delvis på. Eller er det dumt?
Så lenge du koker, går luftstrømmen ut av kjelen. Den skumleste delen av prosessen er vel mot slutten av kjølinga. Da kan det nok være lurt å prøve å skjerme brygget - men jeg har ikke gode forslag til hvordan. Dette har jeg ingen erfaring med.
 
Trub/ kjøler er hvor mye væske som blir liggende igjen i humlerestene og det du ikke får ut av maskinen, kjøler er hvor mye væsken krymper fra 100 til 20 grader. 2 liter er sikkert greit om du tipper maskinen forover når det begynner å bli tomt. Jeg har satt 4 liter fordi jeg ikke ønsker å tippe maskinen eller måtte ta med for mye av humlerester og annet dilldall i gjæringskaret :)

Enig med @Terjedd, kok med lokket av, dampen vil holde ulumskheter ute av kjelen under kok.
Jeg regner også 4 liter på et vanlig brygg på 25 liter. Da stopper jeg tappinga når det begynner komme grums. Om du vil gjære med grums, kan du kanskje komme ned på 2 liter. Jeg trur ikke det gjør noe, men om du skal gjenbruke gjæren, får du med det grumset videre. Det gjør kanskje heller ikke noe, men ... :).

Om du tapper det du kan av bunnfallet over på godt reingjorte og desinfiserte flasker, kan du få mye fin startervørter av det. Når det får stå ei stund i kjøleskapet har du fort halvannen til to liter rein vørter.
 
Tilbake
Topp