Går du over en god ml 88% mjølkesyre pr kg malt beveger du deg opp i grenseland - i følge Kai Troester. Det stemmer sånn omtrent med hva jeg mener jeg har opplevd. Tilsvarende kan du bruke 40 gram syremalt ("acidulated malt" på nynorsk). Så om du brygger en pils med 5 kg malt, kan du trygt bruke 5-6 ml av mjølkesyra, eller du kan la opp mot en kvart kilo av maltet - 5% - være syremalt.Takk for mange gode svar
En ting til: jeg har melkesyre 80% til å justere med. Jeg leser rundtom at en ikke skal bruke for mye av den, men hvor mye er for mye?
Fordi jeg er et vanedyr, jeg antar at fosforsyra blander seg lettere når det er litt temperatur i vannet, men som jeg skrev, 40ish, det kan være alt fra 40 til mesketempHvorfor på 40 grader?
Med 5,4 er du jo innafor idealområdet og får maks effekt av mesken. Jeg ville ventet og målt mot slutten av kok. Det kan være at PH synker underveis. Uansett vil vel mere syre tilsatt nå ha mere effekt på smaken enn på meskeprosessen.Litt motstridende svar der altså.
Med 1ml pr kg kan jeg ha maks 4.6ml, der er jeg nå og har Ph på 5.41 5min inn i kok.
Ifølge linken er de oppe i 10,8ml pr gallon altså i området 18-20ml på min batch på 34liter, men da kan det smakes.
Spørsmålet blir jo da om jeg skal tilsette mer for å få Ph ned mot 5.2, eller om det er best å la være?
Du kan antakelig gå en del over 1 ml/kg. Den grensa er helsafe. Et problem kan være at folk er ulikt følsomme for stoffet, så om du legger deg høyt, får du kanskje et øl de fleste synes er helt greit, mens noen få kan synes de kjenner en ubehagelig smak.Litt motstridende svar der altså.
Med 1ml pr kg kan jeg ha maks 4.6ml, der er jeg nå og har Ph på 5.41 5min inn i kok.
Ifølge linken er de oppe i 10,8ml pr gallon altså i området 18-20ml på min batch på 34liter, men da kan det smakes.
Spørsmålet blir jo da om jeg skal tilsette mer for å få Ph ned mot 5.2, eller om det er best å la være?
I følge Palmer (How to Brew, s.353), bør lyse øl ligge mellom 4,0 og 4,4, mens mørke bør ligge mellom 4,3 og 4,7. OVerlappet er ikke stort, altså.Med 5,4 er du jo innafor idealområdet og får maks effekt av mesken. Jeg ville ventet og målt mot slutten av kok. Det kan være at PH synker underveis. Uansett vil vel mere syre tilsatt nå ha mere effekt på smaken enn på meskeprosessen.
Når jeg drev å målte PH i ferdig gjæret øl merket jeg meg at jeg ofte foretrakk øl med lavere PH. Spesielt lyse.
Ikke saltsyre!Men sånn for fremtiden (kjøling nå) hva er beste praksis om jeg ikke har fosforsyre?
Litt for mye melkesyre, eller litt for høy Ph?
Eller saltsyre, det har jeg
Nå ble fasiten 5.57 på 29 liter amrikansk blond (Småtøs) er det dumt å tilsette syre på gjæringskaret (før gjær) , hvis det er en god ide, hvor mye?Ikke saltsyre!
Jeg ville heller brukt litt mye mjølkesyre enn å sette en pils til gjæring på 5,4.
Jeg målte over en lang periode også i øl som var ferdig utgjæret. «Normalmålingene» mine var mellom 4,1 til 4,5 hvis jeg husker rett. Og som jeg har skrevet tenderte jeg til å generelt foretrekke øl i den nedre delen. Det som var litt frustrerende var at det var vanskelig å treffe endelig PH. Med det så mener jeg at selv om jeg økte mengden syre på tilsvarende brygg, så gav ikke dette seg nødvendigvis tilsvarende utslag i endelig PH. Mye styres av gjæren og andre forhold jeg ikke har greie på.I følge Palmer (How to Brew, s.353), bør lyse øl ligge mellom 4,0 og 4,4, mens mørke bør ligge mellom 4,3 og 4,7. OVerlappet er ikke stort, altså.
Jeg har ikke målt, men jeg har hatt noen øl jeg synes har blitt for syrlige. Så jeg har blitt litt mer forsiktig med å legge pH til gjæring veldig lavt. Under 5,1 for lyse er fint, men kanskje ikke helt ned på 5,0. Mørke helst over 5,15.
Fordi jeg er et vanedyr, jeg antar at fosforsyra blander seg lettere når det er litt temperatur i vannet, men som jeg skrev, 40ish, det kan være alt fra 40 til mesketemp
Jeg unngår, med mindre jeg glemmer det, å tilsette etter innmesk, enkelt å greit fordi jeg tror det er mye vanskeligere å fordele noe som helst i mesk enn vann
Jeg syns i alle fall alt annet jeg blander, det være rømme i en kasserolle jegergryte eller cider sirup i vann, blander seg enklere når det blir litt varmt, ellers enig, jeg tilsetter ingenting i mesken, med mindre jeg har glemt fosforsyre, som er den eneste justering jeg har tatt meg bryet til å gjøre til nåJeg har aldri tenkt på at syre fordeler seg lettere i varmt enn kaldt vann, men det er kanskje sånn?
Det blir feil for meg også å tilsette noe i mesken, det har hendt jeg har gjort det, men da er det fordi jeg har glemt å tilsette noe i meskevannet.
Sikkert alt for seint å svare nå, men jeg ville ikke ha økt pH i kok, det er vel mer vanlig å bruke syre for å senke pH.Står og brygger en Altbier, under skylling kommer jeg på at jeg har glemt natron. Tilsette i kok? Evt samme mengde, det forsvinner jo litt i mesken.
Kan informere om at å tilsette natron i kok skummer noen voldsomt . Tilsatte halvparten av det som skulle i oppskriften. Så se hvordan det blir. Vørteren smakte greit.Sikkert alt for seint å svare nå, men jeg ville ikke ha økt pH i kok, det er vel mer vanlig å bruke syre for å senke pH.