MonoBryggeriet
Norbrygg-medlem
Jeg målte over en lang periode også i øl som var ferdig utgjæret. «Normalmålingene» mine var mellom 4,1 til 4,5 hvis jeg husker rett. Og som jeg har skrevet tenderte jeg til å generelt foretrekke øl i den nedre delen. Det som var litt frustrerende var at det var vanskelig å treffe endelig PH. Med det så mener jeg at selv om jeg økte mengden syre på tilsvarende brygg, så gav ikke dette seg nødvendigvis tilsvarende utslag i endelig PH. Mye styres av gjæren og andre forhold jeg ikke har greie på.I følge Palmer (How to Brew, s.353), bør lyse øl ligge mellom 4,0 og 4,4, mens mørke bør ligge mellom 4,3 og 4,7. OVerlappet er ikke stort, altså.
Jeg har ikke målt, men jeg har hatt noen øl jeg synes har blitt for syrlige. Så jeg har blitt litt mer forsiktig med å legge pH til gjæring veldig lavt. Under 5,1 for lyse er fint, men kanskje ikke helt ned på 5,0. Mørke helst over 5,15.
En gang målte jeg 3,8 i endelig brygg. Det smakte for jævlig, men den batchen var infisert. Har heldigvis til gode å få flere infeksjoner. Så jeg håper dette var min ene … Som de sier, det finnes to typer bryggere. De som (nylig) har hatt en infeksjon, og de som snart får en