Tråden for dumme spørsmål.

Jeg regner med du kan legge inn en ny profil i Brewfather, jeg har brygget på en Digiboil 35 med mash kit i et par år. Her er hvilke verdier jeg har lagt inn.
Vis vedlegget 58877
Vis vedlegget 58878
Vis vedlegget 58879
Vis vedlegget 58880
Vis vedlegget 58881

Gå inn på profiler og lag en ny en, sett inn verdiene og lagre profilen som digiboil 35 eller lignende. Gå så inn på oppskriften og endre profil til digiboil, da burde antall meske-og skyllevann bli regnet ut for deg :)
En ting til: tap trub/kjøler, er det bunnfall/svinn som ikke blir med i gjæringskar? Har regnet 2 liter her. Eller er dette noe annet.

Og koker du med åpent lokk? Antar mindre avdamp dersom jeg koker med lokket delvis på. Kokingen vil være i garasjen. Har en tanke om at det er mer støv i lufta der og kanskje greit å koke med lokket delvis på. Eller er det dumt?
 
En ting til: tap trub/kjøler, er det bunnfall/svinn som ikke blir med i gjæringskar? Har regnet 2 liter her. Eller er dette noe annet.

Og koker du med åpent lokk? Antar mindre avdamp dersom jeg koker med lokket delvis på. Kokingen vil være i garasjen. Har en tanke om at det er mer støv i lufta der og kanskje greit å koke med lokket delvis på. Eller er det dumt?
Kok med lokket av.
 
En ting til: tap trub/kjøler, er det bunnfall/svinn som ikke blir med i gjæringskar? Har regnet 2 liter her. Eller er dette noe annet.

Og koker du med åpent lokk? Antar mindre avdamp dersom jeg koker med lokket delvis på. Kokingen vil være i garasjen. Har en tanke om at det er mer støv i lufta der og kanskje greit å koke med lokket delvis på. Eller er det dumt?
Trub/ kjøler er hvor mye væske som blir liggende igjen i humlerestene og det du ikke får ut av maskinen, kjøler er hvor mye væsken krymper fra 100 til 20 grader. 2 liter er sikkert greit om du tipper maskinen forover når det begynner å bli tomt. Jeg har satt 4 liter fordi jeg ikke ønsker å tippe maskinen eller måtte ta med for mye av humlerester og annet dilldall i gjæringskaret :)

Enig med @Terjedd, kok med lokket av, dampen vil holde ulumskheter ute av kjelen under kok.
 
En ting til: tap trub/kjøler, er det bunnfall/svinn som ikke blir med i gjæringskar? Har regnet 2 liter her. Eller er dette noe annet.

Og koker du med åpent lokk? Antar mindre avdamp dersom jeg koker med lokket delvis på. Kokingen vil være i garasjen. Har en tanke om at det er mer støv i lufta der og kanskje greit å koke med lokket delvis på. Eller er det dumt?
Så lenge du koker, går luftstrømmen ut av kjelen. Den skumleste delen av prosessen er vel mot slutten av kjølinga. Da kan det nok være lurt å prøve å skjerme brygget - men jeg har ikke gode forslag til hvordan. Dette har jeg ingen erfaring med.
 
Trub/ kjøler er hvor mye væske som blir liggende igjen i humlerestene og det du ikke får ut av maskinen, kjøler er hvor mye væsken krymper fra 100 til 20 grader. 2 liter er sikkert greit om du tipper maskinen forover når det begynner å bli tomt. Jeg har satt 4 liter fordi jeg ikke ønsker å tippe maskinen eller måtte ta med for mye av humlerester og annet dilldall i gjæringskaret :)

Enig med @Terjedd, kok med lokket av, dampen vil holde ulumskheter ute av kjelen under kok.
Jeg regner også 4 liter på et vanlig brygg på 25 liter. Da stopper jeg tappinga når det begynner komme grums. Om du vil gjære med grums, kan du kanskje komme ned på 2 liter. Jeg trur ikke det gjør noe, men om du skal gjenbruke gjæren, får du med det grumset videre. Det gjør kanskje heller ikke noe, men ... :).

Om du tapper det du kan av bunnfallet over på godt reingjorte og desinfiserte flasker, kan du få mye fin startervørter av det. Når det får stå ei stund i kjøleskapet har du fort halvannen til to liter rein vørter.
 
Jeg regner også 4 liter på et vanlig brygg på 25 liter. Da stopper jeg tappinga når det begynner komme grums. Om du vil gjære med grums, kan du kanskje komme ned på 2 liter. Jeg trur ikke det gjør noe, men om du skal gjenbruke gjæren, får du med det grumset videre. Det gjør kanskje heller ikke noe, men ... :).

Om du tapper det du kan av bunnfallet over på godt reingjorte og desinfiserte flasker, kan du få mye fin startervørter av det. Når det får stå ei stund i kjøleskapet har du fort halvannen til to liter rein vørter.
Ja, på digiboilen syns jeg 4 liter var passelig i alle fall, på gen 4 ligger det bare 1 liter igjen. Jeg er heller ikke så veldig redd for å ta med trub i gjæringskaret, men som du sier så ved gjenbruk av gjær er det ugunstig.

Startervørter bruker jeg ikke om dagen, men det er absolutt et godt tips for når jeg skulle trenge det :) Jeg har nå 24 klipsposer med ca 20g US-05, kun brukt 1. Om også den siste posen gir forventede resultater blir jeg å kjøpe all tørrgjær i murklosser og kanskje startere forsvinner fra min brygge-verden for godt :oops:
 
Ja, på digiboilen syns jeg 4 liter var passelig i alle fall, på gen 4 ligger det bare 1 liter igjen. Jeg er heller ikke så veldig redd for å ta med trub i gjæringskaret, men som du sier så ved gjenbruk av gjær er det ugunstig.

Startervørter bruker jeg ikke om dagen, men det er absolutt et godt tips for når jeg skulle trenge det :) Jeg har nå 24 klipsposer med ca 20g US-05, kun brukt 1. Om også den siste posen gir forventede resultater blir jeg å kjøpe all tørrgjær i murklosser og kanskje startere forsvinner fra min brygge-verden for godt :oops:
Jeg har rimelig stor sans for det med murklossene. Det sparer mye arbeid, og så veit du hva du hiver oppi, og hva som vil skje. Og dagens tørrgjær er ikke noe dårligere enn ferskgjær - i alle fall de jeg har prøvd. Så ja, tørrgjær er fine greier.

I dag brygga jeg en rug-ipa, og pitcha en gjær som opprinnelig var en blanding av Verdant og New England, altså to tørrgjær fra Lallemand. Den har jeg holdt gående ei stund nå, og jeg er veldig fornøyd med det ølet den har gitt meg. Og jeg er ikke sikker på at det blir like bra om jeg blander ny hver gang. Så altså: Ja takk, begge deler:). Både tørrgjær og egendyrking.
 
Når du lager for eksempel en IPA med 100% DME, behøver du jo ikke tenke på vannjusteringer for meskingens skyld, men det er vel likevel relevant å få noenlunde riktig pH-nivå og klorid-/sulfat-balanse i det ferdige ølet? Du har vel en del erfaringer med ekstraktbrygging, @loebrygg? Og hva ville du gjort, @Finn Berger, målt pH i kok (hva bør den være) og justert med syre?
 
Jeg har bare tilsatt litt sulfat eller klorid for å få det i ønsket retning. Har prøvd å søke litt opp på mineral innholdet i Biess, men aldri følt meg helt sikker på de talla jeg har blitt presentert
 
Jeg har fått ut det inni der ved å bøye føttene til holderen med en nebbtang. Ble plundrete å bøye ut og sette inn igjen. Alt for plundrete. Kok heller hele greia eller kjør rensemiddel gjennom.
Pleier å kjøre vask og starsan gjennom. Har vurdert koking, men er usikker på om den lille pakningen rundt poppeten tåler det. Har du gjort det?
 
Når du lager for eksempel en IPA med 100% DME, behøver du jo ikke tenke på vannjusteringer for meskingens skyld, men det er vel likevel relevant å få noenlunde riktig pH-nivå og klorid-/sulfat-balanse i det ferdige ølet? Du har vel en del erfaringer med ekstraktbrygging, @loebrygg? Og hva ville du gjort, @Finn Berger, målt pH i kok (hva bør den være) og justert med syre?
Har du pH-meter, er noe av det mest fornuftige du kan gjøre med det, å kontrollere pH til gjæring:).
 
Har du pH-meter, er noe av det mest fornuftige du kan gjøre med det, å kontrollere pH til gjæring:).
De få gangene jeg gidder å bruke det, har jeg aldri målt etter innmesk. Men får ta det fram igjen nå på torsdag/fredag. Husker du har presentert tallene før, men hva bør pH i kok(estart) være i forhold til en innmesk-pH på hhv. 5,2 og 5,4? 0,2 lavere?
 
De få gangene jeg gidder å bruke det, har jeg aldri målt etter innmesk. Men får ta det fram igjen nå på torsdag/fredag. Husker du har presentert tallene før, men hva bør pH i kok(estart) være i forhold til en innmesk-pH på hhv. 5,2 og 5,4? 0,2 lavere?
Måler du ved innmesk, vil pH stige et par poeng gjennom mesken. pH påvirker enzymaktiviteten, og så får du avgjøre hvor opptatt du er av den.

Palmer sier at pH i mesk bestemmer pH videre i prosessen. Det stemmer i og for seg, men min erfaring er at det ikke nødvendigvis er så enkelt som at du bare kan korrigere pH i mesk og så vil alt bli sånn du vil seinere. jeg må gripe inn ganske mye.

Ideell pH i kok er 5,2 - etter gammel "lærebokvisdom". pH i kok påvirker flere forhold, så det er jo snakk om hva man prioriterer. pH på 5,2 og kanskje litt under gir bedre proteinutfelling, og skal også gi en mer behagelig karakter på bitterheta - i forhold til en pH over 5,4, eller kanskje også enda litt høyere. På den annen side gir en lav pH dårligere bitterhetsutbytte. Høyere pH gir også bedre forhold for maillardreaksjoner, så du vil få mer farging av vørteren med en høyere pH. Læreboka sier at alt mellom 5,2 og 5,4 ved kokestart er greit.

Så er det hensynet til pH til gjæring. Den bør - igjen i henhold til "vedtatt visdom" - ligge ned mot 5,0 for de lyse ølene, og opp mot 5,2 for mørke øl. Dette fordi lyse øl bør ende opp med en lavere pH enn mørke øl. Lyse øl vil bli flate, mens mørke øl vil mangle dybde og kompleksitet om du bommer her. Lyse skal ligge mellom 4 og 4,4, mens mørke skal ligge mellom 4,3 og 4,7 - til slutt. Dette i følge Palmer, som jeg trur ikke er helt på jordet her.

Det sies gjerne at pH under kok vil synke med et par poeng, men det er ikke min erfaring, dvs. det skjer aldri. Men kanskje er mitt vann spesielt, eller kanskje skyldes det at jeg bruker en del fosforsyre. Folk må nesten teste dette sjøl.

Det er forøvrig behov for å senke pH ekstra om du skal tørrhumle tungt, siden det vil dra pH opp. Sier Scott Janish.
 
Måler du ved innmesk, vil pH stige et par poeng gjennom mesken. pH påvirker enzymaktiviteten, og så får du avgjøre hvor opptatt du er av den.

Palmer sier at pH i mesk bestemmer pH videre i prosessen. Det stemmer i og for seg, men min erfaring er at det ikke nødvendigvis er så enkelt som at du bare kan korrigere pH i mesk og så vil alt bli sånn du vil seinere. jeg må gripe inn ganske mye.

Ideell pH i kok er 5,2 - etter gammel "lærebokvisdom". pH i kok påvirker flere forhold, så det er jo snakk om hva man prioriterer. pH på 5,2 og kanskje litt under gir bedre proteinutfelling, og skal også gi en mer behagelig karakter på bitterheta - i forhold til en pH over 5,4, eller kanskje også enda litt høyere. På den annen side gir en lav pH dårligere bitterhetsutbytte. Høyere pH gir også bedre forhold for maillardreaksjoner, så du vil få mer farging av vørteren med en høyere pH. Læreboka sier at alt mellom 5,2 og 5,4 ved kokestart er greit.

Så er det hensynet til pH til gjæring. Den bør - igjen i henhold til "vedtatt visdom" - ligge ned mot 5,0 for de lyse ølene, og opp mot 5,2 for mørke øl. Dette fordi lyse øl bør ende opp med en lavere pH enn mørke øl. Lyse øl vil bli flate, mens mørke øl vil mangle dybde og kompleksitet om du bommer her. Lyse skal ligge mellom 4 og 4,4, mens mørke skal ligge mellom 4,3 og 4,7 - til slutt. Dette i følge Palmer, som jeg trur ikke er helt på jordet her.

Det sies gjerne at pH under kok vil synke med et par poeng, men det er ikke min erfaring, dvs. det skjer aldri. Men kanskje er mitt vann spesielt, eller kanskje skyldes det at jeg bruker en del fosforsyre. Folk må nesten teste dette sjøl.
Så tommelfingerregelen kan være at pH bør være omtrent det samme ved kokestart som ved innmesk - for eksempel 5,2 for lyse øl og 5,4 for mørke?
 
Så tommelfingerregelen kan være at pH bør være omtrent det samme ved kokestart som ved innmesk - for eksempel 5,2 for lyse øl og 5,4 for mørke?
Tja - det kommer an på hvor du vil, og på hva som erfaringsmessig skjer i mesken din. Jeg ville i alle fall brukt en del brygg på å finne ut av det siste der.

Men jeg trur jo at det aller viktigste av alt dette er hvor pH i det ferdige ølet blir liggende. Og det kan du styre til en viss grad gjennom å justere pH i det som settes til gjæring.
 
Tilbake
Topp