Måler du ved innmesk, vil pH stige et par poeng gjennom mesken. pH påvirker enzymaktiviteten, og så får du avgjøre hvor opptatt du er av den.
Palmer sier at pH i mesk bestemmer pH videre i prosessen. Det stemmer i og for seg, men min erfaring er at det ikke nødvendigvis er så enkelt som at du bare kan korrigere pH i mesk og så vil alt bli sånn du vil seinere. jeg må gripe inn ganske mye.
Ideell pH i kok er 5,2 - etter gammel "lærebokvisdom". pH i kok påvirker flere forhold, så det er jo snakk om hva man prioriterer. pH på 5,2 og kanskje litt under gir bedre proteinutfelling, og skal også gi en mer behagelig karakter på bitterheta - i forhold til en pH over 5,4, eller kanskje også enda litt høyere. På den annen side gir en lav pH dårligere bitterhetsutbytte. Høyere pH gir også bedre forhold for maillardreaksjoner, så du vil få mer farging av vørteren med en høyere pH. Læreboka sier at alt mellom 5,2 og 5,4 ved kokestart er greit.
Så er det hensynet til pH til gjæring. Den bør - igjen i henhold til "vedtatt visdom" - ligge ned mot 5,0 for de lyse ølene, og opp mot 5,2 for mørke øl. Dette fordi lyse øl bør ende opp med en lavere pH enn mørke øl. Lyse øl vil bli flate, mens mørke øl vil mangle dybde og kompleksitet om du bommer her. Lyse skal ligge mellom 4 og 4,4, mens mørke skal ligge mellom 4,3 og 4,7 - til slutt. Dette i følge Palmer, som jeg trur ikke er helt på jordet her.
Det sies gjerne at pH under kok vil synke med et par poeng, men det er ikke min erfaring, dvs. det skjer aldri. Men kanskje er mitt vann spesielt, eller kanskje skyldes det at jeg bruker en del fosforsyre. Folk må nesten teste dette sjøl.