Tråden for dumme spørsmål.

Inkbird sitt instant termometer er billig og bra.
Takk - jeg har fundert litt på å skaffe meg det der, men var usikker på kvaliteten.
 
Trenger det egentlig bare som back-up. Favoritten min er denne: https://www.olbrygging.no/annet/100174/termometer-digitalt-30-cm-lang-følerprobe

Lang føler, helt suverent pga. det. Ikke verdens raskeste, men ikke treigeste, heller. (Men Thermapen'en er sikkert av bedre kvalitet.)
Enig. Har hatt min siden 2015. Den er litt treg. Men liker den av samme grunn, den lange føleren føles liksom litt tryggere. Bedre å måle langt nede i grøten enn å bare pirke i overflata. Men som mange andre har sagt før så er det bare å flytte'n rundt til du treffer temperaturen du skal ha :p
 
Hei! Er på jakt etter en rimelig vannvarmer pp 20L ca. Har fått tilbud om en Vera Vannvarmer med mekanisk termostat til 600,- Ser for meg at tempen kan ha litt stort slingringsmonn. Noen som har noen råd, erfaring eller andre tips? På forhånd takk!
 
Hei! Er på jakt etter en rimelig vannvarmer pp 20L ca. Har fått tilbud om en Vera Vannvarmer med mekanisk termostat til 600,- Ser for meg at tempen kan ha litt stort slingringsmonn. Noen som har noen råd, erfaring eller andre tips? På forhånd takk!
Har hyppig sett Grainfather og andre på finn.no til ca 500,-
 
Hei! Er på jakt etter en rimelig vannvarmer pp 20L ca. Har fått tilbud om en Vera Vannvarmer med mekanisk termostat til 600,- Ser for meg at tempen kan ha litt stort slingringsmonn. Noen som har noen råd, erfaring eller andre tips? På forhånd takk!
Til meskevann eller skyllevann? Til skyllevann er den god nok, da er ikke nøyaktighet viktig.
 
Hei! Er på jakt etter en rimelig vannvarmer pp 20L ca. Har fått tilbud om en Vera Vannvarmer med mekanisk termostat til 600,- Ser for meg at tempen kan ha litt stort slingringsmonn. Noen som har noen råd, erfaring eller andre tips? På forhånd takk!
Har du et termometer?

Forøvrig så er skyllevannstemperaturen - hvis det er den du bekymrer deg for - totalt uviktig. Du kan skylle med lunkent vann uten at det har noen betydning for noe som helst.
 
Har nettopp kjøpt 2x8 liter oxebar flasker jeg hadde tenkt å kjøre splittbrygg i.

Screenshot_20221021_173636_com.android.chrome.jpg

Jeg blir i første omgang bare å kjøre lagerøl i 1.045 sjiktet på 12 grader og bruke blow off.

Jeg mener å ha sett noen bruke de 5 liters vannflaskene man får på de fleste dagligvarebutikker til gjæring, men finner det ikke igjen.

Det jeg først og fremst lurer på er hvor mye headspace jeg bør ha og hvor mye trub/gjær jeg kan forvente at ligger i bunnen etter endt gjæring.
 
Har nettopp kjøpt 2x8 liter oxebar flasker jeg hadde tenkt å kjøre splittbrygg i.

Vis vedlegget 59071

Jeg blir i første omgang bare å kjøre lagerøl i 1.045 sjiktet på 12 grader og bruke blow off.

Jeg mener å ha sett noen bruke de 5 liters vannflaskene man får på de fleste dagligvarebutikker til gjæring, men finner det ikke igjen.

Det jeg først og fremst lurer på er hvor mye headspace jeg bør ha og hvor mye trub/gjær jeg kan forvente at ligger i bunnen etter endt gjæring.
Nysgjerrig på hvorfor du vil gjære på disse, skal du gjære under trykk?

Headspace vil vel variere fra type brygg og gjær, 1318 feks er jeg redd alle 8 literne hadde forsvunnet ;)

Disse ser forøvrig veldig greie å ta med på tur i forhold til fatene jeg har drasset på
 
Har nettopp kjøpt 2x8 liter oxebar flasker jeg hadde tenkt å kjøre splittbrygg i.

Vis vedlegget 59071

Jeg blir i første omgang bare å kjøre lagerøl i 1.045 sjiktet på 12 grader og bruke blow off.

Jeg mener å ha sett noen bruke de 5 liters vannflaskene man får på de fleste dagligvarebutikker til gjæring, men finner det ikke igjen.

Det jeg først og fremst lurer på er hvor mye headspace jeg bør ha og hvor mye trub/gjær jeg kan forvente at ligger i bunnen etter endt gjæring.
Har de liggende i handlekurven … med en 1/2kg 34/70, men …. Har ikke turt å trykke på avtrekk’arn ennå :oops:
 
Nysgjerrig på hvorfor du vil gjære på disse, skal du gjære under trykk?

Headspace vil vel variere fra type brygg og gjær, 1318 feks er jeg redd alle 8 literne hadde forsvunnet ;)

Disse ser forøvrig veldig greie å ta med på tur i forhold til fatene jeg har drasset på
Jeg vil bruke disse pga av, størrelsen, fordi jeg kan tappe og overføre O2 fritt, men kanskje mest fordi de kan brukes til andre ting når de ikke brukes til splittbrygg og ikke minst at kraner er jeg så sinnsykt ferdig med :p

Og som jeg skrev i forrige innlegg, så blir det kun undergjæret, lyst øl med en OG rundt 1.045 på 12 grader. Jeg mener det er relativt vanlig å ha 17 liter i ett 19 liters Cornelius fat, så tenkte kanskje jeg i det minste kunne kjøre på med 6 liter i hver flaske?

Og nei, kanskje jeg prøver trykkgjæring på et splittbrygg en gang, men nå er det å prøve forskjellig lagergjær, så kjører blow off :)
 
Har de liggende i handlekurven … med en 1/2kg 34/70, men …. Har ikke turt å trykke på avtrekk’arn ennå :oops:
Sjekk antallet og føl på det igjen, jeg bestilte i går kveld og da hadde de under 20 på lager ;) Tore på ølbrygging sa at de har bestilt 300 til, men visste ikke helt når de kom..
 
Tørrhumlet en IPA i dag, etter 7 dager, har gått ifra 1.067 til 1.018. Dette gir 72% utgjæring, og gjæren er Lallemand Verdant IPA.

Spørsmålet mitt er om evt. hopcreep skal regnes med m.t.p. utgjæringen og beregning av abv.?
 
Tørrhumlet en IPA i dag, etter 7 dager, har gått ifra 1.067 til 1.018. Dette gir 72% utgjæring, og gjæren er Lallemand Verdant IPA.

Spørsmålet mitt er om evt. hopcreep skal regnes med m.t.p. utgjæringen og beregning av abv.?

Det finner du vel ut av når du tapper
 
Tilbake
Topp