Sjekk antallet og føl på det igjen, jeg bestilte i går kveld og da hadde de under 20 på lagerHar de liggende i handlekurven … med en 1/2kg 34/70, men …. Har ikke turt å trykke på avtrekk’arn ennå![]()
Sjekk antallet og føl på det igjen, jeg bestilte i går kveld og da hadde de under 20 på lagerHar de liggende i handlekurven … med en 1/2kg 34/70, men …. Har ikke turt å trykke på avtrekk’arn ennå![]()
Tørrhumlet en IPA i dag, etter 7 dager, har gått ifra 1.067 til 1.018. Dette gir 72% utgjæring, og gjæren er Lallemand Verdant IPA.
Spørsmålet mitt er om evt. hopcreep skal regnes med m.t.p. utgjæringen og beregning av abv.?
Ja, finner jo da ut FG. Men, hvis den da har krøpet ned til f.eks. 1.012, vil man si at det er hopcreep? Gjæren er jo kapabel til 82% utgjæring, og kan jo være den ikke er helt ferdig.Det finner du vel ut av når du tapper
Ja, sjølsagt. Det er den alkoholen som er i ølet du skal måle.Tørrhumlet en IPA i dag, etter 7 dager, har gått ifra 1.067 til 1.018. Dette gir 72% utgjæring, og gjæren er Lallemand Verdant IPA.
Spørsmålet mitt er om evt. hopcreep skal regnes med m.t.p. utgjæringen og beregning av abv.?
Kan du konstatere at FG er nådd før du tørrhumler, og du så får ny aktivitvet, kan du regne med at det der hopcreep. Jeg får det alltid nå. løsninga har blitt å stikke om etter et par dager med tørrhumling, for å unngå at humla blir liggende i i dagesvis.Ja, finner jo da ut FG. Men, hvis den da har krøpet ned til f.eks. 1.012, vil man si at det er hopcreep? Gjæren er jo kapabel til 82% utgjæring, og kan jo være den ikke er helt ferdig.
Har egentlig aldri tenkt noe over hopcreep, og innser at jeg ikke skjønner det helt.
Får 75-78% uten tørrhumling. Med tørrhumling de siste par dagene kryper den over 80%. Jeg har fått 83 og 84 de gangene jeg har tørrhumlet på slutten. Mesket på 65°CVerdant skal vel ikke gi så høy utgjæring? Det er i alle fall ikke mi erfaring.
Men effekten av tørrhumlinga, dvs. hopcreep, kan ikke krediteres gjærenFår 75-78% uten tørrhumling. Med tørrhumling de siste par dagene kryper den over 80%. Jeg har fått 83 og 84 de gangene jeg har tørrhumlet på slutten. Mesket på 65°C
I know, men synes det er greit å nevne at hop creep drar en del poeng ekstra. Mulig jeg har misforstått @RayOlav , men det virker ikke helt som han er så interessert i teorien bak. Han vil bare vite hva hop creep betyr for han. Min erfaring var at hop creep gjorde at Verdant dro 7-8% ekstra utgjæring.Men effekten av tørrhumlinga, dvs. hopcreep, kan ikke krediteres gjæren. All gjær vil ete glukose.
Reint praktisk er det vel greit å vite at hopcreep ikke påvirker gjærens evne til utgjæring, tenkte jeg. Uansett hvilken gjærtype du bruker, vil hopcreep føre til at du får høyere utgjæring - såframt du ikke bruker en diastaticus-type, da.I know, men synes det er greit å nevne at hop creep drar en del poeng ekstra. Mulig jeg har misforstått @RayOlav , men det virker ikke helt som han er så interessert i teorien bak. Han vil bare vite hva hop creep betyr for han. Min erfaring var at hop creep gjorde at Verdant dro 7-8% ekstra utgjæring.
Har aldri vært oppe i 0,5 bar, for det er ikke nødvendig for overføring til fat, men har overført til fat fra flat bottom et titals ganger helt problemfrittNoen her inne som regelmessig utsetter Flat Bottom for noe trykk? Tenker bare nok trykk til å overføre til fat. Maks 0,5 bar f.eks …
Kommenter gjerne både gjæren og humla.
Hva trykk overfører du på?Har aldri vært oppe i 0,5 bar, for det er ikke nødvendig for overføring til fat, men har overført til fat fra flat bottom et titals ganger helt problemfritt![]()
Det er så lavt at jeg ikke kan se det nøyaktige trykket på min regulator, om jeg husker riktig står det max 0,2 bar på selve flat bottomen.Hva trykk overfører du på?
Du holder vel til på Bømlo om jeg ikke husker feil. Har både US-05 og K97 om du vil ta turen til Haugesund. Men W34/70 tåler høyere temperatur, IPL eller IPA hvem bryr seg? Jeg hadde brukt gjæren du har.Var sikker på at jeg hadde både Nottingham og Us05, men det viste seg at jeg var tom.
Nesten 1 kg til 50 L bør være plenty. Mange oppskrifter har 300-400g på 25LDet var lite humle igjen også, men med 1,5 pose Magnum, 3 Nelson, 1 Mosaic, 2 Amarillo, 1 Pasific Gem og 1 Bru-1
Hvor mye øl blir igjen?Det er så lavt at jeg ikke kan se det nøyaktige trykket på min regulator, om jeg husker riktig står det max 0,2 bar på selve flat bottomen.
Det jeg gjør, er at jeg bruker et lokk med flyteball som man ellers ville i en all rounder, kobler først slangen mellom flat bottom og fat, så på med gass og skrur på regulatoren til jeg ser ølet begynne å bevege seg, jeg er en enkel mann med enkle løsninger![]()
Tror det blir veldig fint. Om du gjærer i 2 kar hadde jeg tatt en pose (Bru, Nelson eller Mosaic) i ene karet og tørrhumlet som @loebrygg forslår.Takk for tilbudet @Kold Brygg. Ja, bor på Bømlo, men tør du å gå for W34/70 så gjør jeg det også
Greit å slippe de timene i bilen.
Bruker ikke all humle. Ser for meg noe slikt som Magnum på 60min til passe bitterhet, 2 poser Nelson ved kokeslutt
og hhv 1 pose Amarillo og Bru-1 ved 70 grader