Tråden for dumme spørsmål.

W34/70 i en IPA går vel greit? Rundt 15 grader?
Kornet er kværnet og medbrygger kommer i morgen så vil helst ikke utsette bryggigga.
Var sikker på at jeg hadde både Nottingham og Us05, men det viste seg at jeg var tom.

Det var lite humle igjen også, men med 1,5 pose Magnum, 3 Nelson, 1 Mosaic, 2 Amarillo, 1 Pasific Gem og 1 Bru-1
så skal vel dette gå. Ca 50l etter kok.
Tenker 60min humle, ved kokeslutt, samt når vørteren kommer ned mot 70 grader.
Tørrhumler ikke for da går det både vinter og vår før jeg kan flaske.
Kommenter gjerne både gjæren og humla.
 
Kommenter gjerne både gjæren og humla.

Blir kanskje mer en IPL, men det funker jo det og
Tørrhumler du på dag 5 f.eks slipper du å bekymre deg no særlig for hverken "hop-creep" eller oksydering
og kan fint tappe etter total et par uker etter min erfaring
 
Hva trykk overfører du på?
Det er så lavt at jeg ikke kan se det nøyaktige trykket på min regulator, om jeg husker riktig står det max 0,2 bar på selve flat bottomen.

Det jeg gjør, er at jeg bruker et lokk med flyteball som man ellers ville i en all rounder, kobler først slangen mellom flat bottom og fat, så på med gass og skrur på regulatoren til jeg ser ølet begynne å bevege seg, jeg er en enkel mann med enkle løsninger :p
 
Sist redigert:
Var sikker på at jeg hadde både Nottingham og Us05, men det viste seg at jeg var tom.
Du holder vel til på Bømlo om jeg ikke husker feil. Har både US-05 og K97 om du vil ta turen til Haugesund. Men W34/70 tåler høyere temperatur, IPL eller IPA hvem bryr seg? Jeg hadde brukt gjæren du har.
Det var lite humle igjen også, men med 1,5 pose Magnum, 3 Nelson, 1 Mosaic, 2 Amarillo, 1 Pasific Gem og 1 Bru-1
Nesten 1 kg til 50 L bør være plenty. Mange oppskrifter har 300-400g på 25L

Usikker på hvor mye Pacific Gem gjør ut av seg i det selskapet. Tror jeg hadde spart den til noe annet. Om du skulle ønske noe mer har jeg Talus og Centennial tilgjengelig.
 
Det er så lavt at jeg ikke kan se det nøyaktige trykket på min regulator, om jeg husker riktig står det max 0,2 bar på selve flat bottomen.

Det jeg gjør, er at jeg bruker et lokk med flyteball som man ellers ville i en all rounder, kobler først slangen mellom flat bottom og fat, så på med gass og skrur på regulatoren til jeg ser ølet begynne å bevege seg, jeg er en enkel mann med enkle løsninger :p
Hvor mye øl blir igjen?
 
Takk for tilbudet @Kold Brygg. Ja, bor på Bømlo, men tør du å gå for W34/70 så gjør jeg det også :)
Greit å slippe de timene i bilen.
Bruker ikke all humle. Ser for meg noe slikt som Magnum på 60min til passe bitterhet, 2 poser Nelson ved kokeslutt
og hhv 1 pose Amarillo og Bru-1 ved 70 grader
 
Takk for tilbudet @Kold Brygg. Ja, bor på Bømlo, men tør du å gå for W34/70 så gjør jeg det også :)
Greit å slippe de timene i bilen.
Bruker ikke all humle. Ser for meg noe slikt som Magnum på 60min til passe bitterhet, 2 poser Nelson ved kokeslutt
og hhv 1 pose Amarillo og Bru-1 ved 70 grader
Tror det blir veldig fint. Om du gjærer i 2 kar hadde jeg tatt en pose (Bru, Nelson eller Mosaic) i ene karet og tørrhumlet som @loebrygg forslår.
 
Jeg har et skyllevann på 18 liter, tilsatt 2g Kalsium Klorid og 7 g gips. Jeg har lyst til å tilsette syre, men BrewFather vil ikke det, før jeg spesifiserer sparge water pH på 3.2. Jeg antar at BF har rett, men vil bare dobbeltsjekke om saltene da dra pH kraftig ned (Jeg bruker Oslo vann).
 
Kan stemme det avhengig av gristen. Kalsium drar ned pH, jeg pleier likevel måtte bruke litt syre får å treffe riktig, men så er jeg ganske moderat med saltene
 
Jeg har et skyllevann på 18 liter, tilsatt 2g Kalsium Klorid og 7 g gips. Jeg har lyst til å tilsette syre, men BrewFather vil ikke det, før jeg spesifiserer sparge water pH på 3.2. Jeg antar at BF har rett, men vil bare dobbeltsjekke om saltene da dra pH kraftig ned (Jeg bruker Oslo vann).
BF har sikkert rett:). Det kommer vel an på hva du vil at pH til kok skal ligge på?

Jeg tilsetter alt av salter i meskevannet, og så justerer jeg skyllevannet med syre. Som regel må jeg også etterjustere i kokekjelen. Men jeg har hardere vann.

Brygger jeg en sjelden gang mørkt sterkt øl, kan jeg måtte fordele saltene for ikke å komme alt for lavt i mesk. Jeg veit ikke om Oslovannet er så mjukt at du må fordele saltene på mesk og skyllevann av den grunn når du brygger helt lyse øl også? Jeg ville kanskje tru at du ikke må det - og da er det i og for seg ingen grunn til å ikke hive alt oppi med en gang, altså i mesken.

pH i skyllevannet er jo uinteressant i seg sjøl så lenge det ikke har for høy pH, sånn at du får fare for tanninekstraksjon. Det er pH i mesk, pH til kok, og pH til gjæring som er de tre viktige verdiene du bør ha noenlunde kontroll på. Og sida pH i skyllevannet påvirker pH til kok, er det den effekten du bør ta hensyn til.

Jeg er den lykkelige eier av et pH-meter, nærmere 2 liter fosforsyre og ei enkel pipette med milliliterskala, så jeg bruker ikke kalkulator:). Jeg har forøvrig akkurat greidd å slite ut den første pipetta. Den har det gått en del syre gjennom. Ser du på prisen, blir det en av de mindre utgiftene: https://www.homebrew.no/tilbehør/1460/pipette-5ml-utstyr-til-gjæring

Den var forresten del av en premie i det første klubbesterskapet, så nå blei jeg litt nostalgisk:).
 
Sist redigert:
BF har sikkert rett:). Det kommer vel an på hva du vil at pH til kok skal ligge på?

Tja, spørsmålet var egentlig: "Jeg vil ha pH på 5.4 i skyllevannet, men hvorfor trenger jeg ikke da å tilsette syre ifølge BrewFather?"

pH i kok regner jeg med blir OK hvis jeg har OK pH i mesk og skyllevann. Men det har jeg ikke noe belegg for å mene.

Jeg har også lest noen steder, at skyllevannet bør ha samme pH som i mesken. Om det er etterrettelig informasjon vet jeg ikke.

Jeg tilsetter alt av salter i meskevannet, og så justerer jeg skyllevannet med syre. Som regel må jeg også etterjustere i kokekjelen. Men jeg har hardere vann.

Brygger jeg en sjelden gang mørkt sterkt øl, kan jeg måtte fordele saltene for ikke å komme alt for lavt i mesk. Jeg veit ikke om Oslovannet er så mjukt at du må fordele saltene på mesk og skyllevann av den grunn når du brygger helt lyse øl også? Jeg ville kanskje tru at du ikke må det - og da er det i og for seg ingen grunn til å ikke hive alt oppi med en gang, altså i mesken.

pH i skyllevannet er jo uinteressant i seg sjøl så lenge det ikke har for høy pH, sånn at du får fare for tanninekstraksjon. Det er pH i mesk, pH til kok, og pH til gjæring som er de tre viktige verdiene du bør ha noenlunde kontroll på. Og sida pH i skyllevannet påvirker pH til kok, er det den effekten du bør ta hensyn til.

Mener at gjæren bruker biologisk krigføring mot sine fiender, og derfor drar pH ned på egenhånd under gjæring. Men det blir sikkert ikke feil å hjelpe til.

Jeg er den lykkelige eier av et pH-meter, nærmere 2 liter fosforsyre og ei enkel pipette med milliliterskala, så jeg bruker ikke kalkulator:). Jeg har forøvrig akkurat greidd å slite ut den første pipetta. Den har det gått en del syre gjennom. Ser du på prisen, blir det en av de mindre utgiftene: https://www.homebrew.no/tilbehør/1460/pipette-5ml-utstyr-til-gjæring

Men hvilke parametre er det som styrer ønsket pH i vørter til gjæring? Gjærtype, øltype og finnes det noen enkel tabell (slik som Gahrs tilsetningstabell for mesking)?
https://www.homebrew.no/tilbehør/1460/pipette-5ml-utstyr-til-gjæring
Den var forresten del av en premie i det første klubbmesterskap, så nå blei jeg litt nostalgisk:).

Bra du minnet meg på det. Jeg bestilte mitt på internett med levering til et hotel jeg skulle bo på i New York en uke senere. Fin tur det, så nå ble jeg også nostalgisk:)
 
F... altså, mistenker et varmeelement er gåent. Kommer ikke opp i kok, kun 97 grader. Har det noe å si?

Edit:
Der koker det plutselig, når 20 min. humla ble tilsatt...
Blir vel øl :)
 
Sist redigert:
F... altså, mistenker et varmeelement er gåent. Kommer ikke opp i kok, kun 97 grader. Har det noe å si?

Edit:
Der koker det plutselig, når 20 min. humla ble tilsatt...
Blir vel øl :)
Det spiller antakelig relativt liten rolle. Effekten blir vel den samme som for folk som bor på 1000 m over havet, der kokepunktet er 96,8 grader. (Brewerfriends IBU-kalkulator lar deg kompensere for høyde:).)
 
Det spiller antakelig relativt liten rolle. Effekten blir vel den samme som for folk som bor på 1000 m over havet, der kokepunktet er 96,8 grader. (Brewerfriends IBU-kalkulator lar deg kompensere for høyde:).)
Blir ikke helt det samme, tror jeg. På 1000m høyde er lufttrykket lavere, og dermed blir kokepunktet, (og fordampningspunktet) lavere. Så man får ikke samme fordampningseffekten, (slik jeg har forstått "hjelper" vannfordampningen DMS til å unnslippe). Kokepunktet til DMS er jo bare 37.3C, så en effekt får man jo allikevel. Med forbehold om at jeg har forstått effekten av kok på DMS...
 
Tilbake
Topp