Tråden for dumme spørsmål.

Det finner du vel ut av når du tapper
Ja, finner jo da ut FG. Men, hvis den da har krøpet ned til f.eks. 1.012, vil man si at det er hopcreep? Gjæren er jo kapabel til 82% utgjæring, og kan jo være den ikke er helt ferdig.

Har egentlig aldri tenkt noe over hopcreep, og innser at jeg ikke skjønner det helt.
 
Tørrhumlet en IPA i dag, etter 7 dager, har gått ifra 1.067 til 1.018. Dette gir 72% utgjæring, og gjæren er Lallemand Verdant IPA.

Spørsmålet mitt er om evt. hopcreep skal regnes med m.t.p. utgjæringen og beregning av abv.?
Ja, sjølsagt. Det er den alkoholen som er i ølet du skal måle.
 
Ja, finner jo da ut FG. Men, hvis den da har krøpet ned til f.eks. 1.012, vil man si at det er hopcreep? Gjæren er jo kapabel til 82% utgjæring, og kan jo være den ikke er helt ferdig.

Har egentlig aldri tenkt noe over hopcreep, og innser at jeg ikke skjønner det helt.
Kan du konstatere at FG er nådd før du tørrhumler, og du så får ny aktivitvet, kan du regne med at det der hopcreep. Jeg får det alltid nå. løsninga har blitt å stikke om etter et par dager med tørrhumling, for å unngå at humla blir liggende i i dagesvis.

Verdant skal vel ikke gi så høy utgjæring? Det er i alle fall ikke mi erfaring.
 
Men effekten av tørrhumlinga, dvs. hopcreep, kan ikke krediteres gjæren:). All gjær vil ete glukose.
I know, men synes det er greit å nevne at hop creep drar en del poeng ekstra. Mulig jeg har misforstått @RayOlav , men det virker ikke helt som han er så interessert i teorien bak. Han vil bare vite hva hop creep betyr for han. Min erfaring var at hop creep gjorde at Verdant dro 7-8% ekstra utgjæring.
 
I know, men synes det er greit å nevne at hop creep drar en del poeng ekstra. Mulig jeg har misforstått @RayOlav , men det virker ikke helt som han er så interessert i teorien bak. Han vil bare vite hva hop creep betyr for han. Min erfaring var at hop creep gjorde at Verdant dro 7-8% ekstra utgjæring.
Reint praktisk er det vel greit å vite at hopcreep ikke påvirker gjærens evne til utgjæring, tenkte jeg. Uansett hvilken gjærtype du bruker, vil hopcreep føre til at du får høyere utgjæring - såframt du ikke bruker en diastaticus-type, da.

En slik gjær skiller jo ut det samme enzymet (glucoamylase eller amyloglucosidase) som finnes i humle, og som bryter ned stivelse og dekstriner til glukose. Men effekten av hopcreep er ikke like dramatisk som den en diastaticusgjær kan skape, dvs. utgjæring til under 1.000.

OK, det var litt teori:).
 
W34/70 i en IPA går vel greit? Rundt 15 grader?
Kornet er kværnet og medbrygger kommer i morgen så vil helst ikke utsette bryggigga.
Var sikker på at jeg hadde både Nottingham og Us05, men det viste seg at jeg var tom.

Det var lite humle igjen også, men med 1,5 pose Magnum, 3 Nelson, 1 Mosaic, 2 Amarillo, 1 Pasific Gem og 1 Bru-1
så skal vel dette gå. Ca 50l etter kok.
Tenker 60min humle, ved kokeslutt, samt når vørteren kommer ned mot 70 grader.
Tørrhumler ikke for da går det både vinter og vår før jeg kan flaske.
Kommenter gjerne både gjæren og humla.
 
Kommenter gjerne både gjæren og humla.

Blir kanskje mer en IPL, men det funker jo det og
Tørrhumler du på dag 5 f.eks slipper du å bekymre deg no særlig for hverken "hop-creep" eller oksydering
og kan fint tappe etter total et par uker etter min erfaring
 
Hva trykk overfører du på?
Det er så lavt at jeg ikke kan se det nøyaktige trykket på min regulator, om jeg husker riktig står det max 0,2 bar på selve flat bottomen.

Det jeg gjør, er at jeg bruker et lokk med flyteball som man ellers ville i en all rounder, kobler først slangen mellom flat bottom og fat, så på med gass og skrur på regulatoren til jeg ser ølet begynne å bevege seg, jeg er en enkel mann med enkle løsninger :p
 
Sist redigert:
Var sikker på at jeg hadde både Nottingham og Us05, men det viste seg at jeg var tom.
Du holder vel til på Bømlo om jeg ikke husker feil. Har både US-05 og K97 om du vil ta turen til Haugesund. Men W34/70 tåler høyere temperatur, IPL eller IPA hvem bryr seg? Jeg hadde brukt gjæren du har.
Det var lite humle igjen også, men med 1,5 pose Magnum, 3 Nelson, 1 Mosaic, 2 Amarillo, 1 Pasific Gem og 1 Bru-1
Nesten 1 kg til 50 L bør være plenty. Mange oppskrifter har 300-400g på 25L

Usikker på hvor mye Pacific Gem gjør ut av seg i det selskapet. Tror jeg hadde spart den til noe annet. Om du skulle ønske noe mer har jeg Talus og Centennial tilgjengelig.
 
Det er så lavt at jeg ikke kan se det nøyaktige trykket på min regulator, om jeg husker riktig står det max 0,2 bar på selve flat bottomen.

Det jeg gjør, er at jeg bruker et lokk med flyteball som man ellers ville i en all rounder, kobler først slangen mellom flat bottom og fat, så på med gass og skrur på regulatoren til jeg ser ølet begynne å bevege seg, jeg er en enkel mann med enkle løsninger :p
Hvor mye øl blir igjen?
 
Takk for tilbudet @Kold Brygg. Ja, bor på Bømlo, men tør du å gå for W34/70 så gjør jeg det også :)
Greit å slippe de timene i bilen.
Bruker ikke all humle. Ser for meg noe slikt som Magnum på 60min til passe bitterhet, 2 poser Nelson ved kokeslutt
og hhv 1 pose Amarillo og Bru-1 ved 70 grader
 
Takk for tilbudet @Kold Brygg. Ja, bor på Bømlo, men tør du å gå for W34/70 så gjør jeg det også :)
Greit å slippe de timene i bilen.
Bruker ikke all humle. Ser for meg noe slikt som Magnum på 60min til passe bitterhet, 2 poser Nelson ved kokeslutt
og hhv 1 pose Amarillo og Bru-1 ved 70 grader
Tror det blir veldig fint. Om du gjærer i 2 kar hadde jeg tatt en pose (Bru, Nelson eller Mosaic) i ene karet og tørrhumlet som @loebrygg forslår.
 
Jeg har et skyllevann på 18 liter, tilsatt 2g Kalsium Klorid og 7 g gips. Jeg har lyst til å tilsette syre, men BrewFather vil ikke det, før jeg spesifiserer sparge water pH på 3.2. Jeg antar at BF har rett, men vil bare dobbeltsjekke om saltene da dra pH kraftig ned (Jeg bruker Oslo vann).
 
Kan stemme det avhengig av gristen. Kalsium drar ned pH, jeg pleier likevel måtte bruke litt syre får å treffe riktig, men så er jeg ganske moderat med saltene
 
Tilbake
Topp