Finn Berger
Moderator
BF har sikkert rett. Det kommer vel an på hva du vil at pH til kok skal ligge på?Jeg har et skyllevann på 18 liter, tilsatt 2g Kalsium Klorid og 7 g gips. Jeg har lyst til å tilsette syre, men BrewFather vil ikke det, før jeg spesifiserer sparge water pH på 3.2. Jeg antar at BF har rett, men vil bare dobbeltsjekke om saltene da dra pH kraftig ned (Jeg bruker Oslo vann).
Jeg tilsetter alt av salter i meskevannet, og så justerer jeg skyllevannet med syre. Som regel må jeg også etterjustere i kokekjelen. Men jeg har hardere vann.
Brygger jeg en sjelden gang mørkt sterkt øl, kan jeg måtte fordele saltene for ikke å komme alt for lavt i mesk. Jeg veit ikke om Oslovannet er så mjukt at du må fordele saltene på mesk og skyllevann av den grunn når du brygger helt lyse øl også? Jeg ville kanskje tru at du ikke må det - og da er det i og for seg ingen grunn til å ikke hive alt oppi med en gang, altså i mesken.
pH i skyllevannet er jo uinteressant i seg sjøl så lenge det ikke har for høy pH, sånn at du får fare for tanninekstraksjon. Det er pH i mesk, pH til kok, og pH til gjæring som er de tre viktige verdiene du bør ha noenlunde kontroll på. Og sida pH i skyllevannet påvirker pH til kok, er det den effekten du bør ta hensyn til.
Jeg er den lykkelige eier av et pH-meter, nærmere 2 liter fosforsyre og ei enkel pipette med milliliterskala, så jeg bruker ikke kalkulator. Jeg har forøvrig akkurat greidd å slite ut den første pipetta. Den har det gått en del syre gjennom. Ser du på prisen, blir det en av de mindre utgiftene: https://www.homebrew.no/tilbehør/1460/pipette-5ml-utstyr-til-gjæring
Den var forresten del av en premie i det første klubbesterskapet, så nå blei jeg litt nostalgisk.
Sist redigert: