Tråden for dumme spørsmål.

Finnes det en formel på hvor mye vann utvider seg når det er varmt? Hadde vært greit å måle antall liter til koking mer nøyaktig. Skyllevannet utvidet seg ca 2 liter fra 8,5l til 10,5l ved 80 grader ut ifra måleskalaen på gryta.
Ser på denne siden om termisk ekspansjon for vann:
Vis vedlegget
0C = 1000 l/m3, 999 kg/m3
65C = 1020 l/m3, 980 kg/m3 (mesk)
100C = 1040 l/m3, 958 kg/m3 (kok)

Ikke helt lineært som du ser, men kanskje tilnærmet lineært mellom 0-100C?
Håper det hjelper :)
 
Sist redigert:
Det er nok Robert W som er forvirret nå. Vann har høyest tetthet ved 4C (1000kg/m^3), og som Forvirret skriver går tettheten ned til ca 960kg/m^3 ved 100C. :)

Edit: Jeg leste kg/m^3. Da stemmer det. :)
 
Sist redigert:
Lavere tetthet gir vel større volum? Du får vel bare ta inversen av det som står så får du volum.
edit: noen enheter... :)
 
Har laget en vann profil over vannet våres i beersmith. Now what? Håpte jo det skulle være en funksjon for og bruke til vannjustering der. Har lagt til vannet og mengde i oppskriften til en wit. Hvordan kan jeg bruke profilen til vannjustering. Har BS egen kalkulator jeg ikke klare og finne?
 
Har laget en vann profil over vannet våres i beersmith. Now what? Håpte jo det skulle være en funksjon for og bruke til vannjustering der. Har lagt til vannet og mengde i oppskriften til en wit. Hvordan kan jeg bruke profilen til vannjustering. Har BS egen kalkulator jeg ikke klare og finne?

Foreslår at du starter en egen tråd om emnet, så får vi svar fra Beersmith brukere med erfaring.
 
Hei.
Jeg har et dumt spørsmål.
Har kjøpt meg et kjøleskap ( se bilde).
Det jeg lurer på er om led lyse i skapet er et problem i forhold til mørk lagring. Burde jeg muligens få koblet det ut siden det ikke er bryter til det?
På forhånd takk for klok svar!Vis vedlegget
 
Hei.
Jeg har et dumt spørsmål.
Har kjøpt meg et kjøleskap ( se bilde).
Det jeg lurer på er om led lyse i skapet er et problem i forhold til mørk lagring. Burde jeg muligens få koblet det ut siden det ikke er bryter til det?
På forhånd takk for klok svar!Vis vedlegget 21790
Hvis du setter deg inn i kjøleskapet, og lukker døren, så vil du se at lyset går av når du lukker døren.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da kan du sjekke hvor lenge de blanke glassflaskene smaker godt. De brune ville jeg ikke bekymret meg for i første omgang

Edit: jeg ser nå at du spør om mørk lagring, jeg vil påstå,at dette ikke er mørk lagring men det er nå meg...
 
Kort svar: tja.

Langt svar: øl med humle i er sårbart for lys fordi lysenergien skaper en fotokjemisk reaksjon i de isomeriserte alfasyrene, som produserer stoffer som skaper usmak og lukt. Lys med kort bølgelengde har mer energi enn lys med lang bølgelengde. UV-lys, som det finnes mye av i sollys, er derfor det verste. Vi kan ikke se UV-lys. Innenfor det synlige spekteret av lys, er det blått og hvitt lys som har kortest bølgelengde og således størst energi. LED-lys er ofte blått, og vil i så måte være mer skadelig enn for eksempel rødt lys, men til gjengjeld inneholder vanlig led-lys nesten ikke noe UV-lys. Hvis du bruker brune flasker, vil det sannsynligvis dempe lyset nok til at ølet vil holde seg lenge. Men kanskje ikke veldig lenge.
 
Tilbake
Topp