Tråden for dumme spørsmål.

lar det stå. det blir kullsyre der til slutt, så lenge det ikke har stått veldig lenge på dunken, og det er brukt en sterkt flokkulerende gjær.
 
Ok! Da blir det sukkerlake i morgen.. og tilsetter den lunket i brygget..

Mh Jan

Det slo meg nettopp - jo varmere væsken er desto lettere fortynnes den av væske med lavere konsentrasjon. Her; lavere konsentrasjon av sukker.
De 18-20 gjærcellene som dør på grunn av for varm sukkerlake vil du ikke merke.
Du vil få en mer homogen løsning om sukkerlaken er varmere enn vørteren.
Kokende er ikke nødvendig :) Poenget mitt er at kjøling av sukkerlake til vørtertemperatur er kontraindikert.....
Jo varmere væske, jo flyktigere substanser.
60 grader er helt innenfor.
Kald sukkerlake kan legge seg som et lag i bunnen av karet på grunn av den store forskjellen i tetthet mellom væskene.
Da får du underkarbonert øl på de flaskene du tapper først....og flaskebomber av de siste.

Kjøl ned sånn passe; hell laken i tappekaret; tapp vørteren over; Enjoy.
 
lar det stå. det blir kullsyre der til slutt, så lenge det ikke har stått veldig lenge på dunken, og det er brukt en sterkt flokkulerende gjær.
Ser den, tok siste flaska av en indian wheat saison nå brygga 25.05 med wlp565. Stått kjølig etter karboneringsuke 2 kullsyremengde har øka betraktelig-
 
Det slo meg nettopp - jo varmere væsken er desto lettere fortynnes den av væske med lavere konsentrasjon. Her; lavere konsentrasjon av sukker.
De 18-20 gjærcellene som dør på grunn av for varm sukkerlake vil du ikke merke.
Du vil få en mer homogen løsning om sukkerlaken er varmere enn vørteren.
Kokende er ikke nødvendig :) Poenget mitt er at kjøling av sukkerlake til vørtertemperatur er kontraindikert.....
Jo varmere væske, jo flyktigere substanser.
60 grader er helt innenfor.
Kald sukkerlake kan legge seg som et lag i bunnen av karet på grunn av den store forskjellen i tetthet mellom væskene.
Da får du underkarbonert øl på de flaskene du tapper først....og flaskebomber av de siste.

Kjøl ned sånn passe; hell laken i tappekaret; tapp vørteren over; Enjoy.
Sakte ihelling av sukkerlake mens det stikkes om til tappekaret sikrer god innblanding,og det tar nok ikke mange gjærselleliv selv om laken er varm. Er det skadelig å røre forsiktig 2-3 ganger underveis mens man tapper videre på flaske?
 
Jeg vet ikke om det er nødvendig å røre litt ekstra før jeg begynner å tappe på flasker, men jeg gjør det. Jeg er egentlig rimelig trygg på at sukkerlaken er blandet godt inn når jeg har den i bunnen av tappefatet før jeg tapper ølet over i det, men jeg tenker at det vel neppe kan skade så lenge jeg er veldig forsiktig.
 
Takker så mye for god kunnskap og nyttige svar! Ser frem til flaske-jobb imorgen, og gleder meg til resten!

Jan
 
Røring er helt ok.
Visping ikke ;-)

Nå rister jeg tappekaret med starsanblanding slik at det ligger 10-15 cm tykkt skum i bunnen av karet før jeg tapper over vørteren.
(Etter at jeg har helt ut blandingen)
Er ikke bekmret for oksygeninnblanding... :)

Har like mye skum i karet når jeg er ferdig.
 
har bare egentlig 1 generelt sikkert dumt spørsmål, men.. lagring av øl.. tar ølen skade av å bli tatt ut og inn av kjøleskap over tid? (tid= et par mnd) feks øl man ikke får i seg på en fest, som man da tar med og setter kaldt, for så å ta ut igjen.. osv osv..
 
Noen som har forsøkt seg på å droppe karbonering? Eller rettere sagt, bare flaske uten å tilsette sukkerlake el.l.
Det er vel et visst volum co2 i ølen før man karbonerer.
Er snakk om en dry stout her så jeg liker uansett at den er flat som papir, gjæret på 19-20C.
 
Satte et brygg til karbonering i går - 6g/l på ca 12 liter, altså 72 g, kokt i ca 2-3 dl vann. Ølet har en FG på 1010, og er flasket på 0,33-flasker, pluss en plastflaske for å følge med på karboneringen. Klemte plastflaska så ølet sto helt oppunder korka. Allerede i går kveld hadde den begynt å røre på seg, i morges var den begynt å rette seg ut, og nå i kveld kjennes den allerede hard ut.

Har aldri før opplevd at karboneringen går så raskt, det pleier å ta flere dager før plastflaska er helt rettet ut, og enda noen dager før den er hard. Er det grunn til bekymring? (Overkarbonering/flaskebomber?)
 
Noen som har forsøkt seg på å droppe karbonering? Eller rettere sagt, bare flaske uten å tilsette sukkerlake el.l.
Det er vel et visst volum co2 i ølen før man karbonerer.
Er snakk om en dry stout her så jeg liker uansett at den er flat som papir, gjæret på 19-20C.
Det burden gå bra, er vel ca 0.8 til 1 % CO2 etter gjæringen er over.

Sent from my D6603 using Tapatalk
 
... ingen grunn til ikke å sette dem i en balje med lokk / presenning :)
Hmm... Vel, flaskene som settes til karbonering blir uansett alltid plassert i plastkasser med lokk, så en viss skadebegrensning skulle vel være sikret, om nå katastrofen inntreffer...

Men altså, det du sier er at det er bekymringsverdig når det går så raskt?
 
Nei. Jeg ville ikke vært veldig bekymret, men siden du har fått mye co2 i plastflasken kan man aldri være sikker. I teorien skulle dette gå bra, men selv om du hadde en FG på 1.010, er det ingen garanti for at det ikke finnes mer gjærbart sukker der - eller infeksjon - eller feilmåling.
 
Jeg har en batch amber ale på 28L som står på dag 11. (19grader i skap)
OG: 1.050 (1.053 oppskrift)
etter 7 dager var SG1.013 og nå på dag 11 er den nede på 1.011 (oppskrift FG: 1.011)
Gjærlåsen har roet seg veldig ned etter dag 5-6, men det kommer fortsatt en liten boble en sjelden gang.
Om SG er lik i morgen, vil man si gjæringen er ferdig nok selv om det er litt gassdannelse?
Vurderer en coldcrash i helgen før flasking på mandag kveld.
 
Regelen er tre dager uten endring i egenvekt. Jeg hadde kanskje flasket etter to om det passet veldig dårlig å vente, men vil egentlig anbefale å drøye. Mye lavere går den knapt nok, uansett; du har jo en høy utgjæringsprosent der; nærmere 80. Men det kan hende det er litt aktivitet fremdeles.

En liten boble dann og vann behøver i og for seg ikke bety noe annet enn at det frigjøres litt CO2. Men det er alltid vanskelig å vite. La hydrometeret være sjefen.
 
Takk!
Jeg måler i morgen og ser da, (glemte å måle i går)
Flasking blir uansett på mandag kveld, da det er eneste tiden jeg har. Men spørsmålet blir vell mer om jeg bør redusere temperaturen i morgen eller søndag for å få humle og annet til å falle til bunn (tørrhumlet med 125g pellets på dag 7)
 
Du kan filtrere gjennom en nylonsokk (eller noe annet) når du tapper over i flaskekaret. (Jeg trer en sokk inn på silikonslangen og fester med ei slangeklemme. Så slipper jeg humlepartikler på resten av reisa.) Men all den humla der bør du nok uansett få mest mulig av ned på bunnen. Sist jeg tappet tørrhumla øl, tettet tappekrana seg!
 
Hvor mye veier en middels stor nellikspiker? Oppdrag til noen som har en brukbar knarkervekt....
 
Tilbake
Topp