Tråden for dumme spørsmål.

Dumpet gjæren fra en pils jeg har stående med wlp 940.. tappet av trub å humlerester for 2 uker siden, men idag når Jeg skulle ta gjæren, så ser den veldig skitten ut i forhold til det jeg er vandt til.. bare å kaste?Vis vedlegget
 
Den har fortsatt å gjære, så det er kullsyra som har laget den posrøse strukturen. Ikke noe galt med det. Fargen er den samme som i slurry fra 34/70 som jeg nylig har brukt til to batcher som gjærer riktig vakkert. Så det der ser bra ut for meg.
 
Den har fortsatt å gjære, så det er kullsyra som har laget den posrøse strukturen. Ikke noe galt med det. Fargen er den samme som i slurry fra 34/70 som jeg nylig har brukt til to batcher som gjærer riktig vakkert. Så det der ser bra ut for meg.
Supert Finn! Takk for svar:)
 
Dumpet gjæren fra en pils jeg har stående med wlp 940.. tappet av trub å humlerester for 2 uker siden, men idag når Jeg skulle ta gjæren, så ser den veldig skitten ut i forhold til det jeg er vandt til.. bare å kaste?Vis vedlegget 31051
Den har nok bare gjæra litt.... Hell over 1 liter reint vann og vask den og slå ut tidlig bunnfelling (død gjær) etter ca 20min. Det er synd å kaste våre friske små venner!
Det er ganske sikkert nok frisk gjær til mye godt øl oppi der.
 
Den har nok bare gjæra litt.... Hell over 1 liter reint vann og vask den og slå ut tidlig bunnfelling (død gjær) etter ca 20min. Det er synd å kaste våre friske små venner!
Det er ganske sikkert nok frisk gjær til mye godt øl oppi der.

Min var to-tre måneder gammel. Bunnhøstet, men veldig rein - som @Botnen ser ut til å være, også. Jeg heiv den oppi tre liter startervørter og satte den på magnetrøreren for å få liv i den igjen, og den fungerer veldig bra. Jeg ser ikke noe poeng i å vaske den; det er bare å ta en unødig sjanse på infeksjon. Og du får neppe skilt ut død gjær, heller.
 
Reiser på jobb idag, så får ikke brukt den før om 2-3 uker, så setter starter å ser an lukt å smak..
planen er vel en 50l med pils etterhvert:D
 
Reiser på jobb idag, så får ikke brukt den før om 2-3 uker, så setter starter å ser an lukt å smak..
planen er vel en 50l med pils etterhvert:D

Når det nærmer seg, så deler du det du har i flaska der i to, og setter to 3-liters startere. Det burde funke. Da kan du sette til side litt, også, tenker jeg. (Har ikke sjekket dette på kalkulatoren.) Hvis du gjærer nede på 8-9 grader trenger du jo mye gjær - men det veit du sikkert minst like mye om som meg:).
 
Jeg har brygget en pilsner basert på 5kg pilsnermalt og 200g carapils. Humlet med 200g Saaz. Mesket på 66 grader i 1 time. OG havnet på 1.044 med 23 liter til gjæring. Jeg har brukt M84 gjær som ble rehydrert en snau time før pitching. Nå har den stått og gjæret ved 12 grader i 4 uker og FG er på 1.015 og har ikke endret seg siden jeg målte for en uke siden. Ifølge Brewer's?Friend Appen forventet jeg FG på 1.010. Bør jeg vente, endre temperatur eller gå rett på coldcrash og flasking?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har brygget en pilsner basert på 5kg pilsnermalt og 200g carapils. Humlet med 200g Saaz. Mesket på 66 grader i 1 time. OG havnet på 1.044 med 23 liter til gjæring. Jeg har brukt M84 gjær som ble rehydrert en snau time før pitching. Nå har den stått og gjæret ved 12 grader i 4 uker og FG er på 1.015 og har ikke endret seg siden jeg målte for en uke siden. Ifølge Brewer's?Friend Appen forventet jeg FG på 1.010. Bør jeg vente, endre temperatur eller gå rett på coldcrash og flasking?


Sent from my iPhone using Tapatalk
hmm - ett eller annet er ikke helt i orden. Det der gir et øl på 3,8%, og en utgjæring på 65%, og det er helt klart i underkant. Prøv å sette den litt varmere, og rør forsiktig for å få gjæren opp i suspensjon. Et bedre alternativ er kanskje å sette en liten starter, og hive oppi i det den når full krausen.

Aner ikke noe om denne gjæren og hva slags vaner den har, så jeg kan ikke si noe om hvorvidt dette er noe "normalt" for den.
 
hmm - ett eller annet er ikke helt i orden. Det der gir et øl på 3,8%, og en utgjæring på 65%, og det er helt klart i underkant. Prøv å sette den litt varmere, og rør forsiktig for å få gjæren opp i suspensjon. Et bedre alternativ er kanskje å sette en liten starter, og hive oppi i det den når full krausen.

Aner ikke noe om denne gjæren og hva slags vaner den har, så jeg kan ikke si noe om hvorvidt dette er noe "normalt" for den.

Jeg ville også satt den varmere, 20 grader, og rugget forsiktig for å få gjær i suspensjon. Er du sikker på at du har målt riktig mesketemperatur? Denne gjæren skal i følge reklamen ha høy utgjæring, men det er ganske mange som er misfornøyd med den.
https://forum.norbrygg.no/threads/mangrove-jacks-bohemia-lager-m84.19097/


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Hvor mange pakker er brukt?

Jeg brukte kun en pakke. Rehydrert etter anvisning på pakken : Tilsett posens innhold i 1 - 2 dl kokt, avkjølt vann (pass på at vannet holder 20 °C ± 3 °C) og la hvile i 15 - 30 minutter. Den homogene blandingen tilsettes så direkte i 20 - 25 l vørter.

Jeg er temmelig sikker på mesketemperatur.
Jeg bruker BIAB med 25 liter vann. Deretter løfte ut posen og sparge på ca 78 grader med ca 10 liter. Da ender jeg opp med 27 liter til kok.

Jeg tilsatte også 0.25g servomyces og en halv protafloc tablett siste 10 minutter av kok.

Jeg ristet gjæringskaret i 5 minutter etter tilsetting av gjæren (temmelig tungt og jeg vurderer sterkt O2 for neste brygg).

Jeg ser at anbefalt temperatur på M84 er mellom 10-15 grader. Kanskje jeg skal riste litt og øke til 15grader?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg brukte kun en pakke. Rehydrert etter anvisning på pakken : Tilsett posens innhold i 1 - 2 dl kokt, avkjølt vann (pass på at vannet holder 20 °C ± 3 °C) og la hvile i 15 - 30 minutter. Den homogene blandingen tilsettes så direkte i 20 - 25 l vørter.

Jeg er temmelig sikker på mesketemperatur.
Jeg bruker BIAB med 25 liter vann. Deretter løfte ut posen og sparge på ca 78 grader med ca 10 liter. Da ender jeg opp med 27 liter til kok.

Jeg tilsatte også 0.25g servomyces og en halv protafloc tablett siste 10 minutter av kok.

Jeg ristet gjæringskaret i 5 minutter etter tilsetting av gjæren (temmelig tungt og jeg vurderer sterkt O2 for neste brygg).

Jeg ser at anbefalt temperatur på M84 er mellom 10-15 grader. Kanskje jeg skal riste litt og øke til 15grader?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Der har du det, vil jeg mene. Ved 12c burde du brukt to pakker. MJ oppgir også to pakker for lagere gjæret under 14c.

Gjær som rehydreres bør også ligge maks 30min i vannet. Hvorfor vet jeg ikke. Tror det er Fermentis sine retningslinjer, så det kan jo variere.
 
Hvis du vil ha den lengre ned så ville iallefall jeg prøvd å pitche litt av en samme type pakke i ca 1L vørter av ca samme OG som hovedølet, og tilsatt denne ved høy krausen. Ikke vær redd for det lille oksygenet du tilfører, men ikke plask mye eller hold på, den aktive gjæren skal bruke opp oksygenet før det påvirker ølet.
 
Skulle tappe siste brygget i dag. En Kølsch gjæret med wlp029 på 18c.
Jeg tapper gjerne av litt i et papirbeger før jeg tapper av for å måle FG. Det som kom i reagensrøret var klumpete og luktet "annerledes" enn hva mine tidligere identiske brygg har gjort.

Kan det ha vært noe galt med gjæren, eller har jeg fått infeksjon i karet? (Se bilder)
Bør jeg i såfall dumpe denne gjæringsbøtta om det er infeksjon?

1f1edd1710130d8bff91098a4e9e2486.jpg
def1443f2c5b596ed3c80eaa2ed180ed.jpg

Ser ut som jeg har fått noe lignende på siste kølschen jeg brygget. Ser ut til at en del gjær (wlp029) har festet seg på veggen i karet. Har ikke åpnet opp og sett, eller målt SG. Men mener det var mye gjær sist også på veggen i karet.

Er dette uvanlig?
Bør jeg eventuelt bytte ut den gjæringsbøtta?
Eller kan det rett og slett være gjæren som det er noe galt med? Sist gang ville ikke gjæren bunnfalle orntlig.
Hjelper det å cold crashe eventuelt?

Takker for alle tips.
 
Ser ut som jeg har fått noe lignende på siste kølschen jeg brygget. Ser ut til at en del gjær (wlp029) har festet seg på veggen i karet. Har ikke åpnet opp og sett, eller målt SG. Men mener det var mye gjær sist også på veggen i karet.

Er dette uvanlig?
Bør jeg eventuelt bytte ut den gjæringsbøtta?
Eller kan det rett og slett være gjæren som det er noe galt med? Sist gang ville ikke gjæren bunnfalle orntlig.
Hjelper det å cold crashe eventuelt?

Takker for alle tips.

"gjær (wlp029) har festet seg på veggen i karet": Mener du en ring like over overflaten på ølet? I så fall er det rester etter det gjærskumlaget (kräusen) som du alltid får. Eller er det på veggen i dunken nede i ølet?

Men hvis SG er der den bør være, og hvis ølet smaker og lukter normalt, er det vel liten grunn til bekymring.
 
Kjære bryggelærde. Min første lager står i gjæringsskapet.
Jeg startet på 9grader. Økte sakte opp til 12 da det gikk veldig tregt med oppstart. Pitchet 3pakker 34/70. OG er i dag 7dager senere 1,014/15. Lukter og smaker overraskende godt,
Spm er: Skal jeg nå allerede tenke på å øke temp for diacetyl rast? Eller vente ei uke til? (Er 16-17grader et greit utgangspunkt for rast?)
Takker for synspunkter og svar.
(Er en grist bestående av 99% viennamalt om det har noe å si.. OG er 1,053)


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Sist redigert:
"gjær (wlp029) har festet seg på veggen i karet": Mener du en ring like over overflaten på ølet? I så fall er det rester etter det gjærskumlaget (kräusen) som du alltid får. Eller er det på veggen i dunken nede i ølet?

Men hvis SG er der den bør være, og hvis ølet smaker og lukter normalt, er det vel liten grunn til bekymring.

Hei, takk for svar. :)
Det er opp hele veien på veggen i karet, nede i ølet. Fra bunn til topp. Ser ut til å være lite gjær som har bunnfallt.

Skal sjekke SG og lukt/smak i dag. Tidligere batcher har gjæret fint ut med kräusen og fin gjærkake i bunn.
 
Hvis du vil ha den lengre ned så ville iallefall jeg prøvd å pitche litt av en samme type pakke i ca 1L vørter av ca samme OG som hovedølet, og tilsatt denne ved høy krausen. Ikke vær redd for det lille oksygenet du tilfører, men ikke plask mye eller hold på, den aktive gjæren skal bruke opp oksygenet før det påvirker ølet.

Tror jeg prøver å riste lett på dunken og øke temp til 15 grader i dag, så blir det ut å kjøpe mer gjær og litt spraymalt til uken slik st jeg kan lage en starter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kjære bryggelærde. Min første lager står i gjæringsskapet.
Jeg startet på 9grader. Økte sakte opp til 12 da det gikk veldig tregt med oppstart. Pitchet 3pakker 34/70. OG er i dag 7dager senere 1,014/15. Lukter og smaker overraskende godt,
Spm er: Skal jeg nå allerede tenke på å øke temp for diacetyl rast? Eller vente ei uke til? (Er 16-17grader et greit utgangspunkt for rast?)
Takker for synspunkter og svar.
(Er en grist bestående av 99% viennamalt om det har noe å si.. OG er 1,053)


Sent from my iPad using Tapatalk

Du skulle nok latt den stå på 9 til den kom i gang. Det tar tid, det der - og min erfaring er at tørrgjæren (eller 1.generasjonsgjær i det hele tatt) er litt ekstra treig. 12 grader er grei temperatur for diacetylsteget; ikke sett den høyere. Det er uansett litt seint; du bør sette den opp når du har fått gjæret unna 70-75% av det som skal gjæres unna, altså når du er kommet et stykke ned på 1.020-tallet.

Hvor mye lavere den vil gå, vet jeg ikke; jeg har ikke erfaring med å bruke rein vienna. Men du er nok snart ferdig.
 
Tilbake
Topp