Tråden for dumme spørsmål.

Tror jeg prøver å riste lett på dunken og øke temp til 15 grader i dag, så blir det ut å kjøpe mer gjær og litt spraymalt til uken slik st jeg kan lage en starter.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis det funker å bare øke temperaturen og få gjæren i suspensjon, trenger du jo ikke styre med den starteren. Men det er ikke veldig usannsynlig at du blir nødt til det.
 
@Finn Berger Ser den. Ble bare litt utålmodig da det først ble litt liv på dag 3.. har vel brukt 2dager op på 12c og stått der i 2dager. Isj.. jaja.. da lar jeg den stå her. Tenker du har rett på at den nærmer seg. Må sette en til å starte lavere [emoji4][emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg satte en starter med 007 på onsdag som var da jeg skulle brygge i helgen. Nå endte jeg opp med å ikke å få tid til å brygge, har starteren stående på erlendmeyer flasken i kjøleskap og den er klar til dekantering. Hvor lenge kan den stå slik? Og bør jeg dekantere eller vente til den skal pitches?
Da er jeg i den situasjon at denne står u-dekantert i kjøleskapet enda... livet har kommet litt i veien for bryggingen. Dvs at den har stått i 12 dager eller så i kjøleskapet, og det kan fint tenkes den blir stående en uke til. Hva gjør man da, sette ny starter? Hvilke utgangspunkt tar man da for gjærtelling?
 
Da er jeg i den situasjon at denne står u-dekantert i kjøleskapet enda... livet har kommet litt i veien for bryggingen. Dvs at den har stått i 12 dager eller så i kjøleskapet, og det kan fint tenkes den blir stående en uke til. Hva gjør man da, sette ny starter? Hvilke utgangspunkt tar man da for gjærtelling?
14 dager er vel "regelen" på gjenbruk av gjær. Nå er jo gjæren fra en starter ganske så ustresset og ren. Etter 3 uker ville jeg satt ny starter.
 
Da er jeg i den situasjon at denne står u-dekantert i kjøleskapet enda... livet har kommet litt i veien for bryggingen. Dvs at den har stått i 12 dager eller så i kjøleskapet, og det kan fint tenkes den blir stående en uke til. Hva gjør man da, sette ny starter? Hvilke utgangspunkt tar man da for gjærtelling?

Man bruker den på vanlig måte:). Hvis det var rikelig med gjær da du satte den i kjøleskapet, ville jeg ikke bekymre meg. Chris White ville sikkert sagt at en starter maks kan stå i 14 dager, men det bryr i alle fall jeg meg lite om. Det jeg bryr meg litt om, er om gjæren var frisk da jeg satte den i kjøleskapet. Jeg hadde ikke brukt en 3 uker gammel bunnhøstet slurry uten å sette starter (sjøl om det høyst sannsynlig hadde gått bra, det også.)
 
"gjær (wlp029) har festet seg på veggen i karet": Mener du en ring like over overflaten på ølet? I så fall er det rester etter det gjærskumlaget (kräusen) som du alltid får. Eller er det på veggen i dunken nede i ølet?

Men hvis SG er der den bør være, og hvis ølet smaker og lukter normalt, er det vel liten grunn til bekymring.

Jeg cold crash'a den, og tappet over på fat. Både luktet og smakte Ok. Ordnet seg. Takk for svar Finn. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hva gjorde man før flaskefyller.... Oppdaget i dag ( akkurat da alt var klart ) at jeg har på en eller annen måte klart å miste motstandsfjæren som liksom skal holde tuten på flaskefylleren på plass... Har egentlig ikke lyst til å fylle rett i flaska med hevert...blir nok en tur på bryggselv i morgen da. :(
 
Hva gjorde man før flaskefyller.... Oppdaget i dag ( akkurat da alt var klart ) at jeg har på en eller annen måte klart å miste motstandsfjæren som liksom skal holde tuten på flaskefylleren på plass... Har egentlig ikke lyst til å fylle rett i flaska med hevert...blir nok en tur på bryggselv i morgen da. :(

Går ann å fylle flasker med en slange på krana også, men det er no skikkelig griseri.. Gjorde det sist jeg ødela tappestaven min under flasking.. Hvis du har muligheten så ville jeg definitivt reist å kjøpt meg en ny tappestav :)

Kjøp 2 så har du en ekstra neste gang dette skjer :)
 
Går ann å fylle flasker med en slange på krana også, men det er no skikkelig griseri.. Gjorde det sist jeg ødela tappestaven min under flasking.. Hvis du har muligheten så ville jeg definitivt reist å kjøpt meg en ny tappestav :)

Kjøp 2 så har du en ekstra neste gang dette skjer :)
Ja kjøper nok 2 i morgen. Nedtur at det skulle skje mens du flasket da. Heldigvis hadde ikke jeg begynt enda
 
Jeg vil komme med en relevant betraktning ang. tappestav.

Min gamle tappestav gikk det ikke an å demontere, noe som er uheldig i lengden pga smuss som fester seg.

Jeg fant en hos Bryggselv som var lett å demontere og dessuten hadde større diameter. Kjekt, tenke jeg, da går det raskere å fylle.

Men vær obs på at fyllingsgraden også blir lavere, både på 0, 33 og 0,5. Ingen krise for eget bruk, men jeg ville ikke brukt den tykke fyllestaven til konkurranse. Den er kanskje bare egnet til 0,75 og oppover?
 
Sist redigert:
Var jo det jeg gjorde. Demonterte den for å vaske. Glemte fjæren.... Så ca en måned senere... Hvor er den?! Hehe på vei mot brygg selv nå
 
Du skulle nok latt den stå på 9 til den kom i gang. Det tar tid, det der - og min erfaring er at tørrgjæren (eller 1.generasjonsgjær i det hele tatt) er litt ekstra treig. 12 grader er grei temperatur for diacetylsteget; ikke sett den høyere. Det er uansett litt seint; du bør sette den opp når du har fått gjæret unna 70-75% av det som skal gjæres unna, altså når du er kommet et stykke ned på 1.020-tallet.

Hvor mye lavere den vil gå, vet jeg ikke; jeg har ikke erfaring med å bruke rein vienna. Men du er nok snart ferdig.

1,009 nå i kveld, så har gått over det det skulle.
En svært svak svak svak aning av svovel (fis) (?) Står fortsatt på 11,8c (termometer viste 11,7 i væske i prøverør)
Fristet til å øke opp temp til 13-14, men du fraråder?
La den stå ei uke til på denne tempen å la gjæren rydde opp?
Ikke tukle med temp? [emoji56]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
1,009 nå i kveld, så har gått over det det skulle.
En svært svak svak svak aning av svovel (fis) (?) Står fortsatt på 11,8c (termometer viste 11,7 i væske i prøverør)
Fristet til å øke opp temp til 13-14, men du fraråder?
La den stå ei uke til på denne tempen å la gjæren rydde opp?
Ikke tukle med temp? [emoji56]


Sent from my iPad using Tapatalk

Jeg har en festbier på w 34/70 som står på 12 grader nå, og er nede på 1.011 (fra 1.053), og jeg lurer på det samme:). Den gjorde unna hovedgjæringa på 10 grader. (Hadde håpet på 9, men kjelleren har blitt en grad varmere nå.) Plopper fremdeles regelmessig, så den går nok under 1.010. Og så er jeg selvfølgelig fristet til å sette den opp litt til, for å forsikre meg om at den gjærer helt ut.

Jeg tror 12 grader er nok, og at den gjærer fint ut der, men jeg tror vel ikke det gjør noe særlig om den får en grad eller to til. Gjæren er ferdig med å lage usmaker nå, har jeg lest - og 34/70 er visst ganske romslig av seg sånn. (Sier folk som har bedre greie på dette enn jeg har.)

Konklusjon: Har du lyst, har du lov:).

Svovellukta er det nok vanskelig å unngå. Hver gang jeg tror jeg har lurt Gamle-Erik, stikker han hoven fram helt på slutten av prosessen likevel:p. Så får ølet få stå litt til før jeg flasker.
 
@finn Takk for svar. Blir jo så rastløs [emoji28] Tipper den er ferdig. Har den gjæret ned på 12c såpass smertefritt, klarer den sikkert å ta en ryddesjau på den tempen også. Du har nok rett. (Står med en Stc-310 i et gjæringsskap) så har fått jevn temperatur hele veien. (Dvs 4første på 9c da)
Overrasket at det gikk så fort egentlig. Er veldig spent.[emoji56]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
@finn Takk for svar. Blir jo så rastløs [emoji28] Tipper den er ferdig. Har den gjæret ned på 12c såpass smertefritt, klarer den sikkert å ta en ryddesjau på den tempen også. Du har nok rett. (Står med en Stc-310 i et gjæringsskap) så har fått jevn temperatur hele veien. (Dvs 4første på 9c da)
Overrasket at det gikk så fort egentlig. Er veldig spent.[emoji56]


Sent from my iPad using Tapatalk

Hehe - det er rart med det, en frykter liksom hele tida at ett eller annet skal gå galt. Og særlig med sånt øl som dette. Alt vil jo merkes om ikke alt blir riktig. Og så er det litt ekstra stas å klare å lage en vellykket utgave av øl som en veit det er vanskelig å lage. Det er forskjell på å få til en akseptabel irsk stout og en aksptabel undergjæret lys tysker.
 
Hei, har et spørsmål angående koking.

Når begynner dere å starte timeren? Det begynner å komme bobler i karet før det når 100gr på termometeret. Hvordan koker dere, en boble i ny og ne, eller skikkelig koking?
 
Tilbake
Topp