Tråden for dumme spørsmål.

Når det koker...

Gjerne så skal man ha i bitterhumle litt etter hotbreak, med mindre den er FWH, så man kan jo starte timeren da, men noen min fra eller til, man bommer kanskje litt på flamout også så tja, når kjøleren går i så mister man kanskje litt futt etc.. start timeren når du føler for det. Jeg koker ganske akurat passe, at det er bevegelse, har brent meg på for hard kok iom at det leder til noen flere ufermenterbare sukkerarter. Det er jo mye mer aktivitet i kjelen t i starten, enn mot slutten, men bare gjør det likt fra gang til gang. Set and forget.
 
Teknisk spørsmål. Kanskje mer til dommere..

Har en RIS. Har karbonert den først til midt på BJCP-skalaen, syntes det ble for lite, så har jeg karbonert den til øvre enden av skalaen, synes fortsatt det er for lite mtp balansen. Nå har jeg skrudd opp ytterligere.

Ølet er tjukt som grisen, så det er en balanse der. Jeg antar at det er slik dommere tenker og, og ikke ser på karobonering for stilen isolert sett? Blir jeg dinget hvis ølet har mer karbonering ihht "vedtektene"? Dommerne vet jo ikke karboneringsnivået, så jeg er rimelig sikker på at det, som mange andre ting, er balansen som til syvende og sist teller? Fortsatt mye å lære mtp bedømming. Dumt spørsmål, men dumt å bruke ett år og så bli dinget på karbonering blir for dumt.
 
Når det koker...

Gjerne så skal man ha i bitterhumle litt etter hotbreak, med mindre den er FWH, så man kan jo starte timeren da, men noen min fra eller til, man bommer kanskje litt på flamout også så tja, når kjøleren går i så mister man kanskje litt futt etc.. start timeren når du føler for det. Jeg koker ganske akurat passe, at det er bevegelse, har brent meg på for hard kok iom at det leder til noen flere ufermenterbare sukkerarter. Det er jo mye mer aktivitet i kjelen t i starten, enn mot slutten, men bare gjør det likt fra gang til gang. Set and forget.

På min første batch Gahr pilsner, så sto det at jeg skulle begynne med 28l til kok, med et mål på 25L. Etter kokingen satt jeg igjen med 21L, noe som har gjort at jeg som regel skyller etter mesk til jeg har ca 30-31l i karet, slik at jeg sitter igjen med rundt 25L . Men regner med at dette "vanner" ut vørter som går ut over smak etc.
 
På min første batch Gahr pilsner, så sto det at jeg skulle begynne med 28l til kok, med et mål på 25L. Etter kokingen satt jeg igjen med 21L, noe som har gjort at jeg som regel skyller etter mesk til jeg har ca 30-31l i karet, slik at jeg sitter igjen med rundt 25L . Men regner med at dette "vanner" ut vørter som går ut over smak etc.

Ville ikke tenkt så altfor mye på det. Slike kits er egentlig vanskelig å lage, helst så skal alle ha lik meskeeffektivitet og likt avkok, men det skjer jo ikke. Så det vel mer til hva som gagner gjennomsnittsbryggeren. Men de er iallefall designet mtp de tallene som står der.

Men hvis du har kokt bort 4.7l pr time så ville jeg selv skrudd ned litt.
 
enkel forklaring takk til en amatør..

Prosenten av det sukkeret som du potensielt kan få ut av malten som du faktisk får med deg over i kokekjelen. Du kan bruke denne: https://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/ Det er det som her kalles "Pre-boil efficiency" det er snakk om når man snakker om meskeeffektivitet. Du må legge inn oppskriften, det volumet du får til koking, og den SG'en du måler før du koker.
 
Hei, har et spørsmål angående koking.

Når begynner dere å starte timeren? Det begynner å komme bobler i karet før det når 100gr på termometeret. Hvordan koker dere, en boble i ny og ne, eller skikkelig koking?

Jeg lar det rulle/koke noen minutter før timeren på 60/90min settes i gang:

Påser at det hvite skummet er rørt godt inn igjen i vørten (dvs mesteparten)
Det er vel et slags hot break der de proteinene som blir skilt ut raskt tyter frem, blir rørt tilbake. (Mest mulig vørt på toppen og ikke hvitt skum. Tar 5-10min så starter jeg timeren).. my 2 cents .


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg tenkte å montere ei plexiglass-plate et stykke ut fra et kjøleskap. Hva heter slike "spacere", som man kan skru inn skruer fra begge ender? Altså det er bare et lite rør med gjenger til å ta imot skruer fra begge ender. Slik at jeg kan skru inn fra baksiden (innsiden av kjøleskapet) for å feste "spaceren" til kjøleskapsveggen, og så kan jeg skru inn en skrue på fremsiden igjen for å feste plexiglasset.

->|===|<-

pilene er skruer, første | er kjøleskapsvegg, andre | er plexiglass, hvis det ga mening. === er da den biten jeg trenger navnet på.
 
Noen her som har prøvd å kjøre en pilsoppskrift og bare byttet ut gjæringen med overgjæring og relativt møytral gjær istedet for lagergjær? Blir det godt øl av det?


En brygge-kompis prøvde dette med Nottingham gjær på relativt kald temp 14-15grader. Mytene skal ha det til at uinnvidde trodde det var vanlig pils..
Men om gevinsten var særlig stor mtp lang gjæring. (17dager eller noe i tillegg som på lager: lang lagring for å bli kvitt flyktige svovel etc.
Mulig det faktisk tok litt kortere tid.

Sjekk steam beer / California common.. det er vel i utgangspunktet nettopp det [emoji1303]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Nok et dumt spørsmål denne fra meg. Hvor lenge lar dere vann stå i gryta før dere brygger med det, og er det noen fare med å la det stå over tid / flere døgn?



På den saken min er det satt opp med timer sånn at vannet er klart dagen etter. Alt skal jo kokes, så lenge det ikke kommer til hybelkaniner, insekter eller ordentlige kaniner så må jo det gå bra?
Om man ikke la det stå i en måned? Noen dager tror jeg er helt greit.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jeg tenkte å montere ei plexiglass-plate et stykke ut fra et kjøleskap. Hva heter slike "spacere", som man kan skru inn skruer fra begge ender? Altså det er bare et lite rør med gjenger til å ta imot skruer fra begge ender. Slik at jeg kan skru inn fra baksiden (innsiden av kjøleskapet) for å feste "spaceren" til kjøleskapsveggen, og så kan jeg skru inn en skrue på fremsiden igjen for å feste plexiglasset.

->|===|<-

pilene er skruer, første | er kjøleskapsvegg, andre | er plexiglass, hvis det ga mening. === er da den biten jeg trenger navnet på.

Tror rett og slett dette er "skrue plugger" [emoji56]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Sjekk steam beer / California common.. det er vel i utgangspunktet nettopp det [emoji1303]
Har laget California Common, men der brukes vel helst Northern Brewer humle. Jeg tenker en tsjekkisk pilsoppskrift med Saaz og det hele.

Greia er at jeg ikke har kjøleskap å gjære i, så jeg får ikke til kaldere enn temperaturen i garasjen til enhver tid. Jeg har termostat og varme i skapet så jeg har minimumstemperatur.
 
Har laget California Common, men der brukes vel helst Northern Brewer humle. Jeg tenker en tsjekkisk pilsoppskrift med Saaz og det hele.

Greia er at jeg ikke har kjøleskap å gjære i, så jeg får ikke til kaldere enn temperaturen i garasjen til enhver tid. Jeg har termostat og varme i skapet så jeg har minimumstemperatur.

Prøv med Nottingham fra lallemand. Kan gå helt ned til 12c..
Tror jeg ville satset på 3pakker på nederste temp.

Ellers er 34/70 fermentis veldig tilgivende mtp temp.
Få bøtta med isvann under det "værste" og prøv å hold den så lav so, garasjen tillater ? Skader ikke å prøve.

Sånn sett er lager uten styring = bad idea .. men går nok :)
Skader ikke å prøve

Kjøpe et benk-kjøleskap på Finn 300kr
Inkbird til 500kr. Gjem det innerst i garasjen. Problem solved.
Uff nå var jeg litt vel kreativ, men godt ment. De små benkeskapene er jo ikke 90cm høye heller.. får du det inn der så vil det funke. Er fint plass til en 30liters bøtte.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Planen var å forsøke en split batch mellom 34/70 og US-05, men er Nottingham et bedre valg, kanskje? Jeg har i utgangspunktet ikke lyst på fruktige smaker fra britisk gjær i denne.

Kjøleskap er fristende, men samtidig koser jeg meg med litt utstyrsminimalisme. Jeg har nok å lære med det utstyret jeg har. Mulig jeg prøver meg på lager til vinteren igjen.

Lurer vel mest på om maltbase og humling funker på denne måten, men jeg kommer nok uansett til å prøve. Det er noe med å erfare selv.
 
Sist redigert:
Har 3 brygg på samvittigheten på en BB30A. Liker å tro at jeg har fulgt oppskriften. Problemet mitt er karbonisering. Har tilsatt angitt mengde sukkerlake ved omstikking, passet på at slangen fra hevert ligger i bunn av omstikkingskaret og blander ølet godt med sukkerlaken. Fyller så flasker fra kran med flaskefyller. 10 dager i romtemperatur på en Kölsch, bortimot null skum og lite kullsyre. 10 dager romtemp på en Stout og en Weissbier, null skum, og lite kullsyre. Satte resten av flaskene på badromsgulvet med kablene på 25 grader, nope - ingen forskjell. Er det drops som gjelder? Hva gjør jeg galt siden øla blir nesten helt flate? Bruker vanlig farin hvitt sukker, er det feil sort?
 
Planen var å forsøke en split batch mellom 34/70 og US-05, men er Nortingham et bedre valg, kanskje? Jeg har i utgangspunktet ikke lyst på fruktige smaker fra britisk gjær i denne.

Kjøleskap er fristende, men samtidig koser jeg meg med litt utstyrsminimalisme. Jeg har nok å lære med det utstyret jeg har. Mulig jeg prøver meg på lager til vinteren igjen.

Nottingham med såpass lav temp tror jeg skulle ble "ren" har kjørt den på 16c uten å få noe annet en crisp og rent resultat.
Pils er ikke high gravity heller, så det tror jeg går bra.
05 er jo greit.

Et annet øl som er sommerlett er en Blonde ale med
Mangrove jacks m41. Kjører du den kaldt så blir den ikke så esteraktig, som typisk belgisk.. selv om vi sef ikke snakker i nærheten av pils. Det blir det et knusk tørt øl. Mekk pils i grist og humle med saaz og kjøre ned på 16ish c så blir det mindre estere. Kan bli et kult øl Hmm dette fikk jeg lyst til å prøve selv [emoji85][emoji23][emoji23]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Steinar Huneide, farin fungerer det.
Hvor mange gram pr liter bruker du?
Er du sikker på at kapslene er tette? Hva med å sette en flaske opp ned og se hva som skjer?
Det kan hjelpe å vende flaskene slik at gjæren kommer opp fra bunn igjen.
 
Tilbake
Topp