Tråden for dumme spørsmål.

Kompost. Jeg hiver de med mindre jeg er short på tomater. Men altså dette er tomater du (jeg iallefall) innimellom ender opp med fra løsvekthylla på Kiwi. Derfor jeg dyrker selv om sommeren og skal lage et oppsett for året rundt i hydro innendørs til høsten.
Jeg dyrker også litt tomater, det blir juli august med egendyrket tomat-agurk, agurk er faktisk noen modne allerede
humleplanten er 2,5 meter høy nå, går til toppen i drivhuset , de skal kanskje blomstre først, ingen tegn til dette enda
 
Du kan sylte de grønne tomatene Miguel.
Fast prosedyre det hos oss. Brukes da som tilbehør til middagsmat.
 
Du kan sylte de grønne tomatene Miguel.
Fast prosedyre det hos oss. Brukes da som tilbehør til middagsmat.

Jeg vet faktisk ikke hva å sylte noe betyr.. bortsett fra at jeg vet jeg ikke liker syltet agurk på burgeren, eller ellers og..

De er altså ikke grønne på utsiden, men innsiden, umodne. raskt ut på markedet.
 
Jeg dyrker også litt tomater, det blir juli august med egendyrket tomat-agurk, agurk er faktisk noen modne allerede
humleplanten er 2,5 meter høy nå, går til toppen i drivhuset , de skal kanskje blomstre først, ingen tegn til dette enda

I fjor så var jeg overivrig og bare gikk for san-marzano tomater, de fikk jeg ikke helt til. De var nesten der, men ble aldri helt ferdige. Føkka de også opp ved å sette de i et drivhus til ei kollega i starten av september, som stod mørkt til.. I år har jeg kjøpt 8 forskjellige sorter frø fra tomatofest.com hvor alle sorter har jeg plukket ut fra "kort sesong" kategorien, tomater fra alaska, sibir etc. og noen fra andre steder, jeg har trua. Økologiske frø alt sammen.
 
I fjor så var jeg overivrig og bare gikk for san-marzano tomater, de fikk jeg ikke helt til. De var nesten der, men ble aldri helt ferdige. Føkka de også opp ved å sette de i et drivhus til ei kollega i starten av september, som stod mørkt til.. I år har jeg kjøpt 8 forskjellige sorter frø fra tomatofest.com hvor alle sorter har jeg plukket ut fra "kort sesong" kategorien, tomater fra alaska, sibir etc. og noen fra andre steder, jeg har trua. Økologiske frø alt sammen.
Er ikke alle frø økologiske?
Kjøpte noen tomatfrø, er ikke så opptatt av det, 3 forskjellige cherrytomater, og jungelagurker, hadde aldri sett før, har ørsmå frukter nå. miniagurker er modne, og litt over mini
 
Sist redigert:
Altså frøene kommer fra planter som er dyrket økologisk. Jeg er ikke sånn superfan av økologisk kjøtt f.eks, men jeg liker å tro at det er fint med planter og andre buskevekster som ikke har blitt sprøytet i hjel.
 
Altså frøene kommer fra planter som er dyrket økologisk. Jeg er ikke sånn superfan av økologisk kjøtt f.eks, men jeg liker å tro at det er fint med planter og andre buskevekster som ikke har blitt sprøytet i hjel.
Plantene får noe hønsegjødsel i pelletsform, også humlen
 
Vi skal gjære en blonde med SafAle BE-256, har ikke brukt den før. I følge produsenten funker den opp til 25 grader, ideelt ikke over 20. Hvor høyt er det egentlig greit å gå? Blir ikke skremt av estere.
 
Vi skal gjære en blonde med SafAle BE-256, har ikke brukt den før. I følge produsenten funker den opp til 25 grader, ideelt ikke over 20. Hvor høyt er det egentlig greit å gå? Blir ikke skremt av estere.
Brukte denne i en saison som var oppe i 30 grader og det var jævlige saker som ble brukt til slukrens. Tror jeg ville behandla den med samme temperatur regime som us-05
 
Vi skal gjære en blonde med SafAle BE-256, har ikke brukt den før. I følge produsenten funker den opp til 25 grader, ideelt ikke over 20. Hvor høyt er det egentlig greit å gå? Blir ikke skremt av estere.

"å gå", eller å starte på? :)

Hvis du holder den i noenlunde passe sjakk de første to-tre dagene så kan du helt sikkert skru denne opp til opp mot 30 over tid.
 
Har hatt et varmebelte på 1 meter og 75W liggende lenge som jeg omsider fikk koblet sammen med en STC-1000. Tanken var å sette denne rundt ei vanlig plastkar og sette liggeunderlag rundt for å holde gjæringstemp i en kald kjeller.

Men under testing så ble belte vanvittig varmt. Har lest litt i utenlandske forum der noen bruker de og andre lar være. Selvfølgelig kunne man jo bare bestille en ny med mindre styrke eller lengre belte med tilsvarende effekt.

Hva har bryggefolket av erfaring på dette?
 
Har hatt et varmebelte på 1 meter og 75W liggende lenge som jeg omsider fikk koblet sammen med en STC-1000. Tanken var å sette denne rundt ei vanlig plastkar og sette liggeunderlag rundt for å holde gjæringstemp i en kald kjeller.

Men under testing så ble belte vanvittig varmt. Har lest litt i utenlandske forum der noen bruker de og andre lar være. Selvfølgelig kunne man jo bare bestille en ny med mindre styrke eller lengre belte med tilsvarende effekt.

Hva har bryggefolket av erfaring på dette?

Har strengt talt ingen erfaring med dette, men hvis du føler at det blir rett og slett for varmt kan du legge noe mellom slik at du får en mer diskre varmeoverføring.
 
Har hatt et varmebelte på 1 meter og 75W liggende lenge som jeg omsider fikk koblet sammen med en STC-1000. Tanken var å sette denne rundt ei vanlig plastkar og sette liggeunderlag rundt for å holde gjæringstemp i en kald kjeller.

Men under testing så ble belte vanvittig varmt. Har lest litt i utenlandske forum der noen bruker de og andre lar være. Selvfølgelig kunne man jo bare bestille en ny med mindre styrke eller lengre belte med tilsvarende effekt.

Hva har bryggefolket av erfaring på dette?
Varmebelte på en meter og 75W må jo bli varmt som en lyspære nesten..?

Jeg har et varmebelte på fem meter og 25W (5W pr m) i min fryseboks med STC 1000.. Hadde ikke hatt problemer med å tre dette rundt et gjæringskar - men ville aldri turt med 75W og 1 meter..!! Det når vel strengt tatt ikke rundt engang..?
 
Har hatt et varmebelte på 1 meter og 75W liggende lenge som jeg omsider fikk koblet sammen med en STC-1000. Tanken var å sette denne rundt ei vanlig plastkar og sette liggeunderlag rundt for å holde gjæringstemp i en kald kjeller.

Men under testing så ble belte vanvittig varmt. Har lest litt i utenlandske forum der noen bruker de og andre lar være. Selvfølgelig kunne man jo bare bestille en ny med mindre styrke eller lengre belte med tilsvarende effekt.

Hva har bryggefolket av erfaring på dette?
Altfor kraftig! :)
 
Varmebelte på en meter og 75W må jo bli varmt som en lyspære nesten..?

Jeg har et varmebelte på fem meter og 25W (5W pr m) i min fryseboks med STC 1000.. Hadde ikke hatt problemer med å tre dette rundt et gjæringskar - men ville aldri turt med 75W og 1 meter..!! Det når vel strengt tatt ikke rundt engang..?

Nei det blei feilbestilt kan man si, eller bestilt uten å kanskje helt tenkt gjennom effekt vs overflate. Som du skriver så blir det jo veldig varmt, og har jo ingen ønsker om å koke opp vørtern på nytt

Har du link til ditt varmebelte?
 
Du kan teste med en (lys) dimmer for å senke effekten.
75W på 1 meter høres særdeles mye ut. Disse selges ofte som varme til reptiler... usikker på hvilket reptil denne skulle ha vært til :)
8871950581790.jpg
 
Tilbake
Topp