Tråden for dumme spørsmål.

Vanligvis bra med futt i mine allerede to-tre dager hvis det er såpass varmt på stua som det har vært siste ukene. En hvetepilsnersom vi flaska på fredag forrige uke drakk vi to kasser av i helga nå.

Hvetepilsner? Er forbudt det i bayern :D

Uansett, hvis prosess er ganske lik fra gang til gang med det samme ølet (evt kun gjæren i et lignende øl), så vet du når ølet er ferdig karbonert uten å måtte smake. ved 22C så burde det bare ta noen dager hvis du har god gjær i flaska, så kan du sette det kjøligere. Trengs litt ekstra tid etter karbonering ølet å sette seg for å få bra skum.
 
Blei en nødløsning, da tørrgjæra som var med i weissbier ølsettet til svogeren min ikke våknet til liv. Så da kjølte jeg videre og pitchet W34/70. Og det ble faktisk ganske godt :)
 
Vil teste en liten 15 liter IPA på ekstrakt og spraymalt, med ekuanot og idaho, hvordan ville dere brukt humlen, halvblandet for hver tilsetning eller separert ?
 
Vil teste en liten 15 liter IPA på ekstrakt og spraymalt, med ekuanot og idaho, hvordan ville dere brukt humlen, halvblandet for hver tilsetning eller separert ?

Jeg ville kjørt 50/50 men det er fordi det er slik jeg humler selv med ganske like humler. Noen komboer får et helt annet forhold. Kjenner ikke Idaho forsåvidt,bare lest om den.
 
Hvis du bruker sukker så er det vel greit. Selv om humla nok ryker en smule.
Når det er 30 i skyggen ute så blir det varmt, men nå skal tempen ned 5 grader i følge yr, yr er jo viktig, mangler bare jærtegn :D

Men det vil nok ikke bli 5 grader kaldere på vaskerommet
 
Absolutt eneste negative med den flotte temperaturen vi har hatt er at man mister kontroll over temperaturen for flaskekarboneringen. Jeg må kjøpe kjøle-elementer kjenner jeg eller flytte hele sjappa til kjelleren hvor det ikke er plass.
 
Jeg ville kjørt 50/50 men det er fordi det er slik jeg humler selv med ganske like humler. Noen komboer får et helt annet forhold. Kjenner ikke Idaho forsåvidt,bare lest om den.
Har du noen gode tips til humler for IPA ?
Kan gjerne ha sitrus men ikke mandarin, mosaic var god men lite ettersmak, blandet simco og amarillo, det ble sådær, men nå vet jeg ikke hvilken humle som trakk ned, tar tid dette :cool:
 
Sist redigert:
Har du noen gode tips til humler for IPA ?
Kan gjerne ha sitrus med ikke mandarin, mosaic var god men lite ettersmak, blandet simco og amarillo, det ble sådær, men nå vet jeg ikke hvilken humle som trakk ned, tar tid dette :cool:

Tja, har du noen gode tips for hvilken bil man bør kjøpe? :D

Sorry ræva svar, men det er der liksom. Det spørs mye på prosessen din og hva du får ut av det.
 
Du skal kjøpe mercedes , den var lett
Jeg vet vi er der, men likevel

:D

Haha, du er en av de ja. Stolt eier av 0.4% av mercene som ruller rundt i fylket f.eks :D

Hvis du er så bastant så kan jeg si Amarillo/Citra. Det er en enkel og veldig standard combo, og safe bet. Noe mandarin kan du få hvis det er en god Amarillo du får tak i.
 
Haha, du er en av de ja. Stolt eier av 0.4% av mercene som ruller rundt i fylket f.eks :D

Hvis du er så bastant så kan jeg si Amarillo/Citra. Det er en enkel og veldig standard combo, og safe bet. Noe mandarin kan du få hvis det er en god Amarillo du får tak i.
Da kan jeg teste amarillo med ekuanot, den skal være nær Citra, og jeg har mye av den, og mandarin var det jeg ikke vil ha
 
Da kan jeg teste amarillo med ekuanot, den skal være nær Citra, og jeg har mye av den, og mandarin var det jeg ikke vil ha

Flaskekarbonerer du ville jeg ikke vært redd for mandarin fra Amarillo. Den minner meg mer om ananas, mandarinen ville vært det lille på toppen synes jeg. Siden du nevner amarillo og ekuanot i samme øl, så ville jeg gjort en single hop ekuanot, den klarer å bære et øl alene. Jeg får mye grapefrukt av den tidlig iallefall, og så blir den mer av mye forskjellig jeg ikke vet hva heter engang, hvis du gir den litt tid. Jeg synes at den er så potent med sine attributter at den ofte skyver andre humler i samme øl (50/50) til side og ber de skjerpe seg.

Ekuanot og Citra synes jeg er ganske forskjellige.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp