Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har flasket en Saison som ble ganske bra. Lurer på å sende den inn til neste NM, men har desverre merket flaskekorkene med batchnummer skrevet med svart sprittusj. I tillegg er korkene blå. Dette blir vel ikke godtatt så jeg har lagt en plan. Sette noen flasker kaldt for så å skifte korken. Eventuelt hive litt sukker oppi for karbonering. Men hvor kaldt kan jeg sette de? Alkoholstyrken er 9.6.
 
Jeg har flasket en Saison som ble ganske bra. Lurer på å sende den inn til neste NM, men har desverre merket flaskekorkene med batchnummer skrevet med svart sprittusj. I tillegg er korkene blå. Dette blir vel ikke godtatt så jeg har lagt en plan. Sette noen flasker kaldt for så å skifte korken. Eventuelt hive litt sukker oppi for karbonering. Men hvor kaldt kan jeg sette de? Alkoholstyrken er 9.6.
Er det ikke lettere å vaske vekk tusjen med aceton eller noe lignende? Ensfargede, blå kapsler er ikke forbudt.
 
Det er ikke noe sjakktrekk å tusje hele korken heller? Det blir kanskje ikke godkjent? Men aceton eller sprit (rød eller hvut) høres kanskje tryggest ut...
Er det ikke lettere å vaske vekk tusjen med aceton eller noe lignende? Ensfargede, blå kapsler er ikke forbudt.

Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk
 
Det er ikke noe sjakktrekk å tusje hele korken heller? Det blir kanskje ikke godkjent? Men aceton eller sprit (rød eller hvut) høres kanskje tryggest ut...

Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk

Nei, hvis du tusjer hele kapselen er det ikke en ensfarget, nøytral kapsel uten kjennetegn. Gå for å fjerne tusjen.
 
Får låne neglelakkfjerneren til sambo og prøve. Skal også prøve å kjøle ned et par flasker og skifte kork bare for å ha prøvd det. Takk for hjelpen.
 
Sjekker etter oppkok og da kan det bli korrigering på bitterhumla.
Gjøres vha både tid og mengde.
Men siden jeg ofte brygger etter "man tager hva man haver" og "brygget blir til underveis"
så kan det variere.
Men å vurdere/sjekke SG og mengde før bitterhumla går i blir alltid gjort.
Anser oppskriften som låst først når smak/aromahumla går i.
Tror ikke noe slikt vil passe alle eller hva sier du @Miguel :):D

Hehe ja, måler selv før kok og justerer deretter, enten ta ut vørter, justere med vann, eller koke lengre på enkelte øl, andre øl vil jeg ikke koke lengre enn satt i oppskrift så da blir OG lavere så evt justere bitterhumla.

Mens andre øl som ikke er så viktige, hvor jeg skal eksperimentere med noe annet orker jeg sjeldent bruke tid til å justere lengre så innimellom blir det som det blir.
 
Jeg har flasket en Saison som ble ganske bra. Lurer på å sende den inn til neste NM, men har desverre merket flaskekorkene med batchnummer skrevet med svart sprittusj. I tillegg er korkene blå. Dette blir vel ikke godtatt så jeg har lagt en plan. Sette noen flasker kaldt for så å skifte korken. Eventuelt hive litt sukker oppi for karbonering. Men hvor kaldt kan jeg sette de? Alkoholstyrken er 9.6.
Rødsprit fjerner sprittusj :)
 
Hah !
Så enkelt. Prøvde med rødsprit nå. Tusjen forsvant veldig lett :)
Også veldig fint på kulepennstreker i biltak (og sikkert andre steder)... :) Dro en blå strek i biltaket på sikkert 15 cm en gang, og ja, jeg bannet HØYT! Brukte rødsprit og trykte vått papir på streken (ikke gnukke), på noen minutter forsvant den. Skumgummien svellet litt, men gikk tilbake over natta :)
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Fikk tips om å bruke høytrykkspyler for vasking av flasker. Har noen en formening om flaskene tåler dette på sikt?

Holder på å første gangs vasker noe pante-flasker.Så har vasket en del i kaustisk soda, og tenkte å spyle de (etter god skylling) med høytrykk. Men slår meg nå etter å ha spylt et par kasser at det blir jo mye trykk på bunnen når jeg setter den helt ned på.
 
Eg har faktisk eit dumt spørsmål i dag: kvifor brukar folk PET-gjæringskar? Med tanke på pitching og vasking virkar det så enormt upraktisk. Kva slags fordel med dette karet er det eg ikkje veit om? :)
 
Eg har faktisk eit dumt spørsmål i dag: kvifor brukar folk PET-gjæringskar? Med tanke på pitching og vasking virkar det så enormt upraktisk. Kva slags fordel med dette karet er det eg ikkje veit om? :)
Det plopper i gjærlåsen. Man ser det som skjer. Ellers ingen god grunn.
 
Eg har faktisk eit dumt spørsmål i dag: kvifor brukar folk PET-gjæringskar? Med tanke på pitching og vasking virkar det så enormt upraktisk. Kva slags fordel med dette karet er det eg ikkje veit om? :)
Det er mindre oksygeningress (tror jeg det heter) i et PET-kar enn i en plastbøtte.

Edit: dermed er det bedre egnet for til eksempel surøl som skal stå lenge på karet.

De har jo lik form som glass carboys som ofte ble brukt før. Plast knuser ikke så lett som glass.
Sent via Tapatalk
 
Jeg gjærer bare på ekstrakt , så har ikke helt kontrollen, her er beskrivelsen

Ingredienser: Pale malt, carapils, vann
Smak: Maltrik
Farge: ca 10 ebc ved SG 1.032
Utgjærbarhet: 75%

Målte gravity i dag til 1020 , så jeg bare slapp oppi humleposen, jeg gjorde enda en tabbe, fylte karet for mye, så etter 1 natt var gjærlåsen full av skum, den har boblet noe voldsomt, men ganske stille nå etter bare 5 dager, tenker å flaske på lørdag eller søndag.


fisket opp humleposen i dag, er det greit at den står noen dager til før jeg flasker?
 
[QUOTE = "sinkjo, mail: 459807, member: 21528"] Eg actually EiT stupid question today: why do people use PET fermentors? Considering the pitching and washing exerted so hugely inconvenient. What kind of advantage of this tank is what I do not know about? :)[/ QUOTE]

They make excellent secondary vessels/fermenters, especially for long-term bulk ageing of big beers and ciders, off the yeast, due to (as already noted by @LarsUlv) their relative impermeability to oxygen. When the big beer or cider is ready, it's time to bottle or keg. Not before. They are very easy to clean when used as secondary vessels.
 
Jeg bruker Fermentasaurus PET unitank. Mener absolutt ikke at den er upratisk å vaske. Eneste er vel slik jeg opplevde ved siste brygg at pakningen ikke satt skikkelig på, så det dryppet vørter på gulvet. Men det kan jo like godt skje med tappekranen i en plastbøtte.
 
Tilbake
Topp