Kort og godt; Det går fint.«Herrefred, det er da ingenting verst å miste søvnover»
Altså... problemet mitt nå er at jeg får ikke sove før jeg skjønner hva denne setningen betyr ?
Bitterheten fra humla må da være godt fordelt når du kommer så langt som til gjæringa. Det ville jeg ikke bekymra meg for.Jeg hadde oversvømmelse i dunken første døgn den gjæret, sikkert mye humle som forsvant ut, har jeg mistet bitterhet?
Ja tenkte det samme akkurat når jeg sendte spørsmålet, men det var dumt nok spørsmål. Hva med om jeg bruker humlepose til tørrhumlen vil jeg få like fort usmak hvis den står over feks 7 dager med tørrhumle?Bitterheten fra humla må da være godt fordelt når du kommer så langt som til gjæringa. Det ville jeg ikke bekymra meg for.
What!? Alt noteres her i huset, og kanskje spesielt med kveik, siden det er mindre å google og mer å erfare her.Om det bare justeres og ikke noteres er det som oftest kveik med i bildet. Da er det ingen regler.
Etter gjæring? Det ville jeg droppa. Bare masse kjip kontakt med oksygen.Tror ikke jeg har mulighet for å kjøle ned før jeg stikker om, er det nyttig å sile ved omstilling eller er det dumt?
takk for støtten"Remember kids: There are no stupid questions, only stupid people."
- Mr Garrison, Southpark.
Kanskje jeg kan stikke om til ei kanne som kan settes i kjøleskap, er lei av grumsJeg er helt enig med @erikraude at du ikke bør sile, eller på annen måte utsette ølet for masse oksigen, bare og bare få det på flaskeså skånsomt som mulig, selv om du ikke kaldkrasjer eller siler. Grumset som eventuelt blir med over på flaske/fat legger seg til slutt selv om det er med på flasken/fater, så ølet blir nok både klart og godt.
Etter omstikk ville jeg flaska umiddelbart, så du får brent så mye oksygen som mulig.Kanskje jeg kan stikke om til ei kanne som kan settes i kjøleskap, er lei av grums
obs, det blir kanskje også feil å sette i kjøleskap etter omstikking?
Etter omstikk ville jeg flaska umiddelbart, så du får brent så mye oksygen som mulig.
Tror du ikke nettopp det at du flaska umiddelbart var en sentral komponent der?Før jeg fikk min fermentasaurus brukte jeg å omstikke for så å tappe på flasker umiddelbart. Har aldri merket soleklare tegn til oksidering, og skal absolutt ikke klage på ølet heller.
Tror du ikke nettopp det at du flaska umiddelbart var en sentral komponent der?
Det dreier seg om et UtePils-sett, fra Bryggselv. Ikke sukker. Fulgte skjemaet 90min@ 65c, 10 min @ 77c. PGA unger og kvelds osv, så glemte jeg å ta OG med hydrometer, men iSpindelen mente 1.050, som er i tråd med oppskriften.@ullrotta Hva var OG og mesketemperatur? Har du brukt sukker eller DME i brygget?