Tråden for dumme spørsmål.

«Herrefred, det er da ingenting verst å miste søvnover»

Altså... problemet mitt nå er at jeg får ikke sove før jeg skjønner hva denne setningen betyr ?
 
«Herrefred, det er da ingenting verst å miste søvnover»

Altså... problemet mitt nå er at jeg får ikke sove før jeg skjønner hva denne setningen betyr ?
Kort og godt; Det går fint.

Tror du tenkte mer over det enn jeg gjorde. Skjønner hvordan det kunne oppfattes som litt krast, men jeg oppfattet det ikke som noe annet enn en person som forsøkte å hjelpe. Innser nå at jeg kanskje blåste det litt opp i et forsøk på det motsatte, menmen.. :D
 
Bitterheten fra humla må da være godt fordelt når du kommer så langt som til gjæringa. Det ville jeg ikke bekymra meg for.
Ja tenkte det samme akkurat når jeg sendte spørsmålet, men det var dumt nok spørsmål. Hva med om jeg bruker humlepose til tørrhumlen vil jeg få like fort usmak hvis den står over feks 7 dager med tørrhumle?
 
Jeg trodde verden var blitt gal. Så var det bare jeg som hadde glemt at jeg var i tråden for dumme spørsmål:rolleyes:.

Keep up the good work!
 
Jeg er helt enig med @erikraude at du ikke bør sile, eller på annen måte utsette ølet for masse oksigen, bare og bare få det på flaskeså skånsomt som mulig, selv om du ikke kaldkrasjer eller siler. Grumset som eventuelt blir med over på flaske/fat legger seg til slutt selv om det er med på flasken/fater, så ølet blir nok både klart og godt.
 
Jeg er helt enig med @erikraude at du ikke bør sile, eller på annen måte utsette ølet for masse oksigen, bare og bare få det på flaskeså skånsomt som mulig, selv om du ikke kaldkrasjer eller siler. Grumset som eventuelt blir med over på flaske/fat legger seg til slutt selv om det er med på flasken/fater, så ølet blir nok både klart og godt.
Kanskje jeg kan stikke om til ei kanne som kan settes i kjøleskap, er lei av grums :)

obs, det blir kanskje også feil å sette i kjøleskap etter omstikking?
 
Etter omstikk ville jeg flaska umiddelbart, så du får brent så mye oksygen som mulig.

Før jeg fikk min fermentasaurus brukte jeg å omstikke for så å tappe på flasker umiddelbart. Har aldri merket soleklare tegn til oksidering, og skal absolutt ikke klage på ølet heller.
 
Tror du ikke nettopp det at du flaska umiddelbart var en sentral komponent der?

Joda, det er nok viktig. Har ikke lest meg opp noe særlig på kjemien i det hele, og evt hvor mye oksygen ølet vil ta opp når det bare blir eksponert i stillstand. Men å redusere kontakttiden er jo alltid lurt.
 
Jeg har en pilsner i øleskapet, som i følge iSpindel fortsetter å synke i SG, og etter pitching på søndag nærmer den seg nå 1.003. Ifølge iSpindel, altså. Jeg holder muligheten åpen for at SG vil være forskjellig, når jeg måler med hydrometer, men det virker uansett som om det er noe rart her. Jeg har ikke brygget pilsner før. Gjæren er 34/70. Tar gjerne imot innspill, men jeg venter på å sjekke med hydrometer, og smake.
 
@ullrotta Hva var OG og mesketemperatur? Har du brukt sukker eller DME i brygget?
Det dreier seg om et UtePils-sett, fra Bryggselv. Ikke sukker. Fulgte skjemaet 90min@ 65c, 10 min @ 77c. PGA unger og kvelds osv, så glemte jeg å ta OG med hydrometer, men iSpindelen mente 1.050, som er i tråd med oppskriften.
Har ikke endret noen ting ifm rengjøring, men det kan jo selvfølgelig være et uhell ett eller annet sted. Brygget ute, så det er jo mulig at det har sneket seg en eller annen villgjær oppi.
 
Tilbake
Topp